e-news.cz - kurzy
Reklama

Auto se v podstatě stává pojízdným smartphonem

28.11.2020, Autor: Pavel Veselý

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Auto se v podstatě stává pojízdným smartphonem

Německý automobilový koncern Volkswagen je i přes pokles celkového trhu v Česku na pozici nejúspěšnější importované značky. Na český trh již letos uvede devět modelů s elektrickým pohonem. Z toho tři čisté elektromobily a šest plug-in hybridů. Autonomní řízení je dalším velkým rozvojovým programem koncernu Volkswagen a investice do něj se budou zvyšovat.


Rozhovor s JANEM HURTEM, generálním ředitelem Porsche Česká republika, oficiálním importérem značek Volkswagen, Audi, SEAT, CUPRA a Volkswagen Užitkové vozy.
Jaké značky spadají pod vaši firmu?
Volkswagen osobní vozy, Audi, SEAT, CUPRA a Volkswagen Užitkové vozy.
Co bylo vaše první auto a v čem jezdíte dnes?
Moje první auto byla rodinná Škoda 1000 MB. Bohužel ji v roce 2000 vzala povodeň a už se nevyplatilo ji opravovat. Kdybych tehdy věděl, jakou dnes bude mít cenu, určitě bych to udělal… Pokud jde o mé dnešní služební vozy, máme velmi široké portfolio modelů a značek a vývoj jde velmi rychle dopředu. Potřebuji dobře znát, co prodáváme, takže auta musím poměrně často střídat. Ale konkrétně: na dovolené jsem byl s naším obytným Volkswagenem Grand California, před pár týdny jsem nějaký čas jezdil s novým elektromobilem ID.3, na delší cesty používám Audi Q7 nebo Volkswagen Touareg. Rád sedám za volant modelů naší dynamické značky SEAT, objednanou mám Cupru Formentor atd.
V současné době se z pohledu celkových nákladů nejvíce vyplácejí automobily na zemní plyn. Jaký je váš názor na elektromobily a auta hybridní pohony. Co má podle vás větší šanci se v budoucnosti prosadit?
V prvé řadě si musíme říct, proč zažíváme v automotivní branži takové změny. Jde o změnu klimatu a všichni vidíme, jaké má důsledky. My jako Volkswagen Group se plně hlásíme k Pařížské klimatické dohodě udržet globální oteplování pod hranicí 2 °C do roku 2050. Cílem a zároveň závazkem koncernu je postupné snižování celkových emisí CO2 až na CO2 neutralitu v roce 2050. Jako jedinou reálnou cestu k tomu vidíme elektromobilitu. Bateriový elektromobil má ze všech typů pohonů nejlepší klimatickou bilanci a také nejnižší celkové náklady na provoz (TCO). Takže budoucnost je v elektřině, hybridní pohony jsou jakýsi mezikrok. Samozřejmě budeme ještě několik let vyrábět a prodávat klasické spalovací motory včetně těch na CNG, ale z dlouhodobého hlediska je řešením jedině elektřina. Navíc, kdo si elektromobil vyzkouší, obvykle už jiný vůz nechce, protože jízda s ním je prostě výborná.
Podle prohlášení různých politiků v EU, ale i u nás je příležitost pro uskutečnění Green Dealu a digitalizace. Jak se mohou tyto trendy odrazit v automobilovém průmyslu? 
Vedle změny pohonu směrem k elektromobilům přináší digitalizace druhou zásadní změnu. Auto se v podstatě stává pojízdným smartphonem. Díky trvalému připojení k internetu a získávání obrovského množství dat o jízdních podmínkách, stavu vozovky, chování vozu, řidiče a mnoha dalších dokáže zásadně zlepšit chování a možnosti využití automobilu. Všichni to známe z chytrých telefonů, jejichž aplikace denně přinášejí nepřeberné množství užitečných i zábavních funkcí. Totéž teď přichází do automobilu a je na výrobcích, aby tuto příležitost uchopili a nenechali si ji vzít technologickými firmami. Koncern Volkswagen do vývoje vlastního operačního systému investuje obrovské sumy a je to jeden z klíčových rozvojových směrů. Dnes je našich 20 000 vývojářů z devadesáti procent orientováno na hardware. To se do roku 2030 zásadně změní. Software si vyžádá polovinu našich nákladů na vývoj. Je jasné, že přijímání digitalizace ze strany zákazníků není vždycky pozitivní. Ne každý je ochotný např. ovládat funkce vozu přes displej digitálního rozhraní. Ale tak je to s každou velkou inovací. Chvíli trvá, než člověk pochopí, co všechno mu může přinést. Pak už nic jiného nechce.
Volkswagen Group plánuje do roku 2029 uvést na trh až sedmdesát pět čistě elektrických modelů a zhruba šedesát hybridů. Celkový počet prodaných elektromobilů koncernu Volkswagen by se do roku 2029 měl zvýšit přibližně na dvacet šest milionů. Jak tyto plány podle vás změní současná krize?
Na strategických plánech koncernu koronakrize nic nemění, protože jiná cesta neexistuje. Ale je pravda, že přišla v nejhorší možnou dobu, kdy v důsledku zpřísňování emisních limitů procházíme strukturální transformací. Jak se ale říká, všechno špatné bývá pro něco dobré. Čísla jasně ukazují, že zákazníci začali rychle přecházet k nízkoemisním vozidlům. Podle údajů JATO o vývoji evropského trhu prodejní čísla elektromobilů dramaticky rostou a podíl bateriových či hybridních vozidel již přesáhl čtvrtinu všech nově registrovaných osobních vozů, přičemž podíly klasických spalovacích pohonů stále klesají. Stejný trend vidíme i v Česku, byť v absolutních číslech jsou zatím prodeje elektromobilů nízké.
Jak se dotknula vaší firmy pandemie koronaviru? Co se ve fungování firmy změnilo?
Stejně jako v jiných firmách, procesy, o nichž jsme si dřív mysleli, že přes ně „nejede vlak“, jsme kvůli koroně změnili během několika dní. Nejde jen o přechod na home office, ale připravili jsme například online hybridní školení pro naše autorizované partnery z celé republiky, zavedli online prodej automobilů atd.
Mnoho marketingových i prodejních aktivit se přesunulo do on-line prostoru. Jak se v budoucnu změní chování zákazníků v automobilovém průmyslu?
Před několika lety zákazník navštívil dealera před finálním rozhodnutím v průměru více než pětkrát. Teď je to statisticky jen něco víc než jednou. Znamená to, že si současný zákazník hledá informace online a my mu je musíme online poskytnout. Již dnes je velice těžké ukázat na showroomu všechny varianty modelů. Proto ve chvíli, kdy se najde akceptovatelná digitální forma prezentace auta, je možné, že se rychle dostane do showroomů a nahradí fyzický předváděcí vůz. Role prodejců ale bude nadále nezastupitelná. Jen se budou muset trochu přeorientovat a vedle prodeje aut a jejich servisu se budou muset daleko víc soustředit na doprovodné produkty a digitální služby.
Velkým tématem do budoucna jsou také autonomní vozidla. Jaký je váš názor na tuto problematiku?
Autonomní řízení je další velký rozvojový program koncernu Volkswagen a investice do něj se budou zvyšovat. Přinese vyšší bezpečnost, ekologickou jízdu, vyšší komfort cestování a maximální využívání kapacit dopravní infrastruktury. Sám si umím velmi dobře představit, jak večer po práci sednu do auta a na „automat“ dojedu domů do Mladé Boleslavi. Při tom si přečtu knížku, nebo se podívám na TV zprávy. Bude to velký krok vpřed, ale zároveň obrovská výzva pro softwarové vývojáře: ve srovnání se smartphonem má dnešní vůz desetkrát více řádek kódu. Autonomní vozidlo jich bude mít tisíckrát víc.
Jakým způsobem změní automobilový průmysl umělá inteligence?
Už jsem se zmínil, že software bude hrát zásadní roli v automobilech budoucnosti a ještě větší bude mít podíl na hodnotě vozu. Odhadujeme, že software bude reprezentovat devadesát procent budoucích inovací vozidel. Jednou z klíčových inovací příštích vozidel bude funkce autonomní jízdy, ke které nás dovede právě využití umělé inteligence.
Co podle vás musí splňovat automobil, aby byl podle vašeho názoru standardně vybaven?
Záleží samozřejmě na třídě vozidla a jeho ceně. Jiné nároky máme na kompaktní městský automobil a jiné na prestižní limuzínu. Vedle dnes již běžných bezpečnostních prvků osobně bych nechtěl auto bez adaptivního tempomatu, vyhřívaných sedadel a vyspělých světlometů. Moje manželka zase nedá dopustit na elektrické ovládání víka zavazadlového prostoru. Tohle všechno je velmi individuální a jsem velmi rád, že naše vozy umožňují skutečně maximálně vyhovět požadavkům jednotlivých zákazníků.
Jste ve vrcholné manažerské pozici ve velmi složité době. Co vás nejvíce potěší a jak relaxujete?
Těší mě, že i přes současnou situaci dokáže naše firma i dealerská síť dobře fungovat, stejně jako to, že vyšly moje prognózy vývoje automobilového trhu z dřívější doby, kdy vypadaly trochu jako scifi. Pokud jde o relax, když mám čas, rád jezdím na kole, letos jsem najel asi 6 000 kilometrů. A asi také nejsem sám, kdo propadl seriálům na Netflixu…
Ďekuji za rozhovor.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama