Zatímco donedávna firmy upřednostňovaly zaměstnance na hlavní pracovní poměr, dneska stále víc dávají šance lidem pracujícím externě v rámci smluvního kontraktu.

Na trhu práce už není kde brát, firmy si začínají uvědomovat, že je pro ně lepší vychovat si juniora. Firmy proto začínají o hodně víc nabírat juniorní spolupracovníky.

Zaměstnavatelé to podle něho berou jako investici, která se jim brzy začne vyplácet. Na juniorech oceňují, že jsou tvární, nemají špatné návyky odjinud, a firma si je může vychovat k obrazu svému ‒ ať už z pohledu používaných technologií, nebo přístupu k práci a firemní kultury.

Většímu zájmu o externí juniory hodně pomohla koronavirová pandemie, i když náznaky nového trendu byly znát už před ní. V posledním půl roce změna trendu hodně sílí, zájem o juniornější specialisty je ve srovnání s dobou před pandemií o dvacet až čtyřicet procent vyšší. Výjimkou podle něho nejsou ani firmy, kde se začali zajímat téměř výhradně o spolupráci s nováčky.

Rostoucí poptávka po externistech je velkou příležitostí pro studenty, kteří si již během školy zvykli přivydělávat jako freelanceři, tedy podnikat „na IČO“. Ze zkušenosti totiž víme, že většina IT specialistů, kteří jednou začnou podnikat, se jen zřídka vrací k zaměstnání na hlavní pracovní poměr.

Nejčastěji o mladší kolegy projevují zájem firmy pracující pro segment e-shopů, konzervativnější přístup je stále znát v odvětví financí. „Na Slovensku dávají zaměstnavatelé pořád přednost zkušeným seniorním pracovníkům,“ uzavírá generální ředitel Jiří Harcuba.

JIŘÍ HARCUBA, generální ředitel firmy Integra Czech Republic

Foto: Pixabay

Zdroj: e.vox