e-news.cz - kurzy
Reklama

Rozhovor s Petrem Menclíkem, CEO skupiny Dotykačka Holding a.s.

22.12.2021, Autor: Renáta Lucková

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Rozhovor s Petrem Menclíkem, CEO skupiny Dotykačka Holding a.s.

Petr Menclík je ředitelem Dotykačky od roku 2015. Z původního startupu v roce 2015 se velmi dynamicky rozvinula firma, která je dnes jedním z evropských lídrů na trhu moderních pokladních systémů.

Dotykačka aktuálně provozuje na třech trzích víc než 20 tisíc pokladen a naplňuje svou misi šetřit podnikatelům čas a peníze, aby se oni mohli naplno věnovat svému podnikání. Už v roce 2016 se firma Dotykačka s.r.o. zařadila mezi Českých 100 Nejlepších.
Řídíte firmu od roku 2015, jak se za tu dobu změnil trh a firma?
Když jsem v Dotykačce začínal, byla tato značka na trhu v podstatě nováčkem. O pokladních systémech se však tehdy v Česku začalo mluvit ve velkém v souvislosti s evidencí tržeb, tehdejší novinkou. Podnikatelé přesně nevěděli, co od toho čekat, proto jsme se především snažili jim novou povinnost co nejvíc usnadnit. Zároveň jsme už v té době nabízeli řešení, které – na rozdíl od řady jiných systémů – umožňovalo mnohem víc. V jednom nástroji jsme přinášeli desítky funkcí, které podnikatelům urychlovaly spoustu procesů, vnášely do nich systém, odstraňovaly chybovost a celkově zjednodušovaly a zpřehledňovaly řízení. A přesně to se nám vyplatilo.
Řada podnikatelů si Dotykačku původně pořídila kvůli nové povinnosti evidovat tržby, nicméně velmi záhy zjistili, jak moc jim chytrý pokladní systém pomáhá v řadě jiných sfér. Dnes díky tomu používají Dotykačku, i když se původní povinnost odložila a možná se úplně zruší.
To ostatně odráží i celkovou proměnu trhu, na kterou se ptáte. Ve svých začátcích byla Dotykačka v oblasti digitalizace průkopníkem. Mnozí podnikatelé – zvláště ti ze starší generace – byli zvyklí fungovat stylem „tužka-papír“ a nechtěli to měnit. Když jsme lidem vysvětlovali, jak moc jim může pomoct digitalizace, často si ťukali na čelo. Pandemie ale zafungovala jako akcelerátor. To, co by trvalo možná celé desetiletí, se stalo během jediného roku. Podnikatelé zjistili, že pokud chtějí přežít v současných náročných podmínkách, musí začít využívat nové technologie a být maximálně efektivní. Najednou na Dotykačku a její funkce nedají dopustit.
Vaše firma působí jak v oblastech gastro, obchod, služby, ubytování. Jak se z vašeho pohledu proměnil trh za dobu vašeho působení ve firmě?
Už jsem to zmínil v předchozí otázce. Doslova všechny uvedené obory prošly výraznou digitalizací. Pandemie tento vývoj urychlila o světelné roky. V náročných podmínkách pandemických omezení mají šanci na úspěch jen ti nejlepší. A když říkám nejlepší, myslím tím vlastně nejefektivnější. Jednoduše není prostor na chyby. Tudíž to, co stačilo dřív – například řídit firmu jen na základě intuice a letitých zkušeností – už dnes nestačí. Podnikatelé potřebují přesně vědět, co jim přináší zisk a kde naopak tratí. Zároveň potřebují oslovovat zákazníky různými kanály. Jednoduše už nestačí dát si na dveře ceduli „otevřeno“ nebo vystavit na ulici křídou popsanou tabuli. Je důležité být online a umět přilákat zákazníky i v době, kdy jsou možnosti fungování extrémně omezené.
Všechno to mimochodem souvisí i s poptávkou ze strany spotřebitelů. Ti jsou zvyklí využívat nejmodernější technologie stále víc a v nejrůznějších podobách. Všechno chtějí ihned a jsou čím dál háklivější na jakékoli limity – třeba v možnostech placení. Lidé i v důsledku pandemie preferují bezkontaktní platby, a to nejen kartou, ale i mobily, hodinkami, QR kódy apod. Do podniků, které jim tohle neumožňují, pak mnohdy vůbec nejdou.

Zdroj: Poskytnuto Petrem Menclíkem

Vaše společnost působí i v Polsku. Jak se vyvíjela situace v gastro podnicích, službách a obchodu během pandemie tam? A jaká situace je tam v současnosti?
I když polský trh v některých věcech funguje odlišně, obecné trendy jsou tam velmi podobné jako u nás. Podnikatelé v gastru, obchodu i službách kvůli pandemii také čelí nejrůznějším omezením, takže i oni musí na situaci reagovat efektivnějším řízením. Digitalizace tam proto také zažívá boom. Stejně jako u nás za to zčásti může i přirozená generační obměna. Starší podnikatele postupně nahrazuje nová generace dvacátníků a třicátníků, kteří už vyrostli s mobilem v ruce a jsou k novým technologiím mnohem otevřenější. Namísto nutného zla je považují za nezbytnost.
Jak ovlivnila vaši firmu koronavirová epidemie?
Zpočátku nás pandemie zasáhla dost zásadním způsobem. Měsíce jsme se na českém trhu intenzivně připravovali na vyhlášení třetí a čtvrté vlny fiskalizace. Vláda ale tyto vlny těsně před spuštěním odsunula, a my jsme tak přišli o značné finanční prostředky, které jsme nainvestovali do úprav produktu, marketingu i nákupu skladových zásob.
Velkou část našich zákazníků navíc přímo zasáhla epidemiologická opatření. Jejich provoz byl omezen nebo zcela přerušen. Dotykačka tak byla sekundárně postižena těžkostmi v sektorech gastra, maloobchodu i služeb – a to nejen v České republice, ale i v Polsku.
Na druhou stranu se ale poměrně záhy ukázalo, že naše řešení podnikatelům reálně pomáhá současnou krizi lépe zvládat. Ani během lockdownů se tak na obou trzích nezastavila poptávka po našich pokladních systémech. Během uvolňování opatření jsme dokonce pozorovali nárůsty prodejů oproti běžným měsícům.
Ani odsunutí evidence tržeb nakonec nebyla až taková rána. Potvrdilo se totiž to, o co jsme vždycky usilovali. Že podnikatelé používají moderní pokladní systémy i bez legální povinnosti. Reálně je potřebují ke svému podnikání kvůli řadě jiných funkcí.
Vedle toho nás pandemická krize hned při první vlně vybičovala k tomu, abychom ve velmi krátkém čase navrhli a zprovoznili portál Vyzvednisi.cz, který nejen klientům Dotykačky umožnil snadno vstoupit do online prostředí a nabízet svým zákazníkům možnost objednávat si přes internet jídlo nebo zboží s sebou.
Na začátku letošního listopadu došlo opět k výraznému propadu gastro tržeb, a to skoro o pětinu. Je hlavní příčinou zhoršení a propadu tržeb gastro podniků povinná kontrola bezinfekčnosti přímo provozovateli gastro podniků?
Sešlo se hned několik vlivů zároveň. Na konci října tradičně ukončily provoz některé sezónní podniky, tudíž souhrnné tržby s nástupem listopadu logicky o něco klesly. Do toho týden předtím byly podzimní prázdniny, kdy tržby naopak stouply. Následný pokles tak byl o to výraznější. V neposlední řadě může návštěvnost ovlivňovat i podzimní počasí a horšící se celospolečenská nálada. Zavedení kontrol nepochybně také hraje roli, ale jen těžko se dá odhadnout, jak velkou. Nicméně když se později během listopadu pravidla pro vstup do restaurací zpřísňovala, mělo to na tržby okamžitě negativní vliv. Když se pak v závěru měsíce omezila provozní doba, sledovali jsme oproti říjnu propad gastro tržeb asi o třetinu, v některých segmentech dokonce o dvě třetiny.
Omezení provozní doby bývá fatální zejména pro podniky orientované na noční život, jako jsou bary nebo kluby.
A jak se situace vyvíjela v jednotlivých krajích?
Celý listopad byl ve jménu poklesu tržeb. Nejprve jsme viděli skokový pokles po zavedení kontrol bezinfekčnosti, posléze se situace v půlce měsíce trochu zlepšila, ale i tak zůstávaly všechny kraje oproti říjnu výrazně v mínusu. Další zlom přišel na konci listopadu, kdy se podmínky ještě zpřísnily a přestaly se uznávat PCR testy. Tehdy se propad gastro tržeb z týdne na týden prakticky ve všech krajích zdvojnásobil.
Nejvýraznější poklesy jsme pozorovali na východě republiky, konkrétně v Olomouckém, Zlínském a Moravskoslezském kraji. Tamní podniky na konci listopadu utržily o třicet šest až třicet devět procent míň než v říjnu, zatímco o týden dřív se pokles tržeb pohyboval jen v rozmezí patnáct až dvacet tři procent.
Situace nebyla o moc lepší ani ve zbytku republiky. Pouze Praze se podařilo udržet pokles pod hranicí dvaceti procent. Mezi dvaceti a třiceti procenty se pak držel Středočeský a Ústecký kraj. Všude jinde propad přesahoval třicet procent. O týden dřív byly hodnoty zhruba poloviční.
Už jste zmínil, že aktuální omezení dopadají nejvíc na kluby. Jak je to s dalšími gastro formáty?
Nejen tržby, ale i návštěvnost se v listopadu propadly napříč celým gastrem. Situace se však lišila týden od týdne. Například v polovině listopadu, kolem výročí Sametové revoluce, náhle vyskočily vzhůru tržby nočních klubů. Zatímco u všech ostatních segmentů se prohlubovaly ztráty, v tomto jediném formátu se tržby na jeden týden přiblížily výchozím říjnovým hodnotám. Státní svátek uprostřed týdne totiž podnikům jednak přidal jeden výdělečný večer k dobru. Řada lidí si navíc podle všeho vyrazila vyhodit z kopýtka ještě před tím, než se přestanou uznávat PCR testy.
O týden později už následoval strmý propad. Například do hospod v závěru listopadu mířilo na pivo o třicet pět procent míň lidí, než bývalo běžné v říjnu. V restauracích ubylo třicet procent zákazníků. Dokonce i kavárny, které do té doby čelily restrikcím poměrně úspěšně, zaznamenaly začátkem adventu čtvrtinový propad návštěvnosti.
Zdaleka nejlépe se nyní vede provozům s rychlým občerstvením. I do nich ale míří zhruba o patnáct procent méně lidí než dřív.
Jak vidíte vývoj v oblasti gastro a služeb dále? Mají šanci přežít další omezení a možný lockdown z důvodu covidové epidemie?
Všem provozovatelům gastro zařízení bych pochopitelně přál, aby mohli fungovat v co nejnormálnějším režimu. Pokud by přišel tak přísný lockdown jako na jaře, bylo by to pro část podniků nepochybně likvidační. Už takhle se odhaduje, že pandemii padlo za oběť cca deset až patnáct procent zařízení. Další celou dobu bojují o přežití a každé omezení jejich šance zhoršuje.
Na druhou stranu – jak se ukázalo – i v lockdown se s dobře nastavenými procesy dá přežít. Jen je nutné dát o sobě vědět zákazníkům z okolí všemi dostupnými kanály a vycházet jim maximálně vstříc přijímáním online objednávek, rozvozy, bezhotovostními platbami apod.
Co byste poradil gastro a dalším segmentům, kde působíte, aby nemuseli zavírat a nepřicházeli dále o své zákazníky? Jak jim vaše firma může dále pomoci?
Krok jedna: Používejte chytré technologie, investice do nich se vám vrátí. Například Dotykačka sama o sobě není jen pokladní systém. Desítky jejich funkcí vám usnadní řízení podniku, naskladňování zboží, poskytnou vám dokonalý přehled o tom, jak efektivní jsou různé směny zaměstnanců, zajistí vám na pár kliknutí veškeré podklady pro účetnictví. Výčet veškerých možností by byl opravdu dlouhý – podstatné je, že vy sami si vyberete, co se vám hodí.
Vše navíc ovládáte nablízko i vzdáleně. Systém snadno propojíte s dalšími řešeními (objednávkovými, účetními, bezpečnostními systémy apod…). V jediném zařízení tak získáte komplexní nástroj pro efektivnější řízení podniku i jednoduchou obsluhu zákazníků.
Krok dva: Vydejte se do online světa. Vaši zákazníci jsou online non-stop, jděte jim naproti. Nejsnazší způsob, jak začít, je zřídit si profil na Vyzvednisi.cz. Zadáte adresu, napíšete, co nabízíte, případně nahrajete své menu. I začátečník to zvládne během několika minut. Pokud máte Dotykačku, tak vám objednávky odtud budou chodit přímo do pokladny. O všem tak budete mít dokonalý přehled, nikde neuděláte chybu, a ještě ušetříte čas, protože objednávky budou přicházet samy, nemusíte je nikde vyřizovat po telefonu.
Krok tři: Jakmile zvládnete krok dva, objevujte další internetové možnosti a pokračujte dál. Vytvořte si webové stránky, založte si profily na sociálních sítích. Zkrátka dávejte o sobě vědět. Pořád. A vycházejte vstříc tomu, co vaši zákazníci chtějí. Umožněte jim objednávat online a platit kartou nebo mobilem. Věřte mi, přijde jich díky tomu víc.
Díky za inspiraci. Mimochodem, inspirativní je i vaše cesta kolem světa, kterou jste podnikl. Kde všude jste byl a jak jste cestoval?
Plavil jsem se na malé plachetnici a v průběhu tří let jsem nakonec doplul z Chorvatska do Austrálie. Bylo to dobrodružství, které mi dovolilo poznat nejodlehlejší kouty světa, vidět divokou přírodu pod vodou i na souši, poznat úplně odlišné kultury odlehlých ostrovů Tichomoří a taky poznat sám sebe.
Co vám tato cesta dala?
Dala mi možnost prožít svobodu spojenou s fatální odpovědností za to, jestli budu zítra žít. Ruku v ruce s tím přišla pokora. Původně jsem si myslel, že budu cestovat a na dálku trochu pracovat, věnovat se firmám, ve kterých jsem měl podíly. Ale ještě před vyplutím jsem zjistil, že mi to takhle nejde. Potřeboval jsem se úplně odpojit a soustředit se jen na cestu a na každé jedno rozhodnutí.
Přijmout konečnou odpovědnost za svá rozhodnutí a za svůj život bylo úplně nové. Ale na lodi to přesně takhle funguje – což ovšem poznáte až ve chvíli, kdy se na ní plavíte uprostřed oceánu. Člověk je tam odkázaný sám na sebe. Doslova každou jednotlivostí, kterou uděláte, nebo neuděláte, rozhodujete o svém životě i smrti. Není to klišé. Na oceánu to platí doslova.
Děkuji za rozhovor.
Foto: Poskytnuto Petrem Menclíkem
Zdroj: Renáta Lucková


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama