Apogeo
Reklama

Pražský AI sektor zaznamenal v posledních letech velký rozvoj. Jaké jsou výhledy do budoucna?

10.06.2022, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Pražský AI sektor zaznamenal v posledních letech velký rozvoj. Jaké jsou výhledy do budoucna?

Typická pražská AI (umělá inteligence, angl. Artificial Intelligence) firma je orientovaná na evropský trh, operuje v IT sektoru a byla založena během posledních pěti let.

Klíčem k dalšímu úspěšnému rozvoji tohoto odvětví je pak zejména udržení současných a přilákání nových talentovaných AI pracovníků, nebo také propagace českých inovací v zahraničí. Vyplývá to ze zprávy organizace Prg.ai.
Studie vychází z reprezentativního vzorku 130 společností. Ten zahrnuje malé, střední a velké české firmy pracující s AI, ale i vybrané zahraniční podniky, které mají v Praze své R&D kapacity. Publikace byla vydána institutem Prg.ai, organizací zabývající se rozvojem umělé inteligence v Praze, jenž funguje s podporou Akademie věd ČR, ČVUT, Univerzity Karlovy a hlavního města Prahy.
Největší zájem je o Machine Learning
Mezi produkty a službami, které pražské AI podniky nejčastěji nabízejí, hraje prim nepochybně Machine Learning. Na práci s touto technologií se zaměřuje až šedesát osm procent oslovených subjektů. Rozšířený je také Natural Language Processing se čtyřiceti třemi procenty a Machine Perception s třiceti procenty. Naopak úplné minimum firem nabízí služby spojené s inteligentní robotikou – v této oblasti jich operuje pouze devět procent.
Z hlediska zákaznické struktury jsou pak nejvýznamnějšími hráči nepřekvapivě finanční a IT sektor, pro které své služby a produkty poskytuje skoro čtyřicet procent dotazovaných firem. Oproti odvětvím soukromého sektoru pak nepochybně zaostává veřejná správa, jenž je klientem pouze devíti procent firem.
Poptávka přichází spíše ze zahraničí
Co se týče geografické struktury, největší poptávka jde z oblasti Evropské Unie a sdružení EFTA, do kterých dodává své služby až šedesát procent pražských AI firem. Padesát osm procent firem zároveň obsluhuje i domácí trh a pomyslnou bronzovou příčku zaujímá Severní Amerika, kam svůj export orientuje čtyřicet šest procent podniků.
Dvacet tři procent respondentů zároveň uvedlo, že podíl až devadesáti procent jejich příjmů pochází od zákazníků z domácího trhu. Dosahují však nižších příjmů ve srovnání s exportně orientovanými firmami (30 %), jejichž zákazníci jsou z devadesáti procent ze zahraničí a také firmami, jejichž export se pohybuje mezi jedenácti až osmdesáti devíti procenty (31 % podniků). Klíčem k úspěchu je tedy zejména úspěšná expanze na zahraniční trhy.
Ultimátním zdrojem pro vývoj umělé mysli je mysl lidská
Umělá inteligence patří stále mezi relativně nové oblasti digitální ekonomiky. Jinak tomu není ani v případě Prahy. 24 ze 130 dotazovaných firem bylo založeno během posledních dvou let. Pouze 5 respondentů pak existuje déle než 30 let – v tomto případě se však jedná o firmy, které operují primárně na globálním trhu, jako například Deloitte nebo KPMG.
Součástí průzkumů pak byla i otázka, co je podle samotných firem klíčem k tomu, aby se z Prahy stala evropská špička v oblasti AI. Většina firem jmenovala jako hlavní vliv udržení lokálních talentů, nebo přilákání zahraničních talentů. Jak ze soukromé, tak akademické sféry. Významným faktorem úspěchu je pak také i dobrá propagace pražských podniků v zahraničí. Paradoxně je tedy umělá inteligence ve svém dalším úspěšném rozvoji silně závislá na lidském kapitálu a zajímavých projektech, které udrží talenty na tuzemském pracovním trhu.
FILIP BLAHA, analytik CETA
Foto: Pixabay
Zdroj: Filip Blaha


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Ekonomická nálada domácností se prudce zlepšuje

25.03.2024, Autor: Z blogosféry

Indikátor tuzemské ekonomické důvěry v březnu narostl z únorových 90,6 na 94,2 bodu a dostal se tak nejvýše od května loňského roku. Důvěra v podnikatelském sektoru se zvýšila z 89,9 na 93,0 bodu, tedy nejvýše od prosince 2023. Ještě výrazněji pak poskočila důvěra spotřebitelů, která se z 94,0 dostala až na 99,9, což je nejlepší výsledek od října 2021.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama

Za jídlo a koledu na Velikonoce utratíme průměrně kolem tří tisíc, ceny hlídáme více než loni. Tradiční zvyky ustupují domácí pohodě

21.03.2024, Autor: Z blogosféry

Pomlázku si koupit v obchodě, s dětmi nabarvit vajíčka a pak si spíše než zvyky a tradice užívat jeden druhého a probouzející se přírody. Tak vypadá podle Čechů ideální slavení druhého nejoblíbenějšího tuzemského svátku. Za velikonoční pohoštění a koledu si sice letos připlatíme, ale skok nebude takový jako loni: průměrná částka se bude pohybovat lehce nad třemi tisícovkami.

Česká republika má rekordních 10,9 milionů obyvatel

20.03.2024, Autor: Z blogosféry

V roce 2023 se narodilo pouze 91 149 dětí, což bylo o 10 150 dětí méně než v roce 2022. Jelikož počet zemřelých převýšil počet narozených, tak došlo k přirozenému úbytku počtu obyvatel v naší zemi o 21 646 lidí.

O IT obory je velký zájem, v Česku však stále chybí až 30 tisíc ajťáků, nejvíce v oboru kyberbezpečnost

20.03.2024, Autor: Z blogosféry

V Česku chybí odborníci z oblasti IT. V České republice je zaměstnaných více než 316 000 IT specialistů, zapotřebí je jich ale až o 30 000 víc. Zájem o studium oboru na vysoké škole přitom roste – v roce 2022 studovalo informační a komunikační technologie (ICT) téměř 24 000 studentů. Počet studentů je vyšší než za posledních 5 let. Nedostatek pracovníků je především u oboru kybernetické bezpečnosti.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Maloobchod je zřejmě konečně na cestě vzhůru

13.03.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemské maloobchodní tržby vykázaly v lednu letošního roku oproti předchozímu měsíci reálný nárůst o 1,0 %, což odpovídá meziročnímu zvýšení o 2,4 %. To lze označit za příjemné překvapení, když trh větřil růst podstatně umírněnější (0,5 %). Jedná se již o čtvrtý měsíc v řadě, kdy se tržby meziměsíčně zvýšily, což lze interpretovat jako znamení, že se spotřeba domácností konečně odrazila ode dna.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Inflace rychle brzdí. Mnozí se začínají bát deflace

12.03.2024, Autor: Z blogosféry

Český statistický úřad zveřejnil data o únorové inflaci. Spotřebitelské ceny meziměsíčně vzrostly o 0,3 %. Tento vývoj byl ovlivněn zejména vyššími cenami v oddíle doprava a v oddíle rekreace a kultura. Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v únoru o 2,0 %, což bylo o 0,3procentního bodu méně než v lednu.

Reálné mzdy rostou, byť meziročně zůstávají v minusu

05.03.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemská průměrná hrubá měsíční mzda v posledním čtvrtletí roku 2023 meziročně narostla o 6,3 % a dosáhla tak hodnoty 46 013 Kč (medián činil 39 685 Kč). V reálném vyjádření, tedy po očištění o 7,6% inflaci, ovšem průměrná mzda naopak poklesla o 1,2 %. Tento výsledek byl nepatrně horší, než čekal trh (-1,1 %) a naopak nepatrně lepší, než předpokládala Česká národní banka (-1,3 %).

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama