Začínal s jednou malou cukrárnou ve Velkém Ořechově nedaleko Zlína. Dnes zásobuje svými produkty Česko, Slovensko, Maďarsko a pomalu se rozpíná i do Německa a Rakouska. Do podnikání se postupně zapojila celá rodina. Je to dnes již klasická rodinná firma ve sladkém byznysu.

Rozhovor s PETREM NĚMEČKEM, jednatelem společnosti Adria Gold s.r.o.

Jako český výrobce působíte na trhu od roku 1992. Co vás přivedlo k podnikání?

Vždycky jsem věděl, že chci podnikat, a jak se říká, dělat sám na sebe. Zkrátka jsem to tak cítil a celý můj profesní život k tomu směřoval. První podnikání jsem měl v oblasti elektra a až později jsem se začal věnovat potravinám. A náhoda tomu chtěla a skončil jsem u výroby zmrzliny, které jsem zůstal věrný až doteď a tvoří doslova páteř celého našeho podnikání v Adria Gold.

Zmrzlinové a cukrářské výrobky děláte ručně podle vašich speciálních receptur již od roku 1992. Můžete trochu poodhalit, v čem spočívá vaše tajemství?

Je to především láska ke zmrzlinářskému řemeslu. Zní to možná jako klišé, ale myslím si, že u potravin a obzvlášť v gastro segmentu, to platí několikanásobně. A také se nikdy nespokojím s průměrem, mám vysoké nároky na sebe a na naše výrobky. Pokud děláte něco pro sebe, své děti a své blízké, nemůžete to prostě dělat špatně. Přece jim nedáte něco podřadného, co bych to byl za otce. Vyrábíme proto zmrzlinu z opravdových surovin a pracovat s takovými surovinami dá často hodně zabrat. No, a pokud nejsme s výrobkem stoprocentně spokojení, raději ho vůbec nepustíme na trh. Celý ten proces je velmi náročný a nákladný, ale nestalo se nám, že bychom vypustili něco, o čem bychom nebyli přesvědčeni, že je na prvotřídní úrovni.

Podnikat v oboru zmrzlin je velmi netradiční. Proč jste se zrovna rozhodl pro to?

Byla to složitá a dlouhá cesta, jak jsem zmiňoval výše. Ale nakonec mě zmrzlina uchvátila.  Moji bratranci mě kdysi nasměrovali ke zmrzlině a já se pak rozhodl jít po této cestě dál. A víte, co mě na tom baví nejvíc? Když vám děti, rodina a ostatní řeknou, že zmrzlina, kterou děláte, je výborná a lepší ještě nejedli. Z toho mám upřímnou radost, a především díky všem spokojeným zákazníkům mě ta práce neustále baví.

Zmrzlinu na českém trhu nabízí velké množství výrobců, a to jak lokálních, tak těch nadnárodních. Co je ale největším kladem vašich produktů? V čem se lišíte oproti konkurenci a proč si zákazníci radši vyberou vaší kopečkovou nebo točenou zmrzlinu, než tu známější…zahraniční?

Vyrábíme zmrzlinu tradičním řemeslným způsobem, což je oproti nadnárodním firmám velká výhoda. Řemeslná zmrzlina je, co se týče složení a kvality, vlastně jiný produkt než průmyslové mražené krémy. Navíc mají odběratelé výhodu, že díky řemeslnému způsobu výroby vytěží z našich zmrzlin klidně i o čtyřicet procent více porcí než z průmyslových výrobků. Oproti lokálním výrobcům pak máme poměrně slušně rozvinutou distribuční síť. K tomu dokážeme nabídnout i vlastní unikátní směsi na výrobu točené zmrzliny. Pro prodejce je to zároveň velké usnadnění práce, protože u nás mají vše pod jednou střechou, a to u jiných výrobců nenajdou. Máme vlastní receptury a vývoj na kopečkovou i točenou zmrzlinu, dále pak na vlastní dezerty a celou škálu dalších výrobků. Jako firma jsme se vždycky snažili dělat věci jinak, protože z našeho pohledu je „jiný výrobek“- lepší výrobek. Důkazem je například náš Extra fruit. Nic lepšího v České republice jednoduše nenajdete.

Každý se snaží prezentovat své výrobky jako unikátní. Většinou je to však jen chytrý marketing. Vy ale říkáte, že děláte zmrzlinu metodou vaření ve vakuu a pravděpodobně jste v České republice jediní. V čem je ta největší výhoda oproti standardní výrobě, jak ji dělá většina výrobců?

Podstatnou část surovin do výroby si zpracováváme touto metodou, kdy se ovoce vaří už při 70oC a zachová si tak chuť, barvu i všechny vitaminy. Doménou je pak už zmíněná řada Extra fruit – směsi na přípravu ovocných sorbetů do točené zmrzliny. Češi jsou národ, který miluje točenou zmrzlinu, a tak jsme chtěli přinést něco jiného než jen pytlíky prášku s mizivým obsahem ovoce. Za řadu Extra fruit vlastně mluví sám její název. Podařilo se nám vyvinout sorbety s nejvyšším obsahem ovoce, a navíc bez pomocí aromat a barviv. Uznejte sám, není to pecka?

Když už jsem u té konkurence, jak si vede Adria Gold?

Konkurenci samozřejmě vnímáme, ale snažíme se hlavně soustředit sami na vlastní rozvoj. Často se stává, že se střetnou dva prodejci poblíž sebe a většinou ten, který prodává naše zmrzliny, tak má mnohonásobně větší úspěch a příliv zákazníků. To nás vždycky povzbudí v tom, že máme opravdu jedinečný produkt, který lidé dokáží v dnešní době ocenit.

A v porovnání s italskou zmrzlinou?

Máme ji trochu jinou, o což nám také jde, protože chceme být originální, a ne kopií někoho, nebo něčeho jiného. Rovněž je potřeba brát v potaz, že máme jiné chutě než Italové, a tudíž i naše příchutě jsou odlišné. A v porovnání s italskou je pak ta naše méně sladká.

Zmrzlina je velmi sezónní záležitost. Jak moc vás tedy zasáhla koronavirová pandemie?

Jak loni, tak i letos jsme ztratili na startu sezóny zhruba měsíc času. Ale naštěstí se nám podařilo vše dohnat a měli jsme v obou sezónách meziroční nárůsty. Letos dokonce i větší než minulou sezónu, za což jsme nesmírně rádi, jelikož nás tržby ze zmrzlinové sezóny během druhé vlny pandemie podržely nad vodou.

Stát ale pomáhal všem podnikatelům, jak alespoň tvrdili jeho představitelé. Jaké pomoci se dostalo konkrétně Vaší firmě?

Dostalo se nám „podpory“ zhruba do 30 % procent nákladů na zaměstnance, ale jenom na část z nich. Navíc vše probíhalo pod velkým tlakem byrokracie a úřadů. Takže jsme veškeré financování řešili z vlastních zdrojů a později i úvěrem. Kdyby vládní představitelé splnili alespoň část ze svých velkolepých projevů na tiskových konferencích, určitě by nebyly celkové dopady pandemie tak fatální.

Říkáte, že kromě zmrzliny máte ještě divizi gastronomie. Tam musely být dopady pandemie ještě výraznější, ne?

Rozhodně. Tato divize má sice také letní sezónu, ale mimo to funguje i celoročně. Dopady zde byly drtivé. Díky zavřeným školám a restauracím jsme šli v době restrikcí s obratem zhruba na 25 % oproti normálu.

Pandemie už trvá rok a půl a můžete tak zhodnotit gastro odběry v roce 2020 a 2021. V čem se oba roky liší?

Letošní rok měl skrze omezení špatný začátek, ale i přesto jsme na tom ke konci prázdnin podobně jako za rok 2020. Pokud se na podzim nebudou opakovat podobné restrikce jako minulý rok, tak věřím, že budeme mít v letošním roce nárůst v řádech desítek milionů korun.

Říká se, že každá taková krize je také příležitostí k hledání nových cest a postupů. Jak to bylo u vás?

Jsme celkem akční kolektiv, který je neustále zapálený do nových věcí. Ale je fakt, že krize nám otevřela nové cesty a donutila nás některé projekty realizovat rychleji. Chceme v první řadě na maximum využít potenciál výrobních technologií, a to i v jiných odvětvích potravinářství.

Dnešní svět je svět nových technologií. Využíváte také další moderní technologie kromě přípravy surovin ve vakuu?

Určitě, protože jsme nejenom firma výrobní, ale také obchodní. V dnešním sales světě je téměř standardem mít e-shop. My je máme momentálně dva, a ještě další chystáme. Ale v této oblasti se musíme ještě zlepšovat. Velkou inspirací v tomhle směru jsou nám kluci z Čokoládovny Janek, s nimiž se rádi potkáváme a vyměňujeme si zkušenosti. Další oblastí, kde se chceme zlepšovat, je efektivní řízení skladů a logistiky. A to je v případě rychloobrátkového zboží nelehký úkol.

Změnily se díky pandemii nějak výrazně nároky a chutě vašich odběratelů?

Nároky a chutě se mění neustále bez vlivu pandemie. Je super, že dneska si i český člověk rád připlatí za kvalitu, dokáže ji rozpoznat a ocenit. Navíc lidé také raději experimentují. Nicméně trio vanilka, čokoláda, jahoda zůstane ještě dlouho nepřekonáno.

Je ještě možné vymyslet ve vašem oboru nové receptury?

Rozhodně ano. Příchutí a různých variací je nekonečně mnoho. Je to jen o zápalu, vytrvalosti, a hlavně musí člověk zmrzlinu milovat. Myslím, že u nás splňujeme všechny tyto předpoklady, takže o nové receptury nebude nouze.

Jste rodinnou firmou. Máte již své rodinné nástupce?

Jsem rád za to, že se rodina na řízení podniku podílí. Dcera Klára vede marketingové oddělení (momentálně je na mateřské), její manžel Lukáš vede celou divizi zmrzlina, syn Tomáš vede technické oddělení a pracuje na vývoji nových výrobku. V tomto směru se tak o nás dá zcela jistě mluvit jako o rodinné firmě. Opravdu jí jsme a opravdu jsem upřímně rád, jak Adria pod vedením všech členů rodiny funguje.

A hlavní slovo máte stále vy, nebo dcera?

Zatím ještě já, ale snažím se jí čím dál tím více naslouchat. Doba se mění a bylo by naivní si myslet, že znám všechno. Podnikám už sice téměř třicet let, ale bez schopnosti naslouchat ostatním a ochotě se přizpůsobit aktuálním trendům nemáte šanci dlouhodobě přežít. A když už jsem to s firmou dotáhnul až sem, tak ji přeci nenechám upadat jen proto, že si budu stát vždy za svým. To bych byl hodně špatný podnikatel, manažer a otec. A to, ve vší skromnosti, rozhodně nejsem.

Děkuji za rozhovor.

Foto: Poskytnuto Petrem Němečkem

Zdroj: Renáta Lucková