Ilya Novodvorskiy je spoluzakladatelem startupu Readmio. Narodil se v Moskvě, většinu svého života prožil v New Yorku, kde získal cenné zkušenosti ve startupech. Pracoval i pro Avast a STRV. Nyní žije již šestým rokem v Praze a spolupracuje také s Czechinvestem. Věří, že Readmio má potenciál stát se globálním startupem, který budou využívat rodiče po celém světě.

Rozhovor s ILYOU NOVODVORSKIY, spoluzakladatelem startupu Readmio.

Startup Readmio získal na základě hlasování na kontinentálním SWCSummitu 2021 hlavní cenu diváků. Co to pro vás znamená? Kam vás to posune dál?

To, že jsme získali toto ocenění a dostalo se nám podpory ze strany komunity, bylo neuvěřitelně hřejivé a inspirativní. Vždy jsme se snažili vytvořit značku, kterou budou naši uživatelé milovat. Vidět, že má značka takovou odezvu, bylo úžasné. Tato ocenění nás opravdu posouvají vpřed a motivují nás pracovat ještě usilovněji, protože vidíme, jaký dopad má to, co děláme, na životy lidí.

Čím jste si získali sympatie diváků? 

Myslím si, že naše poselství má u publika ohlas díky tomu, že mluvíme o něčem, co je všem blízké. Každý byl někdy sám dítětem a má hezké vzpomínky na pohádky a příběhy samotné, a na to, jak mu je rodiče předčítali.

Může Readmio ovlivnit i chování, psychiku a zdraví jeho uživatelů? Může pomoci například i dyslektikům, lidem s poruchou řeči, s psychickými problémy apod.? Může mít aplikace i socio-ekonomický či jiný dopad?

To jsou složité otázky, na které je těžké jednoznačně odpovědět. Máme hromadu hypotéz a opravdu věříme v živé vyprávění příběhů dětem. Chceme zanechat pozitivní stopu na společnosti. Jedna z našich misí je právě pracovat s odborníky a odkrývat skrytý potenciál příběhů. Pokud jste jedním z nich a naše mise vás zaujala, prosím, ozvěte se – naše emailová schránka je vám otevřená dokořán. Jsou věci, které dokážeme konstatovat už teď. Například, že zvuk, který zazní po správném přečtení určité pasáže, je pro dyslektiky odměnou a motivací.

Jaký potenciál má váš startup do budoucna?

Věřím, že Readmio má potenciál stát se celosvětovým startupem, který budou využívat rodiče po celém světě. Naším snem je, aby každý rodič mohl svému dítěti přečíst každý večer jednu pohádku.

Na startupu se podílíte více lidí – vy spolu s Jozefem Šimkem, Martinem Brunckem a Radoslavem Rajčanem. Kdo přišel s nápadem první? Jak jste se dali dohromady v jeden mezinárodní tým?

Vývoj aplikace probíhal v rámci dlouhého procesu. Bylo přínosem, že naši spoluzakladatelé pochází z různých prostředí. Obecně platí, že většina týmu spolupracovala již v předchozím startupu Inloop, který byl v roce 2018 prodán společnosti Avast. To považujeme za obrovskou výhodu, protože jsme již z minulosti měli zkušenosti s tím pracovat společně, a tak jsme věděli, že vytvoříme dobrý tým. Koncept nápadu se původně zrodil v hlavách Josefa a Martina.

Před založením start-upu jste pracoval pro známé české technologické firmy jako Avast nebo STRV. Co vám to dalo do současné pozice?

Dříve jsem měl možnost pracovat s mnoha startupy včetně STRV, což mi samozřejmě pomohlo získat zkušenosti. Také si myslím, že mi práce pro startupy v USA dala cenné zkušenosti, které bych nikde jinde nemohl získat. Působení v korporaci Avast mi pomohlo se podívat na věci z jiné perspektivy a pochopit, jak se řídí velká firma a jaké výzvy s tím souvisí.

Byl jste také na několika pozicích v newyorských startupech. V jakých konkrétně?

V New Yorku jsem pracoval pro jiný startup v oblasti Ed-Tech, který se jmenuje Thinkful. Nedávno jej koupila společnost Chegg (CHGG na newyorské burze). Pracoval jsem také pro startup Point of Sale s názvem Shopkeep, který koupila společnost Lightspeed – další veřejně obchodovaná společnost.

Narodil jste se v Moskvě, vyrůstal v New Yorku, pracoval jste i na Slovensku, ale pak jste zakotvil v Praze. Proč právě v Praze?

Praha je jako město z pohádky, které nabízí dokonalou rovnováhu mezi mou láskou k přírodě a mým dětstvím v New Yorku. Navíc je i moje manželka napůl Češka a vyrostla tady, což byl další důvod, proč jsme se tu rozhodli usadit. A samozřejmě existují i obchodní důvody. Žije tady spousta neuvěřitelně chytrých a úžasných lidí, takže jsem šťastný, že mohu Prahu nazývat svým domovem a domovem Readmio.

Váš startup je mezinárodní, avšak je řízen z Prahy. Vy sám jste též i mentorem pro startupy pro Czechinvest. Jak vnímáte českou a mezinárodní startupovou scénu?

Startupová situace v České republice na mne udělala velký dojem – v posledních letech se startupová scéna velmi rychle rozrůstá a Czechinvest odvedl neuvěřitelnou práci při podpoře podnikání v České republice. V místních startupech vidím obrovský potenciál a jsem moc rád, že se komunita zvětšuje.

Dá se říci dle vašich zkušeností, zda mají jednotlivé startupy něco společného?

Ano, myslím si, že jednou z nejdůležitějších věcí ve firmě je její kultura, a nezáleží na tom, zda se jedná o začínající IT firmu nebo velkou společnost. Nejen interní kultura, ale i lidé jsou pro startupy velmi důležití.

Co byste poradil lidem, kteří mají dobrý nápad či projekt pro startup, ale neumí ho „převtělit“ do IT technologií a softwarů. Jak si lze zajistit, aby mu nějaký ajťák jeho nápad neukradl a nepřisvojil za svůj, ale naopak mu ho pomohl realizovat?

Pro mne je to zase o lidech, se kterými pracujete. Mít spoluzakladatele je jako být s někým ženatý nebo vdaná. Musíte totiž najít lidi, kterým můžete věřit a se kterými můžete pracovat. Nakonec ale obvykle nejsou nápady tím, co dělá společnost úspěšnou, ale lidé a realizace těchto nápadů.

Je těžké získat investory a tým pro realizaci nápadů?

V současné době zažíváme boom v oblasti IT a mnoho inteligentních lidí si přeje pracovat ve startupech, ale zároveň je zde samozřejmě neuvěřitelná konkurence. Měli jsme velké štěstí, že jsme pracovali v tolika startupech a IT firmách, a tím pádem jsme mohli využít našich osobních kontaktů, abychom najali ty nejlepší možné lidi, kteří s námi budou pracovat. Do budoucna se však budeme muset spoléhat na naši značku a poslání, abychom přilákali špičkové talentované odborníky. A proto tak tvrdě pracujeme na tom, abychom vybudovali značku, kterou si lidé oblíbí, a poslání, s nímž se každý ztotožní.

A co se týče investorů, už se jich na nás několik obrátilo. Osobně si myslím, že v Readmio vidí potenciál a vnímají také podporu našich fanoušků. To je vždy nejlepší způsob, jak přilákat investory. Nemusíme jim představovat naši společnost, ani jim nic vysvětlovat. Vše dokazují ocenění, která získáváme, a výsledky, které vidí.

Co chystáte do budoucna? Máte ještě nějaké další sny, co byste si chtěl splnit?

Se společností Readmio máme spoustu plánů. Především však chceme zanechat pozitivní stopu mezi lidmi. Jedním z našich poslání je spolupracovat s odborníky na tvorbě obsahu, který mohou rodiče využít při vzdělávání svých dětí a pomoci jim v obtížných situacích, které prožívají. Také se těšíme, až se staneme globální značkou, kterou bude každý znát a díky které budou mít uživatelé kvalitnější život.

Foto 1: Poskytnuto s Ilyou Novodvorskiy

Foto 2 + Zdroj: Renáta Lucková