Využívání carsharingu roste, sdílenými auty dnes v Praze jezdí přes jedenáct procent obyvatel. Jedná se o čtyř procentní nárůst oproti roku 2019, kdy tyto služby využívalo necelých sedm procent.

Třetina lidí, kteří využívají carsharing dle průzkumu nepotřebuje mít vlastní auto. Sdílená kola a koloběžky dnes mají Praze dle průzkumu Anytime shodně dvanáct procent uživatelů.

Fungující MHD je v Praze převládajícím způsobem dopravy, sdílení automobilů ale stále roste. Sdílené vozy aktuálně využívá jedenáct procent Pražanů, to je o čtyři procenta více než před dvěma lety. Nejvíce z nich několikrát za rok (osm procent), maximálně třikrát měsíčně (čtyři procenta) a jednou týdně (dvě procenta). Vyplývá to z průzkumu, který pro nás zpracovala agentura STEM/MARK.

Podle průzkumu se pak uživatelé sdílených aut chovají zodpovědně a ekologicky a svou dopravu realizují v kombinaci s využitím MHD. Tu pro zajímavost dnes využívá denně třicet čtyři procent Pražanů. Denně používá svůj vlastní automobil šestnáct procent Pražanů, což je ve srovnání o dvě procenta méně než před dvěma lety.

Pražané, kteří jezdí po Praze MHD, jezdí nejčastěji denně (třicet čtyři procent) nebo několikrát týdně (třicet dva procent). Jednou týdně jede veřejnou dopravou deset procent obyvatel, maximálně třikrát měsíčně jedenáct procent. Téměř čtyři procenta obyvatel Prahy nevyužívají MHD vůbec. Z průzkumu plyne, že lidé by v MHD ocenili více prostoru v dopravní špičce (čtyřicet šest procent) nebo více pohodlí, když vezou nákup (třicet osm procent).

Pěšky, tedy minimálně dva kilometry souvislé chůze, ne například jen pohyb mezi přestupy, se po Praze denně pohybuje třetina lidí (třicet procent). Několikrát týdně to je pak dalších třicet jedna procent. Pouze šestnáct procent Pražanů používá svůj automobil denně. Nejčastěji jej nastartují několikrát týdně (třicet procent), jednou týdně pak šestnáct procent.

MILAN BEUTL, ředitel českého zastoupení Anytime

Foto + Zdroj: ASPEN.PR