Dnes, půl roku po spuštění Bankovní identity (BI), se můžeme podívat a částečně zhodnotit kam se tato veřejná služba posunula a jak si stojí.

Během šesti měsíců co je BI mezi námi, projevily zájem zejména banky, pro které má tato služba velký potenciál do budoucna. A samozřejmě nesmíme opomenout zabezpečení. Věc, která budí v lidech stále pochyby.  Bankovní identita je pro běžného občana vlastně taková vstupenka, klíč ke službám státu. Tato aktivita probíhá v České republice několik posledních let. Ostrý start proběhl se začátkem letošní roku, kdy vstoupil v platnost zákon o bankovní identitě, který této službě dává právní rámec. Od této doby se do tohoto systému začali přidávat banky, v tuto dobu zde máme 10 bankovních domů, které bankovní identitu poskytují.Na straně druhé, ale potřebujete ty služby, které pomocí bankovní identity budete navštěvovat a tam zase slouží stát, který vystavuje svoje služby. Nejprve si ale připomeňme jak si můžete Bankovní identitu zřídit.

Jak si mohu zřídit bankovní identitu?

Pokud jste klientem jedné z 10 bank, které aktuálně v tom systému jsou, tak to ve většině případů můžete udělat online. Jednoduše půjdete na stránky své banky, kde naleznete návod jak si zřídit bankovní identitu. Do dvou až tří minut si tak můžete identitu zřídit a můžete poté přejít na portál občana a přihlásit se ke konkrétní službě. Alternativou k tomu poté je, pokud nejste tolik počítačově zkušení, dojít si na pobočku, kde vám to celé vysvětlí a pomohou založit.

Kam se s bankovní identitou mohu všude hlásit?

Služby, které spadají do této federace či asociace bankovní identity je dnes okolo stovky. Tu službu federace identit zajišťuje stát jako prostředník pomocí svojí služby NIA a ty nejčastější službou kam se asi běžný občan bude hlásit, bude Portál občana, kde je možné podívat se na to, jaké mám všechny vydané průkazy a kdy jim končí platnost. Lidé v předdůchodovém věku zde mohou zjistit také přesnou výši svého důchodu. Řidiči se na tomto portálu mohou informovat o tom, kolik mají bodů. Je to takové vstupní brána k e-governmentu. Celá ta myšlenka je o tom, abych nemusel chodit se vším na přepážku a z pohodlí domova si všechny tyhle služby obsloužil za pár kliknutí sám. 

Spolupráce státu s komerčními subjekty

Jestli to bylo těžké, to je otázka spíš na někoho z bankovní asociace. Vyjednávaná začalo někdy před 4 lety a vyústilo právě v zákon o bankovní identitě, který letos vstoupil v platnost. Bylo nutné aby ten stát byl otevřen tomu, aby se do svých služeb, které vystavuje vložil nějaký komerční subjekt, tzn. banka. Banka se v tomto případě samozřejmě nabízela, protože je to obecně institut, který je důvěryhodný, spravuje naše peníze, lidi mu věří a v podstatě dneska v ČR máte něco kolem 5,5 milionu aktivních uživatelů internetového bankovnictví.

Zabezpečení bankovní identity

To je hodně složitá otázka, protože měřit zabezpečení nejde příliš jednoduše. Všechno je to založené na důvěře, na důvěře v ten institut – v tomto případě tedy bankovní dům. Bankovní domy pro své klienty už dávno před bankovní identitou poskytovali online služby a oni z podstaty toho, že vám zpravují finance, vaše veškeré úspory musí mít maximální možnou míru zabezpečení. Takže tady se vlastně využil princip toho, že existovala nějaká velmi bezpečná služba a jenom se rozšířila na to, že se pomocí této služby dostanete k dalším agendám, v tomto případě tedy agendám státu.

Srovnání bezpečnosti mezi bankovní identitou a fyzickou návštěvou státních institucí

Tyhle dva světy budou ještě dlouhou dobu žít vedle sebe, takže pořád budete mít možnost na tu pobočku nebo na úřad jít fyzicky, pokud nebudete identitě věřit. Máte tak možnost si bezpečnost bankovní identity ověřit časem. Například, dnes můžete jet metrem, tramvají a někdo vám ukradne občanský průkaz a jednoduše se může vydávat za vás a vy o tom víceméně nemáte ani možnost vědět. V tom online světě je v tomto taková situace lepší, protože vy máte v rámci té banky vlastně kompletní auditní stopu o tom co s vaší bankovní identitou děláte. Pokud by se opravdu stalo, že by se ta vaše identita kompromitovala tak jsou tam nástroje proto aby se zpětně banka podívala kam se všude přistupovalo. Tím pádem si myslím, že řešení těch důsledků je v tomto případě jednodušší.  

Je aktuální stav bankovní identity finální?

Tohle určitě finální stav není. Máme tady aktuálně deset bank, které aktivovaly tuto službu a stále je na našem trhu několik bank, které to ještě chystají. S velkou pravděpodobností bude do roka a do dne v tomto systému většina bank působících v ČR.

Ambice systému

Potenciál je obrovský. Stát poskytuje tyhle služby, které se budou určitě rozrůstat. Aktuálně je na portálu NIA něco kolem sta služeb, které stát vystavuje, ale podle předpokladů bude tento počet rozhodně bude stoupat strmě. Další oblast, kde se může bankovní identita potencionálně aplikovat je komerční sféra. Vezměte si třeba poskytovatele energií, plynu, kteří mají stovky, možná miliony zákazníků a usnadnit přístup třeba do samoobsluhy k těmto dodavatelům pro širokou populaci by mohlo být pomocí bankovní identity. Tam tedy ještě nejsme, nějaké aktivity se v tomto směru vyvíjí, formují se komerční subjekty, které by mohly zprostředkovat tuto službu do komerční sféry, ale to je ještě stále budoucnost. Je potřeba si říct, že na úrovni té komerce je velká konkurence, protože máme dneska  už několik poskytovatelů identit, určitě znáte Facebookovou identitu, Apple ID, Google účty a spousta eshopu akceptuje tuto formu elektronické identity proto abyste si u nich nakoupili. Bankovní identita bude mít v tomto sektoru asi těžké se prosadit.

Využití bankovní identity v komerční sféře

Bankovní identita rozvine svůj potenciál i v komerční sféře. Z jedné strany budou chtít banky, jako poskytovatelé identit, proměnit své jistě nemalé investice v profit. Pro to je potřeba, aby se bankovní identita stala standardem pro ověřování identity v online světě, a ten patří z velké části komerčním subjektům. Očekává se, že ještě nějakou dobu budou banky do rozvoje řešení masivně investovat včetně propagace vůči komerčním subjektům.

Motivace komerčních subjektů a poskytovatelů digitálních služeb

Z druhé strany budou chtít poskytovatelé komerčních služeb jako jsou třeba pojišťovny, distributoři energií nebo online obchody, využít potenciálu rychlejšího a pohodlnějšího onboardingu nových zákazníků v online světě. Získat nového zákazníka, který přijde na stránky pojišťovny nebo distributora energie a během pár kliknutí sjedná pojištění včetně podepsání smluv, bude určitě lákavé. Náklady na takový proces mohou být znatelně nižší než provoz kamenných poboček a investic do proškoleného personálu. V současné době využívá Bankovní identitu 31 firem.

Pokud by se navíc bankovní identita stala de facto standardem, pak by ostatně komerčním subjektům působícím v online světě ani nic jiného, než implementace tohoto řešení, nezbývalo. Nutno však podotknout, že pro některé úkony, jako objednání nákupu online už dlouhou dobu existuje silná konkurence v podobě zavedených poskytovatelů identit jako je facebook, google nebo apple. Stupeň důvěryhodnosti těchto poskytovatelů identit však nedosahuje úrovně jakou nabyla bankovní identita. Proto bude mít bankovní identita v určitých oblastech online světa konkurenční výhodu a je jen na ní, zda ji dokáže využít.

MARCEL POUL, ze společnosti BCV Solutions

Foto + Zdroj: Kaspar PR