Návštěvnost největšího veletrhu práce u nás – Profesia days, který v minulém týdnu proběhl v Praze, ukázala, že i v době historicky nejnižší nezaměstnanosti mají lidé o akce tohoto typu velký zájem. Z reakcí návštěvníků vyplynulo, že kromě možnosti přímo mluvit se zástupci zajímavých zaměstnavatelů, je na veletrh přilákala i šance získat inspiraci a rady pro svůj kariérní rozvoj a také zajímavý program.
Osmý ročník veletrhu Profesia days a doprovodného odborného veletrhu HR days úspěšně proběhl minulý týden. Jeho branami za dva dny prošlo přes osm tisíc návštěvníků. Jako důvody, které je přilákaly na veletrh, nejčastěji uváděli, že chtějí získat informace o zaměstnavatelích, zúčastnit se zajímavého programu, najít si práci, přímo oslovit zástupce vystavujících společností nebo získat informace o možnostech vzdělávání a studia.
Profesia days v číslech
Jak vypadal veletrh z pohledu demografického rozložení návštěvníků? Co se týká věkového spektra, převažovaly mladší ročníky: téměř 60 procent návštěvníků bylo do 35 let. Z pohledu dosaženého vzdělání dominovali středoškoláci s maturitou a vysokoškoláci, kterých bylo celkem 82 procent: největší skupinou byli středoškoláci s maturitou (37 procent). Veletrh samozřejmě navštívili lidé, kteří aktuálně hledají práci (43 procent), ale 22 procent návštěvníků byli zaměstnanci, 21 procent studenti a 10 procent živnostníci. Mírně převažovaly ženy nad muži (51 procent versus 49 procent).
Na veletrhu se v letošním roce představilo více než 130 vystavovatelů, probíhal na ploše 5 000 m2. V přednáškových sálech a na pódiích se vystřídalo přes 40 spíkrů, kteří nabídli své zkušenosti a praktické rady ve více než 60 přednáškách a prezentacích. V rámci testovací zóny si své jazykové znalosti prověřilo velké množství návštěvníků, po úspěšném absolvování testů zde bylo vydáno 1 240 jazykových certifikátů.
Program se mění, poslání zůstává
S tím, jak se vyvíjí trh práce v České republice, mění se i náplň veletrhu Profesia days. Primárním cílem samozřejmě zůstává zprostředkování přímého kontaktu mezi zástupci zaměstnavatelů a potenciálními zaměstnanci – možnost promluvit si v uvolněné atmosféře veletrhu, bez stresu logicky spojeného s pracovním pohovorem. Stále větší význam má ale doplňkový program – ať už poradenské a zábavné zóny, možnost otestovat své znalosti a předpoklady pro různé typy povolání, nebo doprovodné veletrhy, jako bylo v letošním roce Study Travel Expo 2018 s nabídkou studia a práce v zahraničí. Lákadlem jsou i přednášky a prezentace zajímavých osobností – ať už sportovců, umělců, lidí z podnikatelské sféry nebo různých lektorů a koučů, kteří prezentují své zkušenosti a zajímavé životní příběhy jako inspiraci pro ostatní. Novinkou letošního ročníku byla IT & startup zóna, kde měli návštěvníci možnost otestovat nejmodernější technologie: vyzkoušet si ukázky virtuální reality, vyzkoušet si simulace dopravních systémů nebo řešit logické úlohy.
Největší zájem byl o pozice v administrativě
Na veletrhu se jako vystavovatelé prezentovaly firmy z České republiky i ze zahraničí, jejichž cílem bylo navázat kontakt s potenciálními zaměstnanci. O jaké pozice projevili lidé největší zájem? Především o místa administrativního charakteru, potom o práci v obchodu a službách a o manažerské pozice.
Příští, již 9. ročník veletrhů Profesia days a HR days, se bude konat v Praze opět na podzim. V příštím roce se ale dočká prvního veletrhu práce Profesia days i Brno, a to v dubnu 2019.