Rozhovor s PAVLEM SCHREIBEREM, předsedou představenstva a generálním ředitelem CeWe Color a.s.
Na úplném začátku byla v roce 1990 založena společnost s názvem FOTOLAB. Až do roku 1993 se jednalo o společnost s ručením omezeným, kterou rovným dílem vlastnili Michal Bayer a Daniel Mikšovský. V této době byl hlavním zpracovatelským artiklem analogová fotografie. Zakázky začali svážet nejdříve z okolí Prahy, později i z celé České republiky. V roce 1993 se společnost s ručením omezeným transformovala na akciovou společnost. Dnes je z ní lídr trhu.
Kudy vedla vaše cesta k fotografické firmě?
Jako spousta věcí v životě, k Fotolabu mě přivedla náhoda. Umím od malička dobře německy a tak jsem pomáhal kamarádům, kteří firmu zakládali při jednáních s německou firmou, která měla zájem do firmy vstoupit. Jednání byla úspěšná a obě strany se na spolupráci dohodly s podmínkou, že do ní kvůli komunikaci vstoupím i já. No a v tomto roce už jsem tu 25 let.
Původně jste začínal se značkou FOTOLAB. Jak se firma vyvíjela do dnešní podoby?
Je to učebnicový příběh, kdy se z garážové firmy stane lídr trhu. Původní dva zakladatelé začínali v roce 1990 s vyvoláváním černobílých fotografií, které nafotili dopoledne na svatbách a večer je svatebčanům donášeli přímo na hostinu. Postupně zakládali sběrná místa po Praze. Zde jste mohl odevzdat svůj kinofilm a za týden jste ho na stejném místě vyvolaný vyzvedl. Postupně k tomu přibyli vlastní prodejny, dceřiné společnosti na Slovensku i v Maďarsku a od roku 1995 pak strategický partner CEWE COLOR v Německu. Ten pak umožnil další růst firmy až do dnešní podoby.
Co všechno vaše firma dělá? Využívá také nové platformy a technologie?
Dá se říct, že naše firma dělá vše, co souvisí s fotografií. Máme vlastní fotolaboratoř, dnes už je to díky novým technologiím spíše tiskárna, kde převážnou část objednávek našich zákazníků zpracováváme. Vlastním síť maloobchodních prodejen po celé republice a tam, kde nejsou prodejny, tam spolupracujeme s partnery, kteří pro nás objednávky našich klientů sbírají. Mimoto zpracováváme i objednávky všech velkých drogistických sítí.
Naši vlajkovou lodí je CEWE FOTOKNIHA, což je kniha Vašich vlastních fotografií, které si pomocí našeho softwaru sami zpracujete a zašlete k nám k výrobě. Mimo klasických fotografií – dnes už převážně z mobilů, u nás si můžete nechat vyrobit i obraz – nejčastěji naši zákazníci volí fotoplátno, dále i potisk triček či jiných textilií či na Vánoce běží skvěle naše fotokalendáře. Je toho vskutku hodně a naší výhodou je, že jsme součástí velké CEWE rodiny, kdy se knowhow přenáší z centrály do všech zemí velmi rychle, a my se dostáváme do vlastnictví všech technologických novinek.
Dnes dominují digitální fotoaparáty? V čem a jak se změnilo chování firmy prodávající fotoslužby?
Ano, digitální kamery dominují, to je pravda. Nicméně kdyby se našel výrobce i starých klasických fotoaparátů, tak věřím, že by na trhu uspěl. Prodáváme totiž i klasické kinofilmy, prodané množství filmů se již léta nemění a naopak zákazníci stále poptávají i příslušné fotoaparáty. Digitální kamery to ovšem v dnešní době nemají v konkurenci mobilních telefonů nemají vůbec lehké a jejich prodeje každým rokem klesají. Zvláště kompaktní kamery víceméně z trhu úplně zmizeli.
Stále dokonalejší mobilní telefony nabízejí i kvalitní fotoaparáty. Dokázal byste odhadnout, jak bude vypadat fotografování a fotografická technika i materiály v budoucnosti?
Myslím si, že to není tak složité. Skutečně mobily stále více fotoaparáty nahrazují. Není divu, mobil má každý u sebe a většina lidí velmi ráda své momentky chce okamžitě sdílet na sociálních sítích a v tom je role mobilu nenahraditelná. Fotografovat se samozřejmě bude dál, ale stane se z toho trochu exkluzivní záležitost pro ty, kteří chtějí mít dokonalé fotky. Stále se fototechnika vyvíjí kupředu. Pochopitelně, protože fotoprůmysl musí mít co prodávat. Nyní je nejnovější trend bezzrcadlové kamery. Ty však nejsou vůbec levné a focení se stává skutečně doménou jen opravdových fanoušků a znalců focení.
Jak moc je důležitý cit a talent pro fotografování? Na kolik tomu může pomoci dokonalá technika?
Na správnou a hezkou fotografii musíte mít skutečně cit, neboli jak se říká oko. Technika je dnes tak dokonalé, že se postará o dokonalou technickou kvalitu snímku, nicméně aby fotografie měla duši, tak k tomu musíte dát i něco ze sebe a vidět trochu více než ty ostatní. Technika pomůže, ale krásný snímek Vám sama neudělá.
Jaká pro vás byla doba, když analogové fotoaparáty ustupovaly do pozadí a digitální fotografie ještě nevládla?
Na to období si dobře pamatuji. To bylo kolem roku 2002. Dříve to bylo pro nás poměrně jednoduché. Zákazník, pokud své snímky vidět chtěl, tak se musel se svým negativem u nás zastavit a my jsme mu ho proměnili ve snímky. Samozřejmě, pokud neměl doma svůj zvětšovák a nedělal si fotky sám. Však také bylo v té době v České republice několik fotolaboratoří. Po přechodu na digitál jsme po určité době zbyli jen my.
Pochopitelně, protože jste svou fotku viděl hned na displeji svého fotoaparátu, případně na monitoru svého počítače a neměl jste chuť si nechat papírovou fotku. Bylo to těžké období, museli jsme změnit i naše chování a přesvědčit zákazníky, aby si opět začali dělat i papírovou fotografii. Pár let to trvalo. Zákazníci teprve museli pochopit, že ukládat fotky pouze v počítači či na nějakém paměťovém médiu není nic bezpečného, a teprve poté, co se jim CD po pár letech nepodařilo otevřít nebo když se jim podařilo fotky na počítači omylem vymazat, pozvolna se začali opět ke klasické papírové formě vracet.
Kolik si v průměru nechají Češi ročně vytisknout fotografií a fotoknih? Máte ponětí, kolik jste vyrobili fotografií od počátku založení firmy dosud?
Tak jak nám rok od roku stoupá počet vyrobených CEWE FOTOKNIH, tak zvolna klesá počet vyrobených fotografií. Je to pochopitelné, protože když už své fotografie umístíte do knihy, tak už pravděpodobně nemáte důvod si je vytisknout ještě jednou jednotlivě. Nicméně za 30 let na trhu jsme vyrobili již přes 1,8 miliard fotografií, což pro zajímavost představuje 2700 fotbalových hřišť pokrytých fotografiemi. A v roce 2019 jsme v rámci celého koncernu vyrobili 2,4 miliard fotografií a 6,62 milionů CEWE FOTOKNIH.
Jsou výraznější rozdíly v přání a nárocích zákazníků v ČR ve srovnání s jinými zeměmi? Kde se nejvíce tisknou fotografie?
Nejsou. Dá se říct, že ve všech zemích obliba fotografií, a především fotodárků stoupá. Samozřejmě jsou malé rozdíly v jednotlivých artiklech – třeba u nás se objednává více fotoobrazů nebo fotokalendářů a třeba v Německu se vyrobí více CEWE FOTOKNIH či adventních kalendářů. Fotografie se tisknou ve všech zemích více méně ve stejném množství.
Jaká je dnes potřeba digitalizovat staré formáty jako třeba svitkové filmy, kinofilmy, 8mm filmy nebo VHS? Může přijít stejná situace jako nastala při návratu vinylových desek?
Jak už jsem říkal, obliba klasických kinofilmů skutečně stoupá. Limitující je nedostatek fotoaparátů, které by umožnili návrat klasických fotek ve velkém. To samé se týká i dalších nosičů. Většina z nás má doma staré 8 či 16mm filmy a samozřejmě videokazety VHS. Jenže je už nemáte na čem přehrát. U nás máte možnost si nechat tyto staré filmy zdigitalizovat a přehrát na CD či flashku. Tato služby není zatím moc známá, ale počet objednávek postupně stoupá. Je to logické, kdo by nechtěl vidět po dlouhé době své natočené vzpomínky.
Jak často obměňují Češi své digitální fotoaparáty? Jaká je životnost digitálního fotoaparátu?
To se samozřejmě časem mění. Pokud stál digitální fotoaparát kolem tří tisíc korun, tak nebyl problém si koupit každý rok nový. Také to byl dárek, který se kupoval dětem pod stromeček. To se díky agresivnímu nástupu mobilů změnilo. Levné digitály zmizely a u těch dražších už zákazník více přemýšlí, zda drobné změny u nového typu fotoaparátu mu stojí za nákup nového přístroje. Navíc má každý zakoupeno i potřebné příslušenství – například neúplně levné objektivy, takže se pochopitelně snažíte volit stejný druh aparátu, abyste je mohl používat i nadále. Odhaduji, že v současné době se obměna fotoaparátů prodloužil na období pět až sedm let. Životnost přístroje je pochopitelně mnohem vyšší.
Kdysi jste se zmínil, že CeWe FOTOLAB má v plánu stát se nástupcem firmy KODAK. Do jaké míry se to naplnilo?
Ano, to je pravda, v nadsázce tato slova padla. Nemyslel jsem jen na českém trhu, ale jako naše firma CEWE v celé Evropě. No myslím si, že se to docela povedlo. V loňském roce jsme uspořádali celosvětovou fotografickou soutěž, do které se přihlásilo více než 45.000 účastníků, kteří naposílali téměř 450.000 fotografií, čímž se CEWE PHOTO AWARD stal největší soutěží na celém světě.
Připravujete v nejbližší době nějaké novinky?
Naše firma je velmi inovativní a každý rok pořádá pro všechny země v sídle centrály v Oldenburgu setkání, kde má každá země možnost představit své nápady a tipy, na novinky z naší fotobranže. Letošního setkání se zúčastnilo přes 600 zaměstnanců, kteří všichni měli možnost představované novinky hodnotit a ty, které se líbily nejvíce budou pak v rámci celé firmy zavedeny. Takže nechte se překvapit.
Věnujete se také fotografování vy osobně? Jaký styl fotografií se vám nejvíce líbí? Jakou techniku pro fotografování nejraději používáte?
Osobně také fotím, pravda už to není tak intenzivní, jako v dobách studentských, kdy jsem si fotky i sám vyvolával. Dnes, bohužel musím přiznat, také nejvíc fotím z mobilu. Samozřejmě pokud jsem na dovolené, tak zabalím s sebou i svou zrcadlovku s několika objektivy. Fotím rád přírodu, k čemuž se samozřejmě pořádný foťák hodí nejvíce.
Děkuji za rozhovor.
Zakladatelé fotili na svatbách a ještě večer fotky donesli přímo na hostinu
21.02.2020, Autor: Pavel Veselý