Dvě třetiny (šedesát pět procent) českých firem letos plánuje nabírat nové zaměstnance, jak ukázal průzkum společnosti myTimi. Při náboru zaměstnanců se ale téměř polovina (čtyřicet osm procent) společností potýká s tím, že se jim nedaří sehnat pracovníky s požadovanými znalostmi a dovednostmi.

Nábor zaměstnanců se tak prodražuje. Nejvíce zaměstnanců chybí ve výrobě, obchodu a prodeji a administrativě. Jejich outsourcing přesto zvažuje jen devatenáct procent firem, ačkoliv by pro ně byl v mnoha případech výhodnější.

Průzkum společnosti myTimi mezi vedoucími pracovníky a majiteli firem ukázal, že české firmy potřebují nové zaměstnance, což uvedlo sedmdesát šest procent respondentů. Ostatní (dvacet čtyři procent) shánět další pracovníky nepotřebují. Firmy se ale liší v přístupu, jak s deklarovanou potřebou nových zaměstnanců naloží. Šedesát pět procent firem plánuje letos skutečně přijmout nové lidi, dvacet devět procent firem nábor vůbec neplánuje a šest procent bude dokonce propouštět. Lidé chybí nejčastěji ve výrobě (dvacet devět procent), v obchodu a prodeji (devatenáct procent) a administrativě (čtrnáct procent).

Firmy zároveň přiznávají, že se při náboru zaměstnanců potýkají s množstvím problémů, které celý proces komplikují. Největším problémem je pro polovinu dotázaných (čtyřicet osm procent) sehnat lidi s požadovaným profilem. Firmám dále nevyhovuje, že novým zaměstnancům trvá dlouho, než se zapracují (patnáct procent) a vnímají je drahou a dlouhodobou investici (čtrnáct procent). Svou frustraci shrnula paní Martina, vedoucí týmu ve firmě s desítkami zaměstnanců z Pardubického kraje: „Zaměstnanci po zaučení často odcházejí a veškerá agenda a péče přijde vniveč.“

Zkušenost paní Martiny potvrzuje i Jan Skovajsa, zakladatel společnosti myTimi, která za poslední rok pomohla více než 300 firmám zefektivnit jejich podnikání. „Najít zaměstnance je náročný proces, který se v mnoha případech nevyplatí. Zejména pokud potřebujete najmout odborníka, který není úzce spojen s jádrem vašeho byznysu. Například navrhujete weby nebo vyrábíte boty a potřebujete zároveň zkušeného účetního, obchoďáka nebo správce sociálních sítí. Pokud takové činnosti outsourcujete, získáte tyto služby ve špičkové kvalitě za výhodnou cenu a nemusíte řešit náborovou administrativu ani dovolené,“ popisuje princip outsourcing zaměstnanců Jan Skovajsa z myTimi.

Jeho slova potvrzuje i advokát Jan Fišer, který upozorňuje na časté chyby, které při náboru zaměstnanců firmy dělají: „Zaměstnavatelé nejčastěji opomíjí povinnost zajistit zaměstnanci před nástupem do pracovního poměru lékařskou prohlídku, proškolit ho v oblasti bezpečnosti práce, případně opomenou platně sjednat jeho zkušební dobu.“ Outsourcing zaměstnanců je proto podle Fišera pro zaměstnavatele mnohem flexibilnější, jelikož se neřídí striktními pravidly zákoníku práce. „Z hlediska českého práva jde o obchodní dohodu mezi dvěma podnikateli, na jejímž základě dochází k poskytování sjednaných služeb. Z toho důvodu je smluvní volnost obou stran výrazně větší,“ vysvětluje advokát.

Podle průzkumu o outsourcingu zaměstnanců aktuálně uvažuje devatenáct procent firem. „Outsourcing je v Česku stále novinkou, přestože je to praktické řešení nedostatku zaměstnanců,“ komentuje situaci na trhu Jan Skovajsa. Výhody outsourcingu si vyzkoušel i Martin Pavlík, zakladatel firmy Lamael: „Interně nabíráme jen ty, kteří budou rozvíjet jádro našeho byznysu. Do nich se nám vyplatí investovat. Ostatní outsourcujeme.”   

Foto: Pixabay

Zdroj: AMI Communications