e-news.cz - kurzy
Reklama

Mým prvním vozem byl legendární východoněmecký Trabant

21.09.2020, Autor: Pavel Veselý

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Mým prvním vozem byl legendární východoněmecký Trabant

Budoucnost automobilového průmyslu je v elektromobilitě. Některé automobilky se však zásadně rozchází v tom, čím budou vlastně elektromobily budoucnosti poháněny.

Rozhovor s MARTINEM PELEŠKOU, ředitelem Toyota Central Europe-Czech.
Samořiditelná auta nevidí dříve než na konci desetiletí. Technologie sice již existují, ale neumí zatím pracovat se schopnostmi, které jsou vlastní řidiči-člověku, jako je například předvídání. Zároveň na to musí být připravený celý dopravní systém včetně legislativy.
Jaký je rok 2020 pro Toyotu?
Letošní rok je pro nás samozřejmě silně ovlivněný koronavirem, který má dopad na všechny značky a celý automobilový trh. Další vliv má zavedení přísnějších emisních norem pro automobilové výrobce, což vedlo mnohé automobilky k vyřazení některých variant pohonných jednotek a výraznému rozšíření nabídky aut s alternativními pohony a také k osvětě mezi zákazníky. Tento trh v současnosti jako jediný roste a my jako největší tuzemský prodejce hybridů to vnímáme jako příležitost. Celkově jsme do srpna prodali téměř šest tisíc osobních vozů Toyota, což je sice o šestnáct procent méně než loni, ale stále jsme o devět procentních bodů nad trhem a zvýšili jsme díky tomu tržní podíl. Zároveň jsme se dostali do top 5 nejprodávanějších značek a v srpnu jsme dokonce byli třetí v prodeji osobních vozů, což je pro Toyotu na domácím trhu historický rekord.
Jaké bylo vaše první auto a v jaké je pro vás srdcovou záležitostí nyní?
Mým prvním vozem byl legendární východoněmecký Trabant, který jsem dostal za maturitu. V současnosti pravidelně střídám a porovnávám všechny naše modely obou značek, abych měl detailní přehled o našich produktech. Těžko stanovit můj nejoblíbenější model, protože, vždy když nějaké naše auto testuji a následně ho vracím, tak mám pocit, že je to právě to moje nejoblíbenější.
Čím se koronavirus podepsal na prodejích automobilů?
Kvůli epidemii byly jednak několik týdnů zavřené showroomy a také se výrazně snížila ochota lidí a firem nakupovat nová auta. Například v dubnu byly prodeje nižší o padesát procent. V posledních měsících se situace lepší, ale trh je stále o čtvrtinu pod loňským stavem. Jako stabilnější se ukázaly prodeje privátním zákazníkům, protože během nouzového stavu nebyla řada firem schopná dělat zásadní rozhodnutí. Bude určitě důležité, jak se bude situace s pandemií dále vyvíjet.
Nesmíme zapomenout, že trh s prodejem nových aut se měří pomocí registrací, to jsou auta převzatá zákazníkem a zaregistrovaná na úřadě. Vzhledem k tomu, že se v období březen až květen žádná auta nejen nepředávala, ale také nevyráběla, jsou čísla v letním období ovlivněna auty objednanými už před koronavirem, ale vyrobenými a předanými po uvolnění restrikcí a zahájení výroby. Důležitá je reálná aktuální poptávka a zájem zákazníků. Ten opravdový dopad uvidíme až tak po ukončení září či října.
Ovlivní koronavirus i cenu aut? Zpozdí se také kvůli pandemii koronaviru dodávky aut?
Po znovuotevření showroomů přišla většina značek, včetně nás, s akčními nabídkami ve snaze rozpohybovat trh. Zároveň ale výrazně oslabila koruna, a navíc automobilkám narostly náklady za dobu, kdy byly nuceny kvůli epidemii zastavit nebo omezit výrobu. Takže po odeznění akčních nabídek na skladové vozy přichází mírné zvyšování cen, za které mohou výše uvedené faktory. My jdeme cestou spíše přibližování cen konvenčních a alternativních pohonů. Ceny hybridních vozů jsou dnes již zhruba srovnatelné s diesely. Dodávky vozů se zpozdily zhruba o dva až tři měsíce, kdy byla zavřená většina továren a nové vozy se nevyráběly.
Jak vám pomohla státní podpora po koronavirové pandemii?
Musím říci, že minimálně. Pomohli jsme si sami, což nemyslím nijak negativně. Už během pandemie jsme spustili online showroom, který zákazníkům umožnil spojit se prodejci, prohlédnout si nové vozy, na cokoli se zeptat, nebo si domluvit testovací jízdu. Tuto možnost jsme ponechali i po znovuotevření showroomu. Toto náročné období nám znovu ukázalo, že máme opravdu skvělou dealerskou síť, na kterou se můžeme spolehnout. Chtěl bych jim touto cestou ještě jednou poděkovat.
Je stále velký problém se získáním kvalifikované pracovní síly?
Ano je. Sice se může zdát, že s úspornými opatřeními v našem oboru je lidí na trhu více, ale není to tak. Ty kvalitní totiž okamžitě práci najdou. Stále se projevuje nedostatečná podpora odborného technického školství v minulých letech, což je systémová chyba, kterou je třeba napravit.
Ekonomové často mluví o tom, že hrozí zvýšení nezaměstnanosti. Jak se to podle vás odrazí na prodeji automobilů? 
Růst nezaměstnanosti se zákonitě projeví na koupěschopnosti lidí, a to nejen ve vztahu k nákupu nových aut. Je dobré si uvědomit, že soukromé osoby tvoří jen čtvrtinu trhu. Zbytek jsou firemní klienti, takže více záleží, jak se bude dařit jim. I když samozřejmě nezaměstnanost s kondicí tuzemských firem úzce souvisí.
Pandemie přinesla masivní nástup on-line. Projevilo se to již dnes na prodejích? Jak bude vypadat nákup automobilů on-line?
Dá se říci, že epidemie nástup on-line nástrojů urychlila. Šlo o prodejní kanál, který v době uzavření showroomů a v dalších týdnech, které následovaly, využily desítky až stovky zákazníků. Nicméně zákaznickou zkušenost dokáže zprostředkovat jen částečně a na konci celého řetězce bude ve většině případů stejně rozhodovat osobní návštěva dealera a jeho schopnost uspokojit zákaznické potřeby a dosáhnout jeho maximální spokojenosti.
Mění podle vás pandemie koronaviru zákaznické návyky?
Pandemie určitě urychlila nástup on-line nástrojů. Lidé ještě více hledají a vybírají auta na internetu a na sociálních sítích a dotazují se prostřednictvím elektronických komunikačních nástrojů. Vedle toho, že část lidí kvůli nejistotě nákup auta odložila, je vidět příklon k menším a ekologičtějším vozům. Lidé také auta více vybírají na internetu, než se rozhodnou navštívit showroom.
Řeší se v současnosti budoucnost automobilového průmyslu jako je elektromobilita? Mají na to v současnosti v době koronavirové pandemie výrobci čas?
Určitě ano. Elektromobilita je vzhledem k regulačním požadavkům zásadní téma pro všechny značky. Pokud chtějí automobilky přežít, musí se svými auty emisním požadavkům EU přizpůsobit, protože pokuty za jejich neplnění jsou opravdu vysoké. Toyota je z mainstreamových značek jediná, která limity bez problémů již plní díky vysokému podílu prodávaných hybridů, přesto vyvíjí i čistě elektrické vozy, plug-in hybridy i auta na vodík a bude na zákazníkovi, kterou alternativu si vybere.
Polovinu prodejů v Evropě tvoří hybridní auta. Je to nezbytný proces než se přejde k čistým elektromobilům?
Hybridy, které Toyota vyrábí již čtvrt století, jsou určitě evoluční směr, nicméně nemyslím si, že nutně směřujeme pouze k čistým elektromobilům. Hybridy odbourávají hlavní nevýhodu elektromobilů, kterou je potřeba stacionárního dobíjení, protože to je stále relativně pomalé a veřejných dobíječek je stále málo. Myslím, že tu v budoucnu budou vedle sebe existovat hybridy, elektromobily, ale i auta na plyn nebo na konvenční paliva. Máme také první sériový vůz na vodík, Toyotu Mirai, sice ještě není dost čerpacích stanic na tento čistý pohon, nicméně pro Toyotu se tento směr jeví z dlouhodobého hlediska více udržitelný než cesta čisté elektřiny.
Kdy budou podle vás jezdit v Česku zcela běžně samořiditelná auta?
Nevidím to dřív než na konci desetiletí. Technologie sice již existují, ale neumí zatím pracovat se schopnostmi, které jsou vlastní řidiči-člověku, jako je například předvídání. Zároveň na to musí být připravený celý dopravní systém včetně legislativy. Musí být vyřešené otázky odpovědnosti v případě nehody a podobně. V současnosti jsou na trhu vozy, které již do jisté míry autonomní jízdu umožňují, umí auto udržet v jízdním pruhu, udržet odstup od jiných vozů nebo zabrzdit před překážkou. Plnou odpovědnost má ale stále řidič. Toyota je ve vývoji autonomních vozů na špičce. Proto vidíme nástup autonomních aut velice realisticky.
Čím se jako vrcholný manažer udržujete v dobré fyzické a psychické kondici?
Základ psychické pohody je pro mě rodina a hlavně naše děti, ty jsou tím pověstným pevným bodem ve vesmíru. Volný čas trávíme společně například chozením po horách nebo lyžováním. Přes toto léto jsem si hodně oblíbil jízdu na horském kole a opravdu jsme si užili cestování po Česku a odpočinku v přírodě.
Děkuji za rozhovor.
Foto: archiv Martina Pelešky


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama