e-news.cz - kurzy
Reklama

Marcel Bednář: 21. století je stoletím Asie

13.02.2023, Autor: Renáta Lucková

2 votes, average: 5,00 out of 52 votes, average: 5,00 out of 52 votes, average: 5,00 out of 52 votes, average: 5,00 out of 52 votes, average: 5,00 out of 5
Marcel Bednář: 21. století je stoletím Asie

Rozhovor s MARCELEM BEDNÁŘEM, prezidentem Česko-Singapurské obchodní komory.

Marcel Bednář je prezident Česko-Singapurské obchodní komory. Původně pracoval v diplomatických službách a jako hradní diplomat a analytik zahraničních vztahů Kanceláře prezidenta republiky. Je spoluzakladatelem Česko-Singapurské obchodní komory. 

„ČR je zemí, která má velkou spoustu šikovných lidí. V ČR vznikají zajímavé start-upy, přičemž řada z nich se zabývá unikátními technologiemi a inovacemi. Často jde o firmy, které ve svém oboru mají potenciál být ve světové špičce. Je zde dostatek nápadů i schopných lidí, zarputilých a odhodlaných projít trnitou cestou od myšlenky k úspěšné firmě. Problém spočívá někde jinde. A to jsounedostatečné ambice českých firem jít na globální trhy.

Největší potíž ale vidím v mentálním nastavení zakladatelů, kteří se často spokojí s evropským trhem a mimo-evropskou expanzi odkládají „na potom“, říká Marcel Bednář. 

Vaše komora zprostředkovává obchodní kontakty mezi Singapurem a Českou republikou. Proč jste se rozhodl pro Singapur?

K Singapuru mě přivedla práce v diplomatických službách. Nějakou dobu jsem pracoval jako tzv. hradní diplomat, analytik zahraničních vztahů Kanceláře prezidenta republiky. Připravil jsem státní návštěvu singapurského prezidenta Tony Tana do ČR v roce 2017. To byl pro mne prvotní impuls, neboť jsem získal celou řadu důležitých kontaktů ve vysokých obchodních i politických kruzích Singapuru. Záhy jsem diplomacii opustil a začal se věnovat vlastnímu podnikání v Singapuru, následně i podpoře českých firem se zájmem o Singapur a další asijské trhy.  

Jaký je váš vztah k Asii?

Pracovní, ale i osobní. Singapur je pro mne zřejmě navždy spojen s prací a byznysem. Velice rád ale cestuji po dalších asijských státech, seznamuji se s místní kulturou, mentalitou a reáliemi. Zároveň si nechávám líbit asijské gastronomické zážitky. 21. století je stoletím Asie. České firmy to čím dál častěji chápou, o asijské teritorium se zajímají stále více. Singapur hraje roli jakéhosi odrazového můstku, ze Singapuru lze snadno proniknout na další trhy asijsko-pacifického regionu. 

Upozorňujete investory na atraktivní investiční příležitosti. O co mají investoři zájem?

Správně uvádíte, že singapurští investoři patří ke globálně nejvýznamnějším investorům. V regionu Asia-Pacific je paradoxně právě malý Singapur největším poskytovatelem přímých zahraničních investic. Singapurci mají o investice v ČR zájem, neboť jsme politicky stabilní zemí, přitom stále mnohem levnější než kupříkladu Německo či Velká Británie. Zároveň je pro asijské investory důležitá bezpečnost dané země. Je třeba si uvědomit, že v některých asijských státech dochází k politickým převratům, vojenským pučům, apod. Právě proto vnímají investoři ze Singapuru tyto věci velmi citlivě. V investiční oblasti je zájem například o investice do komerčních nemovitostí, zejména je zajímají hotelové a logistické nemovitosti. Dále pak infrastrukturní odvětví jako např. telekomunikace (zmínit lze velkou investici singapurského státního investičního fondu GIC, který vstoupil do české telekomunikační společnosti CETIN), ale například i výrobní spolupráce je zajímavá. Právě investiční přítomnost singapurského GIC v ČR (jedná se o investice v řádu mnoha desítek miliard Kč) je pro singapurské investiční skupiny, investiční fondy a tzv. family offices (rodinné investiční kanceláře) signálem, že ČR je bezpečnou zemí pro singapurské investice. 

Jak těžké je investovat v ČR? A naopak, jak těžké je investovat a podnikat v Singapuru?

Není. Je však mimořádně důležité mít spolehlivého místního partnera. To platí samozřejmě nejen pro české firmy expandující do Singapuru a dále do Asie, ale i opačně, pro singapurské investory a podnikatele se zájmem o ČR. Klíčem je také otevřenost k pro nás cizí kultuře, přeci jenom Prahu a Singapur dělí téměř 10 tisíc kilometrů. Pro některé české podnikatele je složité akceptovat skutečnost, že to, co přináší úspěch v Praze, se nemusí potkat s kladnou reakcí v Singapuru. Nejde o žádnou raketovou vědu, stačí si jen uvědomit, že obchodní prostředí v Singapuru se řídí svými zákonitostmi, vyplývajícími z budhistické kultury. Stačí málo – vnímat a respektovat místní zvyklosti, přizpůsobit se jim. Singapurci jsou velmi otevření a tolerantní, pokud vidí snahu, drobné přešlapy odpustí. Dále je třeba přijmout skutečnost, že byznys v Singapuru je vztahový, nikoliv transakční. Pro Singapurce je důležité vytvořit si osobní vztah a ten budovat. Vědí, že na základě důvěry a osobního vztahu se nejsnáze buduje úspěšný byznys. Naopak uspěchanost a chamtivost či nedostatek úcty k místní kultuře jsou věci, které ještě žádnému českému podnikateli v Singapuru úspěch nepřinesly. 

Pomáháte budovat spolupráce v oblasti inovací a nových technologií. Jak na tom je podle vás ČR?

ČR je zemí, která má velkou spoustu šikovných lidí. V ČR vznikají zajímavé start-upy, přičemž řada z nich se zabývá unikátními technologiemi a inovacemi. Často jde o firmy, které ve svém oboru mají potenciál být ve světové špičce. Je zde dostatek nápadů i schopných lidí, zarputilých a odhodlaných projít trnitou cestou od myšlenky k úspěšné firmě. Problém spočívá někde jinde. A to jsou nedostatečné ambice českých firem jít na globální trhy. Je těžké z české kotliny dobít svět, zvláště pak pokud není k dispozici dostatečný objem prostředků na financování expanze. To je častou slabinou českých projektů. Největší potíž ale vidím v mentálním nastavení zakladatelů, kteří se často spokojí s evropským trhem a mimo-evropskou expanzi odkládají „na potom“. Snadno se pak stane, že překotný technologický vývoj českou inovaci překoná či že zahraniční konkurence obsadí klíčové trhy rychleji. Bez ambicí, proaktivního přístupu a jednoznačného rozhodnutí prosazovat se na mimo-evropských trzích ke zlepšení bohužel nedojde. Zároveň je třeba říci, že podpora českého podnikatelského prostředí ze strany státu je bohužel velmi slabá. 

Česká republika je lídrem v oboru ve střední Evropě se zaměřením na inovace a znalostní ekonomiku. Jak to vnímají v Asii?

Samozřejmě bychom rádi ČR v Singapuru prezentovali jako Sillicon Valley střední Evropy. Je však třeba si upřímně a otevřeně říci, že taková realita tady v ČR bohužel zatím není. Singapur samozřejmě vysoce oceňuje schopnosti českých lidí (např. pokud jde o IT odborníky), stejně tak velmi kladně vnímají zajímavé české inovace a nové technologie. České firmy často přinášejí řešení, která v Singapuru zrovna hledají. Setkávám se občas s obavou, zda s ohledem na technologickou vyspělost Singapuru může mít česká firma šanci na úspěch. Je náš produkt dost dobrý? Vždyť Singapurci už něco podobného musí mít dávno! Zkušenost však ukazuje, že nedostatek sebevědomí českých firem je největší překážkou úspěšné spolupráce. Ve skutečnosti se stává, že skutečně česká i singapurská firma identifikují stejný problém a snaží se najít řešení. Přesto však většinou bývají přístupy k řešení daného problému diametrálně odlišné. A to je přesně okamžik, který vytváří obchodní příležitosti: v momentě, kdy si singapurská firma uvědomí, že české řešení problému funguje. Je tedy třeba dodat si sebevědomí a zvolit proaktivní přístup, zbytečně se nebát vzdáleného mimoevropského teritoria. Musíme si uvědomit, že nejsme ve střední Evropě sami a že naši sousedé nijak neotálejí. Například polské firmy jsou velmi aktivní. Nesmíme zaspat dobu, neboť se snadno může stát, že v zahraničí brzy budou vnímat Polsko (a nikoliv ČR) jako inovačního lídra střední Evropy. 

Hospodářská komora ČR nově řadí Singapur mezi 16 prioritních zemí pro expanzi českého byznysu. O co je v Singapuru zájem?

Existují „tradiční“ obory, ve kterých je česko-singapurská spolupráce dlouhodobá. Příkladem je sklářský průmysl, potravinářský průmysl, IT a digitální sektor, zdravotnictví. Je však třeba říci, že obchodní příležitosti vidíme i v mnoha jiných oborech – ať již jde např. o dopravní průmysl, obranný a bezpečnostní průmysl, letecký a vesmírný průmysl, umělou inteligenci, internet věcí, smart city, atd. Singapurci mají zájem o spolupráci napříč obory, vždy však hledají nějakou „přidanou hodnotu“. České firmy dokážou onu přidanou hodnotu vytvořit.  Ze zkušenosti vím, že v nejrůznějších oborech. Skutečnost, že Hospodářská komora nyní nově řadí Singapur mezi 16 prioritních zemí pro expanzi českých firem, je nepochybně dobrou zprávou. Jde o důležitý signál českým podnikatelům. Samotné označení Singapuru za zájmové teritorium však českým firmám obchodní úspěch nepřinese. Je třeba si vše společně odpracovat, začít budovat kontakty a dotahovat obchodní případy do úspěšného konce. 

Díky Česko-Singapurské obchodní komoře byl v roce 2021 znovuotevřen zastupitelský úřad ČR v Singapuru. Jak vnímáte jeho přínos? 

Velice pozitivně. ČR v Singapuru reprezentuje paní velvyslankyně Michaela Froňková, která se svojí role zhostila aktivně. Česko-singapurská obchodní komora byla hlasitým zastáncem znovuotevření velvyslanectví ČR v Singapuru již od svého vzniku. Faktorů vedoucích k otevření ambasády bylo určitě vícero, je nicméně pravdou, že tlak české podnikatelské komunity přispěl. Nyní je před námi další velký úkol, a to přesvědčit singapurskou stranu k recipročnímu otevření Velvyslanectví Singapurské republiky v Praze či jakéhosi „mezikroku“ v podobě otevření kanceláře singapurské státní agentury Enterprise Singapore v Praze. To jsou záležitosti, které by českému byznysu v Singapuru nesporně pomohly. 

Připravujete také B2B jednání s relevantními singapurskými protějšky. Můžete uvést příklad?

Naší specialitou jsou tzv. individuální obchodní cesty. Pokud má česká firma zájem o obchodní vstup do Singapuru, připravíme soukromou cestu do Singapuru, kdy během 3 jednacích dnů společně zástupce firmy a zástupce Česko-singapurské obchodní komory absolvují sérii jednání s relevantními singapurskými protějšky. Obchodní jednání připravujeme na základě osobních kontaktů (během posledních let jsme vybudovali síť osobních vazeb, díky které jsme schopni pomoci i ve velmi úzkých či specifických oborech), a zároveň díky spolupráci s nejrůznějšími institucemi, asociacemi a obchodními komorami v Singapuru. Českým firmám tak pomáháme s tím nejtěžším – otevřít první dveře, započít první spolupráce. Zároveň naši firmu naučíme, jak se pohybovat v singapurských obchodních kruzích (velký důraz klademe na pochopení kulturních rozdílů a nuancí obchodní etikety) a poskytneme celou řadu důležitých analýz a informací. V tom jsme v ČR naprosto unikátní. Pokud vím, žádná jiná obchodní komora takovou něco takového neposkytuje.

Jsou velmi odlišné je kultura a byznys v Singapuru a v Asii? Na co by se měli naši podnikatelé připravit? 

Odlišnosti samozřejmě existují a není jich málo. Každý byznysmen se musí smířit s tím, že to, co přinášelo úspěch v Praze, bude v Singapuru fungovat asi jen ze 30-40%. Ve zbytku se obchodní kultura liší a je třeba se přizpůsobit. Přitom však platí, že nejde o nic složitého. Obchodní zvyklosti v Singapuru se řídí jasně danými principy, vše tvoří logicky ucelený systém. Ten, kdo dokáže akceptovat jinakost obchodního prostředí a je alespoň v základních věcech flexibilní a otevřený, uspěje. Při snaze zorientovat se v zahraničním prostředí určitě pomůže empatie a sociální inteligence, případně otevřenost nechat si poradit od těch, kteří se teritoriu věnují dlouhodobě. Naši podnikatelé by především měli najet na „singapurskou vlnu“. Připravit se na to, že bez osobních kontaktů, bez budování vztahu a jisté míry trpělivosti uspět nelze. Základem je rovněž projevování úcty a respektu – nejen ke klíčovým lidem na straně obchodního partnera, ale ke všem. 

Pořádáte obchodní semináře, přednášky, kulaté stoly, obchodní konference, podnikatelské mise a soukromé služební cesty pro podnikatele. Co vás čeká v nejbližší době?

Aktuálně kombinujeme individuální obchodní výjezdy firem s edukační činností v podobě obchodních konferencí, seminářů. Stále vnímáme, že je o Singapuru v českém podnikatelském prostředí nedostatek informací. Česká podnikatelská komunita má o Singapur zájem, ale mnohdy firmám chybí důležité informace. Snažíme se s tímto tedy nějakým způsobem pracovat. Na akce zveme zajímavé osobnosti nejen z obchodních, ale i politických kruhů ČR. V tom budeme samozřejmě pokračovat, chystáme zároveň podnikatelskou misi českých firem do Singapuru. 

V letošním roce vaše komora chystá uspořádat podnikatelskou misi českých podnikatelů a firem do Singapuru. Kdo se může této mise zúčastnit? Co čeká české podnikatele na této misi? 

Především je třeba říci, že se jedná o podnikatelský doprovod při oficiální návštěvě ministra dopravy Martina Kupky do Singapuru a Korejské republiky. Dle domluvy mezi Ministerstvem dopravy ČR, Hospodářskou komorou ČR a Česko-singapurskou obchodní komorou bude podnikatelskou delegaci sestavovat Hospodářská komora společně s Česko-singapurskou obchodní komorou. V tuto chvíli se mezi státními institucemi jedná o termínu cesty pana ministra. Podnikatele na obchodní misi čeká Česko-singapurské obchodní fórum, B2B jednání a zajímavý podnikatelský program, na kterém v současné době pracujeme společně s kolegy. Dle vyjádření pana ministra Kupky na obchodní konferenci v Lichtenštejnském paláci bude podnikatelská mise otevřená českým firmám napříč obory.

Děkuji za rozhovor. 

Foto: Poskytnuto Marcelem Bednářem

Zdroj: Renáta Lucková 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
Reklama