e-news.cz - kurzy
Reklama

Vysoké ceny AdBlue do budoucna příliš neklesnou

19.11.2021, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Vysoké ceny AdBlue do budoucna příliš neklesnou

Letošní raketový růst ceny AdBlue byl zčásti vyvolán panikou na trhu, že tato komodita již nebude k dispozici. Oficiálně je jí přitom stále dostatek, cena je však kvůli rostoucím výrobním nákladům výrazně vyšší. V budoucnu pak pokles ceny nelze očekávat.


Dlouhodobě se hodnota AdBlue bude pohybovat zhruba kolem dvojnásobku ceny z první poloviny letošního roku. Do pasti se tím dostávají nákladní dopravci i výrobci stojanů pro čerpací stanice. K situaci na trhu se ve svém komentáři vyjadřuje jednatel společnosti Adast Daniel Struž.
Hlavním problémem způsobujícím růst ceny AdBlue jsou zejména náklady spojené s výrobním procesem. Ten je velmi energeticky náročný, zejména co se týče spotřeby plynu, jehož cena v posledních týdnech násobně vzrostla. Výrobní podniky na Slovensku, v Polsku či Německu tak nemohou své aktivity dostat do černých ekonomických čísel, aniž by výrazně nezdražily. Problémem je aktuálně i nedostatek jiných komponent pro výrobu, například průmyslových hnojiv. Producenti proto výrobu uzavřeli nebo výrazně omezili.
V případě Česka vznikla kvůli rostoucí ceně AdBlue podobná panika jako na začátku pandemie. Loni v březnu zaznívaly hlasy, že mohou dojít potraviny. Lidé tak kvůli těmto obavám začali vykupovat ve velkém základní komodity a dělat si zásoby. Nyní byla situace obdobná, kvůli omezení výroby vznikla na tuzemském trhu panika, že AdBlue brzy nebude, začalo se proto hromadně skupovat a jeho cena vylétla neúměrně nahoru.
Oficiálně je přitom této komodity na trhu dostatek. Oproti minulosti je však výrazně dražší. Z našich zkušeností odhadujeme, že situace se do dřívějších kolejí vrátí jen těžko a cena AdBlue příliš neklesne. Přesněji se nejspíše bude v budoucnu pohybovat v cenové hladině zhruba dvakrát vyšší, než byla ta v první polovině letošního roku. Návrat na dřívější hodnoty se v horizontu nejbližších let nejeví jako reálný.
Problémy pro dodavatele čerpacích stojanů i nákladní dopravu
Rostoucí ceny energií ovlivňují kromě AdBlue také činnost spojenou s dodáváním plnících stanic s AdBlue. Skokově vzrůstající náklady na výrobu těchto zařízení je nutné promítat do kontraktů. Často to však není možné, typicky u veřejných zakázek, u kterých je ze strany státu již vysoutěžená cena a kde neexistují dodatky, že případný výrazný růst výrobních nákladů se může promítnout do finální ceny. Kvůli zdražování výroby se nám tak dodavatelům plnících stanic hroutí některé nasmlouvané kontrakty, u kterých se nelze dostat na hranu rentability a zákazník neumožňuje další navyšování rozpočtu.
Růst cen energií a AdBlue je ve finále jen dalším projevem nevyhnutelného – lidé budou muset přijmout plošné zdražování jako prostý fakt. Postupně na to přistupují také všichni výrobci AdBlue, což se brzy projeví i na cenách zejména u kamionové dopravy. Technologicky přitom není možné v tomto segmentu z tohoto nepříjemného stavu utéct, neboť kamiony se bez AdBlue už jen kvůli přísným emisním limitům nerozjedou.
Automobilový průmysl v pasti
Toto odvětví logistiky se tak dostává do pasti – v minulosti kvůli snížení emisí dopravní firmy výrazně investovaly do obměny vozového parku směrem k motorům s nízkými emisemi, které vyžadují příměs AdBlue, aby se nyní musely vypořádat s nevyhnutelným zdražením. Podobně je pak na tom i řada běžných uživatelů osobních vozů s dieselovými motory, kteří si tyto vozy pořídili primárně, aby ušetřili na pohonných hmotách.
Má tedy automobilový průmysl v těchto týdnech nějaké efektivní alternativy oproti klasickým palivům? Investovat namísto rodinného naftového vozu do elektromobilu je ekonomicky ještě náročnější, zároveň se často vůbec nezmiňují emise a energetická náročnost spojená s těžbou lithia či kobaltu pro výrobu takového vozu. U nákladní dopravy je pak toto řešení úplnou utopií.
Jednou z cest do budoucna může být vodík, ostatně i Tatra již vyvíjí nákladní vůz poháněný vodíkovými články. České prostředí však na vodík zatím není aktuálně připravené, když zde úplně chybí plnící stanice. Pokud se proto bavíme o situaci tady a teď, není aktuálně možné jiné řešení než akceptování plošného zdražení a přetrvání vyšších cen do budoucna. Zdražení logistiky pak nutně znamená i zdražení všech produktů v obchodech či široké palety dalších služeb.
Autor: Daniel Struž, jednatel společnosti Adast
 
 
 
 
 
Foto 1: pixabay.com
Foto 2 + Zdroj: Lesensky.cz
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Černých odběrů bylo loni více, ale za méně peněz 

25.04.2024, Autor: red

Pražské vodovody a kanalizace v loňském roce zákazníkům nafakturovaly za nelegální odběr pitné vody a černou produkci odpadních 3,7 miliónu korun (v celkové sumě jsou zahrnuté i náklady na přešetření, způsobené škody a sankce), zatímco za rok předchozí to bylo 3,9 miliónů korun. V roce 2022 PVK evidovaly 276 případů, v uplynulém roce pak 298.

Proč jsou územní plány klíčem k definování stavebních pozemků pro účely DPH?

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Nejvyšší správní soud (NSS) České republiky nedávno řešil otázku, zda nezastavěný pozemek zahrnutý v územním plánu jako zastavitelný podléhá dani z přidané hodnoty (DPH). Toto rozhodnutí představuje zásadní precedens pro všechny, kteří se podílejí na obchodování s pozemky, ať už jako prodávající, kupující, nebo daňový poradci.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Vláda rozhodla o pokračování a usnadnění podpory firmám exportujícím na Ukrajinu

19.04.2024, Autor: Z blogosféry

Vláda Petra Fialy na jednání ve středu 17. dubna 2024 rozhodla o pokračování podpory firmám vyvážejícím své zboží a služby na Ukrajinu. Schválila také dar pěti nevyužívaných vozů Službě státní ochrany Ukrajiny a rozvojový program státu pro realizaci záměru podpory bydlení, který má pomoci obcím zajistit vhodné pozemky pro výstavbu nájemních obecních bytů.

Poradna: Jak dodavatelé energií stanovují zálohy

04.04.2024, Autor: Z blogosféry

Zálohy na elektřinu a plyn jsou důležitou součástí procesu dodávky energií. V zájmů odběratelů je, aby je měli nastaveny optimálně, a tak se vyhnuli nepříjemným situacím. Co zálohy jsou, z čeho se skládají, kdo je může měnit a jaký je jejich význam pro každého z nás?

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Havárie na vodovodní síti loni PVK řešily rychleji

26.02.2024, Autor: red

Pražským vodovodům a kanalizacím se daří rychleji odstraňovat havárie na vodovodní síti. Průměrná doba přerušení dodávky pitné vody na jednu závadu v loňském roce poklesla na 8 hodin a 29 minut. V roce 2022 to bylo 10 hodin a 27 minut, což je meziroční pokles o téměř dvacet procent.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Dálkový odečet spotřeby vody využívá stále více zákazníků PVK

21.02.2024, Autor: red

Stále více odběratelů využívá dálkové odečty spotřeby vody, jednoduchou a bezpečnou formu kontroly nad svým vodoměrem. Na konci loňského roku Pražské vodovody a kanalizace měly tímto způsobem osazeno 17 138 vodoměrů, což je meziročně nárůst o 15 procent. Přitom v roce 2012 jich bylo pouhých 157 kusů.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama