e-news.cz - kurzy
Reklama

Petr Horák: Aktuálně do světa logistiky vstupují technologie zaměřující se na robotizaci lidské práce

19.04.2021, Autor: Renáta Lucková

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Petr Horák: Aktuálně do světa logistiky vstupují technologie zaměřující se na robotizaci lidské práce

Kdo by neznal tuto společnost? Doručovací společnost, která přepravuje balíky do druhého dne mezi firmami i spotřebiteli.

Málokdo ale tuší, že za jejím úspěchem stojí zajímavý příběh a nebývalé úsilí dvou výjimečných mužů, otce a syna, a dalších kolegů.
Rozhovor s PETREM HORÁKEM, generálním ředitelem PPL CZ s.r.o.
V PPL pracujete od roku 2002 a zastával jste různé pozice. V roce 2019 jste se stal generálním ředitelem. Jak vidíte zpětně, jakým vývojem prošla firma za téměř dvacet let? Byl tam významný milník?  Co vám dalo dvacetileté „kolečko“ na různých pozicích ve firmě? Doporučil byste to i ostatním zaměstnancům?
Je pravda, že s PPL jsem strávil podstatnou část své puberty a dospívání. V PPL jsem začínal již při škole na brigádnické pozici u tisku etiket. Poté jsem prošel řadou pozic od marketingu, řízení kvality, projektů a rozvoje systému. V roce 2015 jsem se stal provozním ředitelem a začátkem roku 2019 jsem přijal nabídku na pozici generálního ředitele PPL. Takové kolečko bych určitě doporučil všem kolegům, je to krásná příležitost potkat kolegy napříč firmou a odděleními, umožní vám to nahlédnout pod pokličku úspěchu PPL a zjistit, co která práce obnáší, jakým nástrahám a problémům čelíme, co si přejí naši kolegové zlepšovat a na čem je třeba ještě zapracovat.
Mnoho našich zaměstnanců prochází v rámci onboardingu i seznámením se s provozem či jinými oddělením, aby pochopili, jak celá firma funguje jako celek. Dokonce i administrativní pracovníci si vyzkouší den s řidičem, lépe tak díky reálné zkušenosti spoustu věcí pochopí a nahlíží na další úkoly a řešení projektů s reálnou zkušeností jak z pohledu uživatele, tak i provozovatele služby.
Mnoho zakladatelů rodinných firem dnes řeší problém nástupnictví a předání dalším potomkům. U vás firmu založil v roce 1995 váš tatínek jako jeden ze sedmi společníků.
Musím přiznat, že při nástupu na pozici svého otce jsem cítil velký respekt a také zodpovědnost. Vím, že lidé v PPL jsou tým skvělých lidí s modrým srdcem, a je pro mne obrovský závazek je nezklamat a navázat na historické úspěchy PPL a hlavně nás přenést do světa dvacátého prvního století, kdy před námi stojí digitální a ekologická výzva.
Byl na vás tatínek přísný jako pan ředitel? Podařilo se mu tak naplnit svoje vize?
Můj otec je ze své podstaty přísný a má jasnou představu, za kterou si jde. Jeho přístup je však také lidský a plný respektu, čímž si získal řadu lidí, kteří v barvách PPL figurují dlouhodobě dodnes, včetně mne samotného. Jeho odkaz – PPL=rodina s modrým srdcem – v PPL zůstává a stavíme na něm naše další úspěchy a rozvoj.
Změnily se během dvaceti let nároky a složení zákazníků a sortiment pro přepravu?
Zajisté. Původní služby PPL byly nastaveny pro doručování zásilek mezi podniky následující pracovní den, tzv. přeprava B2B, s cílem ušetřit klientům čas a starost o vedení skladu a skladových zásob s jasným přehledem o toku zásilek. S nástupem e-commerce se začala skupina zákazníků rozšiřovat také na e-shopy a koncové spotřebitele, což začalo klást nároky na flexibilitu a komfort, který je třeba při přepravě nabídnout. V neposlední řadě vedle B2B a B2C přeprav zajišťuje PPL také služby pro veřejnost a možnost zaslat zásilky komukoliv, tzv. přepravy C2X. Z pohledu sortimentu zboží dochází víceméně k rozšiřování možnosti přeprav na další a další oblasti maloobchodu. Na přelomu tisíciletí hrály prim technika, knihy, audio/video, dnes spotřební elektronika, oblečení, petfood a také zboží spojené s pandemií Covidu.
Jak velká je firma dnes? Jaké služby poskytujete?
Jsem pyšný na to, že neustále držíme pozici jedničky na trhu balíkových přeprav, po celé ČR máme dvacet jedna dep a jedno moderní centrální překladiště, máme téměř tisíc zaměstnanců a přes 2 000 smluvních řidičů, přes 2 300 výdejních míst, tzv. Parcelshopů. Loni jsme přepravili čtyřicet čtyři milionů zásilek, naše plány počítají s dalším rozvojem služeb a expanzí.  Zaměřujeme se na vnitrostátní i mezinárodní přepravu zásilek. Našim zákazníky jsou nejen e-shopy, firmy ale i fyzické osoby, které posílají zásilky komukoli jinému. Přepravujeme a doručujeme zásilky nejen v ČR, ale i po Evropě – od Rakouska, Polska, Slovenska, Německa, Maďarska, Itálie, Rumunska až po severské země a mnoho dalších.
Zasáhla vaši firmu významně i koronavirová pandemie?
Rok 2020 byl v mnohém opravdu atypický, bezesporu prověřil naše kapacity ve všech směrech. Na druhé straně dal možnost vzniknout řadě vylepšení a novým projektům. Loni se nám podařilo již po čtvrté získat cenu Nejdůvěryhodnější značka roku v kategorii Balíkové služby a zároveň se stát skokanem roku ze všech hodnocených značek ve všech kategoriích. Jsem na celou firmu a na všechny PPLáky opravdu pyšný.
V době pandemie a nouzového stavu muselo mnoho firem přejít na home office. Museli jste také část firmy přesunout do home office a online prostoru?
Ano, u profesí, které výkon práce umožňuje, jsme pracovníky přesunuli na práci z domova, meetingy probíhají formou online platforem. Bohužel u provozních pracovníků a řidičů toto nebylo možné, proto ale klademe velký důraz na dodržování hygienických a bezpečnostních pravidel – od testování pracovníků, nošení respirátorů, držení odstupů, práce z domova, eliminace služebních cest až po desinfekci prostor a pracovních nástrojů.
Jakou nejkurióznější zásilku jste za tu dobu přepravovali?
Určitě jich bylo vícero. Pokud zapátrám v paměti, jednalo se o živé červy (rybářskou návnadu), kteří se nám přes víkend pomalu zabydleli na depu, železnou šestimetrovou tyč, na kterou, když jsme zákazníkovi vysvětlovali, že jde o nadrozměr, tak jen přitakal a řekl, ať ji „říznem vejpůl“, a ve finále třeba vycpanou repliku ledního medvěda, ze kterého šel opravdu strach. Nejde ale jen o úsměvné záležitosti, pokud se klient nedrží obchodních podmínek z pohledu balení a dovoleného přepravovaného sortimentu, může dojít k poničení dalších zásilek, majetku a nedej Bože zdraví zaměstnanců PPL. Proto dbáme na neustálou spolupráci a vyvíjíme s našimi klienty ideální balení jejich typů zásilek.
Dnešní svět jde technologicky velmi dopředu. Jak nové technologie ovlivňují logistiku a přepravu zásilek? Ve starých filmech je vidět i potrubní pošta. Někde dokonce ještě funguje. Využívá také PPL potrubní poštu? A co využití dronů?
Využití dronů zatím vnímám velmi okrajově. Aktuálně do světa logistiky vstupují technologie zaměřující se na robotizaci lidské práce, na práci s velkým množstvím dat a jejich využití pro predikce, optimalizační sledovací a plánovací nástroje, hlasoví roboti apod. Pokrok jde však s dobou i s ohledem na vývoj šetrnějších ekologičtějších řešení budov, techniky a vozidel.
Lze při tak velké vytíženosti se ještě zabývat ekologií a ochranou přírody? Jak vidíte využití elektrokol a automobilů na elektrický pohon v přepravních službách? Jsou i jiné možné alternativy?
Ekologie je pro nás silné téma. V ulicích Prahy už můžete vidět několik našich elektrokol, rozvoj plánujeme i do jiných měst. Rovněž v oblasti elektroautomobilů máme jako firma zajímavé plány. Ochrana životního prostředí je pro nás součástí strategie a připravujeme programy se zaměřením na zelenou logistiku
Jak si představujete logistiku a přepravní služby budoucnosti?
Budoucnost není až tak daleko, jak si možná myslíme. Osvědčené koncepty ze západního světa i z Asie se postupně dostávají do středoevropského regionu a stále silněji. Od výdejních míst, Parcelboxů, city logistických konceptů až po zapojení sdílené ekonomiky. V podstatě s postupujícím časem je možno říci, že jednotliví poskytovatelé přepravních služeb narazí na limity infrastruktury a začnou hledat jiná řešení, často vycházející s konceptu sdílené ekonomiky. Z pohledu zákazníka určitě porostou požadavky na kvalitu, flexibilitu a pohodlí při využívání služeb přepravců, tzn. náhradní místa k doručení, časová okna, uzpůsobená komunikace na míru konkrétnímu uživateli, osobní balíkové schránky a velmi pravděpodobně nás bude ovlivňovat i 3D printing a další revoluční technologie.
Jaké jsou vaše vize ve firmě do budoucnosti?
I přes silné turbulentní období, vládní restrikce a těžko odhadnutelný vývoj pandemické situace, plánujeme navýšení kapacit, řadu investic a novinek v oblasti rozvoje a zkvalitňování svých služeb na trhu v ČR, ale i v oblasti zahraniční přepravy. Letošní rok však bude v duchu rozvoje již zmíněných výdejních míst, Parcelshopů, a jejich posílení o automatické ParcelBoxy. Věříme, že se dále přiblížíme potřebám trhu a posílíme tak naši pozici klíčového přepravce v Česku.
Foto: poskytnuto PPL
Zdroj: Renáta Lucková


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama