e-news.cz - kurzy
Reklama

Češi kvůli inflaci mění spotřební chování. Častěji nakupují ve slevách a omezují větší investice

25.02.2023, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Češi kvůli inflaci mění spotřební chování. Častěji nakupují ve slevách a omezují větší investice

Lidé v reakci na zvyšování cen omezují výdaje a hledají cesty, jak ušetřit. Stále více domácností vyhledává nákupy ve slevových akcích. Až 42 % z nich plánuje v příštích měsících nakupovat zlevněné zboží častěji než dosud. Nejvíc Češi šetří na velkých investicích, jako jsou nákup auta či renovace bytu, nejméně naopak na výrobcích péče o zdraví. Vyplývá to z výzkumu Focus Research, který sleduje spotřebitelské chování českých domácností.

V důsledku vysoké inflace a rostoucích cen se dále zvyšuje tradičně poměrně vysoká citlivost tuzemských spotřebitelů na nabídky zboží ve slevách. 42 % Čechů plánuje v příštích měsících nakupovat zboží ve slevových akcích více než dosud. Téměř polovina (48 %) domácností chce cenové akce využívat stejně jako doposud. Jen necelá desetina se pak vyjádřila, že bude zlevněné zboží nakupovat méně nebo vůbec. Vyplývá to z výzkumu Focus Research zkoumajícího spotřebitelské a environmentální chování českých domácností. Sběr dat proběhl v prosinci 2022 na vzorku 1129 respondentů.

Častější vyhledávání cenových akcích souvisí s aktuální finanční situací domácností a jejich schopností pokrýt své výdaje v tomto a následujícím období. Vůli nakupovat v cenových akcích tak projevují především lidé z domácností s napjatými rozpočty. Více plánuje zlevněné zboží vyhledávat až 60 % z nich. Domácnosti, jejichž schopnosti vyjít s rodinným rozpočtem se zdražování dotklo jen málo, většinou plánují využívat cenové akce stejně jako doposud. Víc si bude slev všímat jen okolo třetiny z nich.

„Češi vždy velmi dobře slyšeli na slevy a současná ekonomická situace to jen umocnila. Zlevněného zboží si všímají opravdu více než dříve a mnohdy s nákupy vybraných produktů čekají na větší slevové akce, jako byl například Black Friday nebo tradiční povánoční slevy, kde je mohou získat levněji,“ říká Olga Dolínková, tisková mluvčí Datart.

Domácnosti šetří, kde se dá

Podle výzkumu budou Češi hledat úspory ve většině oblastí. Nejčastěji si rozmyslí větší investice (73 %), jako jsou renovace bytu či nákup automobilu. Stejně jako doposud za ně chce v příštích měsících utrácet jen pětina domácností. Lidé plánují výrazně omezit i útraty za návštěvy restaurací (73 %) nebo cestování (67 %). Nejméně naopak hodlají snižovat výdaje za výrobky péče o zdraví. Stejně jako doposud za ně bude utrácet více než polovina (52 %) domácností. Druhou kategorií, na které plánují domácnosti šetřit nejméně, jsou volnočasové aktivity dětí. I přes to však tyto výdaje alespoň částečně omezí až 55 % domácností.

Současná situace ovlivňuje i na oblast elektroniky. Ve srovnání s ostatními segmenty však není dopad až tak citelný. Lidé si více rozmýšlí dlouhodobě plánované nákupy elektrospotřebičů. Zrealizuje je 61 % domácností. Téměř dvě pětiny (39 %) domácností, které v uplynulých měsících nákup plánovaly, od něj nakonec upustily. Nejméně své plány mění domácnosti s vyššími příjmy, které jsou schopny hospodařit bez výraznějších omezení. Nejčastěji koupi odkládají zejména lidé, kteří měli v posledních měsících problém vyjít se svými příjmy a ti, kteří v následujícím období očekávají další zhoršení situace. Jedná se především o skupiny, které růst cen ohrožuje nejvíce, tedy seniory a domácnosti s příjmy do 30 tisíc korun. 

„Určitou proměnu zákaznického chování v Datartu určitě pozorujeme. Lidé si každý nákup důkladněji rozmýšlí a výběrem toho správného spotřebiče stráví mnohem více času. Stále častěji také hraje v jejich rozhodování důležitou roli energetická náročnost nakupované elektroniky. Zejména pak v případě větších a dražších spotřebičů, tzv. bílé techniky. Vhodnou obměnou zařízení, jako jsou staré lednice či pračky, mohou domácnosti dlouhodobě ušetřit výrazné částky. Doporučujeme proto, aby si lidé zkontrolovali spotřebu svých starých spotřebičů a spočítali si, zda se jim nákup nového úsporného zařízení nakonec nevyplatí více než další provoz starého,“ upozorňuje Olga Dolínková.

Foto: Pixabay

Zdroj: Insighters 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

ČNB: Věnujte pozornost penězům, abyste poznali padělky 

18.04.2024, Autor: Z blogosféry

3 539 českých bankovek a mincí v celkové hodnotě 5,648 milionů Kč označila loni za padělek Česká národní banka (ČNB). Nejvíc jich, stejně jako v minulosti, bylo v Praze, a to 1 019. Následovaly Klatovy s 298 padělky a Karlovy Vary s 273 falešnými penězi. Víc než mince se padělaly bankovky, zvýšil se i počet nepravých dvacetikorun. Meziročně ČNB zadržela o 2 419 padělků víc.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Výrobní ceny v průmyslu zůstávají na uzdě

17.04.2024, Autor: Z blogosféry

Ceny tuzemských průmyslových výrobců v průběhu března oproti předchozímu měsíci klesly o 0,1 %, což odpovídá meziroční stagnaci. Výsledek tak pro trh představuje poměrně výrazné překvapení směrem dolů, když vyhlížel meziroční růst o 0,3 %. 

Komentář Radomíra Jáče k údajům o inflaci v ČR za březen

10.04.2024, Autor: Z blogosféry

Meziroční inflace zůstala v březnu beze změny přesně na úrovni dvouprocentního inflačního cíle: v souladu s očekáváním finančního trhu. Na úrovni 2,0 % je meziroční inflace pod předpokladem ČNB, neboť centrální banka ve své prognóze zveřejněné počátkem února čekala březnovou inflaci na úrovni 2,9 %.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

CETA: Snížení sazeb ECB v nedohlednu ochlazuje ekonomiku eurozóny

08.04.2024, Autor: red

Finanční trhy dlouho čekají na rozhodnutí Evropské centrální banky (ECB) snížit úrokové sazby. Pomalé zpomalování inflace a pečlivé prověřování ekonomického vývoje eurozóny to bance zatím nedovoluje. Hlavní depozitní sazba zůstává od posledního hlasování, které proběhlo 7.3.2024, nezměněna na úrovni 4 %, což je stav od srpna 2023. 

Tržby e-shopů prudce rostou

05.04.2024, Autor: Z blogosféry

Tržby obchodníků narůstají již tři měsíce v řadě. Tahounem tohoto pozitivního trendu jsou především internetové obchody, kterým se zvyšují tržby dvouciferným tempem. 

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Ekonomická nálada domácností se prudce zlepšuje

25.03.2024, Autor: Z blogosféry

Indikátor tuzemské ekonomické důvěry v březnu narostl z únorových 90,6 na 94,2 bodu a dostal se tak nejvýše od května loňského roku. Důvěra v podnikatelském sektoru se zvýšila z 89,9 na 93,0 bodu, tedy nejvýše od prosince 2023. Ještě výrazněji pak poskočila důvěra spotřebitelů, která se z 94,0 dostala až na 99,9, což je nejlepší výsledek od října 2021.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama