Asociace provozovatelů poukázkových systémů ČR, která sdružuje stravenkové firmy, odmítla tvrzení, že si její členské firmy účtují provize ve výši
deseti procent. V průměru jde o 3,9 procenta, uvedl předseda asociace Miroslav Sedlák.
„Ve skutečnosti je průměrná výše provizí členů asociace (Sodexo, Edenred, UP) u smluvních partnerů přijímajících stravenky 3,9 procenta a ani nejvyšší provize se zdaleka k deseti procentům nepřibližují,” uvedl Sedlák.
Informaci o deseti procentech zveřejnila ve středu ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) na svém twitterovém účtu na základě průzkumu Asociace českého tradičního obchodu (AČTO). „Věřili byste, že kvůli stravenkám mají malé obchody roční ztráty ve výši měsíčního zisku? Kvůli nehorázným provizím, často až deset procent,“ napsala ministryně na sociální síť.
Podle lednového průzkumu AČTO prodejny na venkově a malých městech platí stravenkovým firmám čtyř až desetiprocentní provizi z hodnoty stravenky. Pro obchodníky to znamená průměrnou roční ztrátu 25 tisíc korun, která se rovná průměrnému měsíčnímu zisku malého obchodu. Nezávislí obchodníci proto podle AČTO podporují záměr zavedení stravenkového paušálu.
Průměrnou provizi stravenkovým společnostem, která podle průzkumu činí čtyři procenta, platí obchodníci začleněni v družstvu nebo maloobchodní síti. „Neorganizovaní jednotliví obchodníci, kteří stojí na trhu samostatně nebo ti s malými obraty, kteří fungují nejčastěji v malých obcích, odvádějí stravenkářům až desetiprocentní provize,“ uvedl předseda AČTO Zdeněk Juračka.
Na zavedení nedaněného stravenkového paušálu pro zaměstnance se v polovině ledna dohodla vládní koalice. Daňové zvýhodnění paušálu by mělo zůstat stejné jako u stravenek, v případě stokorunové stravenky by tak zaměstnanci měli mít 55 korun za každý odpracovaný den. Změna má být součástí daňového balíčku, který by měl platit od roku 2021. Odbory se obávají, že zaměstnavatelé budou peníze určené na stravenkový paušál zneužívat. Plán naopak podporují provozovatelé hotelů a restaurací.
ČTK