e-news.cz - kurzy
Reklama

Přemysl Vícha: Výrazně se zvýšila znalost internetového nakupování

01.12.2021, Autor: Renáta Lucková

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Přemysl Vícha: Výrazně se zvýšila znalost internetového nakupování

V minulosti působil jako vedoucí zlínské pobočky firmy Albertina Data, pak působil deset let v marketingu společnosti Hamé. Před příchodem do NWT byl opět deset let obchodně-marketingovým ředitelem Student Agency/RegioJet. Dnes šéfuje skupině internetových obchodů Patro.cz.


Rozhovor s PŘEMYSLEM VÍCHOU, ředitelem divize E-business NWT/ Patro.cz
Na trhu eshop Patro.cz působí více jak dvacet tři let. Jak se za tu dobu změnily technologie pro prodej a eshopy? Změnil se také trh a nároky zákazníků?
Nejde porovnávat dobu před dvěma desítkami let a nyní. Internet byl v „plenkách”, označení internetový prodej nikdo neznal. Chytré mobilní telefony neexistovaly, chytré náramky? Scifi…. Úplně stejně se musíme dívat na e-shopy a technologie. Platba přes internet tehdy neexistovala, realizovalo se vše dobírkou. Přesto se principy nastavovaly již tehdy, stromy, fotky, popisy… to je podobné, ale se současnou technologií v pozadí se nedá nic srovnávat.
S tím souvisí i nároky zákazníků. E-shopy jsou již součástí běžného života a lidé očekávají doručení a zboží, které si objednali, a vyhrává ten, který má důvěru, zboží a rychlost v expedici.
Provozovat obrovský eshop si vyžaduje i náročné řízení, koordinaci, skladové prostory a logistiku atd. Co vše je dle vás zapotřebí, aby tak velký obchod/byznys fungoval?
Skloubit vše v jeden fungující celek. Jedno bez druhého nemůže fungovat. Můžete mít objednávky, ale pokud nefunguje sklad, dopravci, tak máte problém, a takto to funguje i obráceně. Pro řízení businessu používáme interní systém, který je provázán se všemi e-shopy, a dokážeme tak v malém počtu zaměstnanců pracovat s více jak 350 tisíci produkty, které aktivně nabízíme. Máme přes 250 dodavatelů, kteří jsou schopni nabízet přes 1 milion produktů. Jsem hrdý na tým, který business dokáže posouvat a přicházet i s novinkami.
Jak změnila trh covidová pandemie?
Výrazně, zvýšila se znalost internetového nakupování. U některých padly poslední zábrany. Například se nám o více jak 160 procent zvýšily nákupy zákazníků nad čtyřicet čtyři let. Umí nakupovat kartou, nebojí se již tolik.
Jak ovlivnila vaši firmu covidová pandemie ve změně řízení firmy a řízení zaměstnanců?
Celý tým od skladu, přes obchodní manažery, marketing až po vývoj, Covid pozitivně nakopl, myslím, že začali všichni věřit směru a budoucnosti, kterým jdeme.
Navyšovali jste od vypuknutí pandemie covid-19 skladové prostory?
Využíváme stávající skladové prostory, které jsme výrazně optimalizovali. Zaměřili jsme se na plynulost a rychlost při odbavení zboží, tím jsme si pomohli i v kapacitách na skladové prostory.
Vedle vlastních skladů jsme investovali do vývoje Marketplaces (droppshiping), ve kterém máme nyní již přes deset procent dodavatelů, kteří zasílají zboží přímo kupujícímu. Tím jsme zrychlili expedici přímo ke koncovému klientovi a zároveň nemusíme tolik navyšovat vlastní skladové prostory. Přesto se nejprodávanější zboží snažíme nakupovat na náš sklad.
Měla na to nějaký vliv pandemie? Navyšovali jste zásoby zboží, protože globální dodavatelské řetězce jsou kvůli covidu narušené a všeobecně dochází k výpadkům výroby a dodávek?
Navyšování zboží na sklad probíhá právě v této době ještě intenzivněji než kdy v minulosti. Kvůli ovlivnění situace s cenou za dopravu, zdražením zboží z důvodu nedostatku surovin, se snažíme získat co největší zásobu na sklad, abychom zvládli klientům nabízet široký sortiment i před Vánocemi. Nedostatek zboží před Vánocemi ovlivní i jejich cenu, která se může výrazně zvýšit. Proto radíme – nakupujte již nyní.
Začali jste se proto letos dříve a více zásobovat na vánoční sezónu? Od kdy připravujete zásoby na vánoční prodeje?
Na Vánoce se připravujeme pravidelně celý rok s tím, že sklad a domluvené zboží dorazí na konci léta, začátkem září. Bohužel se letos zboží zpožďuje, nebo není aktuálně dostupné. Již nyní vidíme, že některé zboží bude nedostupné.
Přistoupili jste ke zkrácení dodavatelských řetězců? Máte nyní víc dodavatelů z bližších oblastí, abyste se chránili proti výpadkům od dodavatelů ze vzdálenějších oblastí světa?
Některé zboží, například elektroniku, nelze nahradit jen tak dodavatelem ze střední Evropy. Hledáme sice různé varianty, ale klienti očekávají značky a produkty, které znají. V tuto chvíli jde primárně o to, získat zboží z různých zdrojů. Komu se povedlo se zásobit ještě v první polovině letošního roku, tak vyhrál Vánoce.
Ovlivní trh, ceny služeb a výrobků a letošní Vánoce tak turbulentní nárůst cen energií?
Zcela určitě, jak moc, se ale ještě nechejme překvapit. Změna cen se projeví s největší pravděpodobností u nově vyrobeného zboží, které se do obchodů teprve bude dostávat. Zvýšené ceny se výrazně projeví podle nás až příští rok.
Obchod a trh změnily nové technologie nástupem internetu, eshopů, platebních bran, logistických firem atd. Lze ještě něco dalšího vymyslet? Jak bude vypadat obchod budoucnosti?
Tvrdím, že se v budoucnu bude objednávat hlasem, interaktivní aplikace vás přenesou do obchodu, a tam si budete vybírat, zkoušet a objednávat…3D vizualizace budou hrát prim.
Ve volném čase trénujete také softbal v klubu Snails Kunovice. Co vám dává sport do života?
Sport je nedílnou součástí mého života již od mládí, kdy mě k němu přivedli moji rodiče. Sport je relax, vypnutí od pracovního vytížení a současně je s ním spojena řada přátelství, setkání, společenský život. Sportu se věnujeme s celou rodinou a musím říct, že nás to všechny plně naplňuje. Své srdce jsme ve sportu upnuli do softballu, který nás hodně naplňuje, ale vedle něj máme rádi jakýkoliv pohyb.
Děkuji za rozhovor.
Foto: Poskytnuto Přemyslem Víchou
Zdroj: Renáta Lucková


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama