Apogeo
Reklama

Weby ignorují nová pravidla o cookies, změna je přitom rychlá a jednoduchá

11.02.2022, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Weby ignorují nová pravidla o cookies, změna je přitom rychlá a jednoduchá

Novela zákona o elektronických komunikacích umožňuje od 1. ledna 2022 ukládat cookies pouze s aktivním souhlasem návštěvníků webových stránek a česká legislativa se tak sjednotila s evropským standardem. Měsíc praxe však ukazuje, že česká internetová scéna zůstala novou zákonnou úpravou prakticky nedotčena.

Provozovatelé webů své stránky nepřizpůsobili buď vůbec nebo špatně. Přitom změnu lze udělat velmi rychle a jednoduše.
„Nemusíte nijak složitě pátrat. Stačí v podstatě náhodně načíst stránku třeba velkého obchodníka, státního úřadu nebo banky a skoro určitě narazíte na chyby v nastavení cookies lišty,“ uvedl Jiří Fíla ze společnosti CRS, která se na problematiku cookies zaměřuje. Podle něho má dosavadní nečinnost provozovatelů webů v podstatě tři důvody. Majitelé komerčně zaměřených webů (zejména e shopy) prostě nechtějí přijít o data o chování zákazníků, která jim analytika marketingových cookies poskytuje. A tak raději riskují pokutu (ve výši až čtyři procenta ročního obratu) za nedodržování zákona. Žádnou sankci ovšem podle dostupných informací Úřad na ochranu osobních údajů dosud neudělil. Další příčinu představuje fakt, že administrátoři webů se v nové legislativě neorientují a neví, jak správně souhlasy s používáním cookies nastavit. A konečně třetím důvodem je skutečnost, že řada provozovatelů především menších webů novou legislativu vůbec nezaznamenala.
Weby obvykle zaznamenávají informace o aktivitě svých uživatelů: například které konkrétní stránky si prohlížejí či jak často se vracejí. K tomu slouží soubory cookies, ukládající se do prohlížečů. Novela zákona zavedla právo návštěvníka stránek používání cookies odmítnout. Provozovatel stránky pak nesmí návštěvníka zablokovat, a pokud dotyčný svůj názor nevyjádří, bere se to rovněž jako nesouhlas. Cookies je řada druhů, ty hlavní označujeme jako technické (funkční), které jsou v podstatě nezbytné pro zajištění základních funkcí webu, analytické, které zejména sledují pohyb návštěvníka po vlastním webu a marketingové, které mimo jiné shromažďují informace za účelem přizpůsobení nabízené reklamy (například se často stává, že pokud dnes projdete pár stránek nabízejících obuv, zítra na vás budou skákat reklamy na boty, až si budete číst zprávy).
A právě kolem marketingových cookies se vše točí především. Jedním z dopadů nové legislativy totiž snížení objemu užitečných dat pro společnosti, které pracují s webovou analytikou a personalizovanou reklamou. Což může ve finále zkomplikovat cílení reklam na ty „správné“ potenciální zákazníky a celkově snížit jejich účinnost.
Pro přizpůsobení webu nové legislativě vyvinula společnost CRS řešení „Cookies správně“, které cookies pravidla na webu nastavuje přesně podle zákona, ale zároveň díky propojení více technologií měření v jeden celek a pomáhá provozovateli nadále získávat potřebná analytická data. Nastavení promptně reaguje na případné další změny v digitálním prostředí a cookies jim přizpůsobí. Aplikace se přizpůsobuje i změnám na straně provozovatele webu, například když chce na svých stránkách spustit novou funkcionalitu. S řešením společnosti CRS lze všechny nutné úpravy nastavit online, a to i v různých jazykových verzích.
Provozovatel internetových stránek by měl podle nové legislativy na svých stránkách splnit především tyto podmínky:

  • Uživateli nesmí web dát do prohlížeče žádné cookies (kromě technických), pokud k tomu neudělí souhlas. Tento souhlas nesmí být na uživateli vynucován například tak, že mu bez odkliknutí cookies lišty nepůjde používat web.
  • Uživatel by měl mít možnost rozhodnout se, které kategorie cookies chce zapnout a které vypnout (analytické, marketingové apod.).
  • Pokud uživateli dáváme možnost přijmout jedním klikem všechny cookies, pak mu musíme nabídnout stejně jednoduchou cestu k jejich odmítnutí.
  • Možnost přijetí nesmí být zvýhodněna oproti odmítnutí (např. výrazně jinou barvou tlačítka).
  • Uživatele musíme informovat o tom, jaké služby nebo jaké soubory cookies chce web používat.
  • Lištu cookies by mělo jít vypnout i jinak, než udělením či neudělením souhlasu (tzn. například křížkem nebo tlačítkem „zavřít“).
  • Udělené souhlasy s užíváním cookies musí být provozovatelem webu evidovány a při případné kontrole musí být předloženy.

Pravděpodobně není v kapacitních možnostech Úřadu na ochranu osobních údajů, aby v masívním měřítku kontroloval české webové stránky. Vznikají však i soukromé iniciativy, které se na problematiku GDPR a cookies zaměřují. Rakouská aktivistická organizace None of Your Business skenovala v otázce cookies víc než 10 000 stránek a úřadům v 10 zemích nahlásila 422 pochybení.
Foto: Pixabay
Zdroj: Madison Public Affairs


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

AI může za rok zvýšit hodnotu českých firem o 16 %

12.09.2024, Autor: Z blogosféry

Firmy v Česku se k umělé inteligenci staví pozitivně. 83 % z nich již AI využívá nebo plánuje zavést do svých procesů. Ačkoliv se téměř čtyři z deseti obávají nedostatku kvalifikovaných pracovníků, predikce ukazují, že by AI mohla do roku 2025 zvýšit hodnotu českých firem v průměru o 16 %.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Nebezpečí na síti: Jak zabránit odcizení profilů a kybernetickým hrozbám

11.09.2024, Autor: Z blogosféry

Kybernetická bezpečnost se v dnešní digitální době stává stále důležitějším tématem. Vzestup kybernetických útoků a odcizení profilů na sociálních sítích představuje vážnou hrozbu pro jednotlivce i organizace. Útočníci využívají pokročilé techniky a nástroje k zneužití zranitelností v online prostředí, a proto je nezbytné znát metody prevence a ochrany. Jana Večerková, zakladatelka a ředitelka intenzivních kurzů programování Coding Bootcamp Praha, sdílí svůj odborný názor na účinné typy ochrany před kybernetickými hrozbami a upozorňuje na nejčastější chyby, kterých se uživatelé dopouštějí.

Počet kybernetických podvodů dramaticky roste

04.09.2024, Autor: Z blogosféry

Česká bankovní asociace (ČBA) upozorňuje na pokračující nárůst kybernetických útoků, které cílí na klienty bank po celé České republice. Jen za prvních sedm měsíců tohoto roku bylo napadeno 49 436 klientů, což představuje nárůst o 37 % oproti stejnému období loňského roku. Díky efektivním zásahům se podařilo bankám od počátku roku ochránit svým klientům více než 4 miliardy korun, přičemž nejvyšší doposud zachráněná částka na jednoho klienta činila 13 milionů korun.  

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Závody v digitalizaci ženou velkoobchody k růstu

20.08.2024, Autor: Z blogosféry

Velkoobchodní sektor čelí v posledních letech řadě výzev, ať už to byla omezení spojená s covidovou pandemií, nebo dosud trvající vliv konfliktu na Ukrajině. Velkoobchodní společnosti jsou však pod tlakem také kvůli rychlému tempu postupující digitalizace procesů, včetně zavádění nástrojů umělé inteligence. I přes obtížné podmínky se, ale velkoobchodnímu sektoru předpovídá v nejbližších letech silný růst.

Paula Januskiewicz: Rozumět infrastruktuře není totéž jako na ni umět útočit

08.08.2024, Autor: red

Množství kybernetických útoků nebude menší. Smiřme se s tím a braňme se. I tak by se dala shrnout slova Pauly Januszkiewicz, polské kyberbezpečnostní expertky, která na jaře vystoupila na Security 2024, výroční konferenci Aricomy věnované právě trendům v oblasti IT bezpečnosti. Januskiewicz, jejíž společnost CQURE už má po světě čtyři pobočky, mluvila o tom, proč firmy a instituce neumí útokům odolávat, jak získat víc odborníků i kam obor směřuje.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama