Aktuálně:

Volkswagen v červených číslech: Když cla a elektromobilita udeří najednou

01.11.2025, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Volkswagen v červených číslech: Když cla a elektromobilita udeří najednou

Německý automobilový gigant Volkswagen se ve třetím čtvrtletí propadl do provozní ztráty 1,3 miliardy eur. Důvodů je hned několik: americká cla, nepovedená elektrická strategie u Porsche a rostoucí tlak na ziskovost.

Pro koncern, který ještě nedávno patřil k nejziskovějším automobilkám světa, je to tvrdá rána – a možná i varování, kam až může zajít kombinace geopolitiky a technologického sázení na špatného koně.

Cla jako pětiapůlmiliardová facka

Americká celní politika pod vedením prezidenta Donalda Trumpa uvalila na dovážené automobily a díly clo ve výši 25 %. Pro Volkswagen to znamená přímé náklady minimálně 4 miliardy eur, k nimž se přidávají další ztráty spojené s poklesem prodejů a nutnými protiopatřeními. Celková zátěž? Až 5 miliard eur za rok 2025.

Výsledek je viditelný na prodejních číslech. Ve druhém čtvrtletí klesly prodeje ve Spojených státech meziročně o 29 %, ve třetím pak o 6 %. Volkswagen reaguje zdražením vozů o 4 až 7 % pro modelový rok 2026 – což v konkurenčním prostředí amerického trhu rozhodně není výhra. Finančním ředitelem Arnem Antlitzem zmíněný „smíšený obraz“ je v tomto kontextu spíše eufemismus. Ano, v Evropě se daří, každý čtvrtý prodaný elektromobil pochází od koncernu. 

Volkswagen nyní zvažuje přesun části výroby přímo do USA – konkrétně pro značku Audi by mělo padnout rozhodnutí do konce roku. Zároveň se snaží vyjednat vlastní celní dohodu s Washingtonem, která by mohla snížit sazbu pod 15 %. Jenže to je poker s nejistým výsledkem.

Porsche: když elektromobilita nevyjde

Pokud cla představují vnější ránu, pak Porsche je ta vnitřní. Luxusní značka, kterou Volkswagen vlastní ze 75,4 %, zaznamenala ve třetím čtvrtletí hlubokou ztrátu. Důvod? Neúspěšná sázka na rychlý přechod k elektromobilům. Porsche v září oznámilo strategický obrat – návrat k hybridům a spalovacím motorům – což koncern stálo 4,7 miliardy eur v podobě účetních odpisů a restrukturalizačních nákladů.

„Mysleli jsme si, že hybridy přeskočíme, ale nemůžeme,“ zaznělo z vedení Porsche. Jinými slovy: trh nebyl připravený a zákazníci nechtěli. Prodeje Porsche v USA klesly ve třetím čtvrtletí o 4,9 % na 18 403 vozů. Oliver Blume, který dosud vedl jak Volkswagen, tak Porsche, se pod tlakem investorů vzdává pozice šéfa Porsche – od příštího roku ho nahradí Michael Leiters, bývalý boss McLarenu.

Je to symbolický moment. Blume čelil kritice, že nemůže efektivně řídit dvě velké firmy najednou v době, kdy obě procházejí existenční krizí. A výsledky tomu dávají za pravdu.

Čipy jako další hrozba

Jako by to nestačilo, Volkswagen nyní čelí i riziku nedostatku čipů. Antlitz přiznal, že celoroční výhled platí pouze za předpokladu „adekvátního zásobování čipy“. Spor kolem nizozemského výrobce Nexperia hrozí zastavením výroby v celém automobilovém průmyslu. Volkswagen řeší situaci „den po dni, týden po týdnu“ – což není zrovna uklidňující formulace pro investory.

Přitom za prvních devět měsíců roku 2025 klesl provozní zisk koncernu o 58 % na 5,4 miliardy eur, zatímco tržby vzrostly jen symbolicky o 0,6 % na 239 miliard eur. To znamená dramatický propad ziskovosti. Volkswagen se nachází v nejhorší krizi od skandálu Dieselgate – a tentokrát nejde o podvod, ale o kombinaci vnějších šoků a vlastních strategických chyb.

Co z toho plyne?

Volkswagen dnes balancuje na hraně. Cla ho tlačí k přesunu výroby, elektromobilita vyžaduje masivní investice s nejistým výnosem a Porsche potřebuje záchranu. Koncern sice udržuje pozici v „mimořádně náročném prostředí“, jak zní oficiální rétorika, ale čísla mluví jasně: tohle není jen turbulence, tohle je strukturální problém.

Dokáže Volkswagen najít cestu ven dřív, než se ztráty stanou neudržitelnými? A co když americká cla zůstanou, čipy budou chybět a čínský trh se bude dál propadat? Možná právě teď se rozhoduje, jestli německý gigant zůstane gigantem – nebo se stane varováním pro celý průmysl.

Zdroj info: reuters.com

Autor: Petr Poreba

Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Klimatické plány OSN: Ambice versus realita

31.10.2025, Autor: red

Svět se dohodl na cíli, ale jeho dosažení se zdá být v nedohlednu. Podle nejnovějších dat OSN z konce roku 2024 směřujeme při současných národních závazcích k oteplení o 2,6 až 3,1 °C do konce století – tedy výrazně nad plánovaný cíl 1,5 °C stanovený Pařížskou dohodou.

Mercedes v potížích: Luxusní strategie na rozcestí

30.10.2025, Autor: Marek Hájek

Mercedes-Benz, německý symbol luxusu, čelí těžkým časům. Zisk za prvních devět měsíců roku 2024 se propadl o více než polovinu – z 7,8 miliardy eur na pouhých 3,87 miliardy. Třetí čtvrtletí přineslo pokles zisku před zdaněním o 70 %. Co se to děje s ikonou německého automobilového průmyslu?

EU a ruské peníze: Dilema za 200 miliard eur

30.10.2025, Autor: Josef Neštický

Evropská unie stojí před rozhodnutím, které může změnit pravidla hry. V trezorech leží 200 miliard eur ruského majetku. Paradox? Nemůžeme je utratit, ale úroky z nich už financují ukrajinskou obranu. Brusel má plán: půjčit Kyjevu 140 miliard a doufat, že ruské úroky to jednou pokryjí. Ambiciózní? Spíš optimistické.

Evropa hledá cestu z čínské závislosti na vzácných zeminách

29.10.2025, Autor: red

Evropská unie se snaží snížit svou závislost na čínských nerostných surovinách, což je úkol, který se ukazuje jako velmi náročný. Ursula von der Leyenová představila plán, který má Evropu osvobodit od této závislosti. Přestože je to ambiciózní cíl, realita je složitější. Podíl Číny na dovozu vzácných zemin do EU činí 46,3 %, což je stále významné číslo, ale méně než dříve uváděných 98 %. Jak se tedy Evropa může vymanit z této závislosti?

Oběd z krabičky: Když peněženka rozhoduje za chuťové buňky

28.10.2025, Autor: Marek Hájek

Vzpomínáte na časy, kdy jsme si mohli dovolit pravidelný oběd v restauraci? Dnes je to pro mnohé z nás spíše nostalgická vzpomínka. Skoro polovina Čechů teď obědvá v kanceláři s vlastnoručně připraveným jídlem. A víte co? Když si vaříte sami, ušetříte a navíc víte, co jíte.

Papoušci z Česka: Nečekaný exportní hit

27.10.2025, Autor: Marek Hájek

Česko vyváží papoušky? Ano. Zatímco většina z nás spojuje naši zemi s pivem, auty nebo hokejem, málokdo tuší, že jsme také významným evropským hráčem na trhu s exotickým ptactvem. Loni čeští chovatelé prodali do zahraničí přes sto sedmdesát tisíc papoušků v hodnotě téměř 75 milionů korun.

Moskva znovu sáhla k nůžkám: Ruská centrální banka snižuje sazby, ale ekonomika stále drhne

27.10.2025, Autor: Josef Neštický

Ruská centrální banka opět snížila svou klíčovou úrokovou sazbu, tentokrát o půl procentního bodu na 16,5 procenta. Guvernérka Elvira Nabiullinová tak pokračuje v uvolňování měnové politiky, kterou ještě nedávno razantně zpřísňovala. Jenže zatímco sazby klesají, ekonomika se potácí mezi vysokou inflací, západními sankcemi a klesajícími příjmy z energetických surovin. Jaké jsou šance, že tento krok skutečně oživí ruskou ekonomiku?

Eurozóna překvapila: Obchodní aktivita roste, ale ne všude stejně

26.10.2025, Autor: Josef Neštický

Říjnová čísla z eurozóny přinesla příjemné překvapení. Podnikatelská aktivita v zemích platících eurem dosáhla 17 – ti měsíčního maxima, když souhrnný index nákupních manažerů (PMI) vyskočil na 52,2 bodu z předchozích 51,2 bodu. Desátý měsíc růstu v řadě naznačuje, že evropská ekonomika možná konečně nachází stabilnější půdu pod nohama. Jenže jak už to v Evropě bývá – ďábel se skrývá v detailech.