e-news.cz - kurzy
Reklama

Olga Kopalova: Pro naše zákazníky je důležitá komunikace

20.06.2021, Autor: Pavel Veselý

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Olga Kopalova: Pro naše zákazníky je důležitá komunikace

Na gymnáziu se věnovala hlavně sportu. Když zkusila s rodiči spolupracovat, její velmi originální nápady jednoduše „neprošly“. Několik let se pak věnovala logistice v mezinárodním měřítku. Během mateřské dovolené se začala rozhlížet po trhu s bižuterií a začala sama navrhovat věci, které tehdy chyběly, především nejrůznější přívěsky pro děti.

 
Díky tomu, že prožila řadu let v jiném oboru a procestovala kus světa, nebyla její kreativní mysl nijak zatížená tradiční výrobou bižuterie. Svému podnikání tak dokázala dát nový úhel pohledu. Úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat.
Rozhovor s OLGOU KOPALOVOU, generální ředitelkou Šenýr Bijoux s.r.o.
Chtěla jste už od dětství pracovat pro rodinnou firmu? Čím jste chtěla být?
No to ani ne. Byla jsem od malička u práce s bižuterií ze všech stran od rodičů i babičky a prababičky a zlatnických prací od dědy, takže mě to vlastně nijak nepřišlo atraktivní. Chtěla jsem přispívat lidem jako lékařka nebo učitelka, spíš něco v tom smyslu.
Pocházíte ze sklářské rodiny?
Jsem čtvrtá generace z otcovy strany těch, kdo se zabývají šperkařstvím. Děda a praděda byli zlatníci, už v roce 1900 pan Antonín Ryneš vyráběl šperky pro dámy nejen v Čechách. Z matčiny strany je to také 4. generace dam, které byly vždy součástí výroby bižuterie.
Vytvořila jste mnoho šperků pro známé české a světové osobnosti. Která z nich na vás udělala největší dojem?
Úplně nevím, zda se dá zmínit jen jedna. Jsem vděčná za všechny, jsou samy sebou, schopné, významné. Velmi mile mě překvapila tehdejší první dáma Livia Klausová, která měla obrovský přehled o dění, pamatovala si šperky z přehlídky, které jsem vytvořila a trvala na vzájemném kontaktu. Paní Táňa Fischerová mě doslova ozářila svou obrovskou vnitřní silou v době kandidatury na prezidentku ČR. Úžasná Gabča Lašková patří mezi krásky s velkým srdcem, laskavostí a já si vážím našeho přátelství. Ze zahraničních dam je to nyní těžce zkoušená držitelka Nobelovy ceny míru Aun Schan Su Ťij, celý Myanmar je teď pod násilným převzetím moci vojenskou juntou. Za setkání s touto dámou jsem také nesmírně vděčná, za možnost si osobně promluvit s někým tak nezdolným a silným, za kterým jde většina obyvatel Barmy. Sophia Loren, která mě překvapila svou žádostí a mnoho dalších, to by bylo na dlouhý odstavec (smích).
Jak dlouho se podílíte na tvorbě korunek pro vítězky různých soutěží krásy?
V roce 2010 nás oslovil tým pana Zapletala Miss České republiky, pro které vznikla první korunka. Po sloučení s Českou Miss jsme navázali krásnou mnohaletou spolupráci s týmem paní Maláčové. Nyní naše korunky zdobí vítězky Miss Czech Republic Ťáni Makarenko, která aktuálně vlastní většinu licencí významných světových soutěží krásy.
Chtěla jste být princezna a královna?
Určitě jako malinká princezna a s přibývajícími léty už jen královna. (Smích)
Jak se stát úspěšnou ženou v byznysu? Máte na to nějaký návod?
To nemám. Ale pokud o nějakém víte, tak mne také zajímá (smích).
Jste rodinnou firmou. Jaké klady a jaké zápory má podle vás rodinná firma?
Pro naše zákazníky je důležitá komunikace, chtějí vědět, s kým jednají a kdo o ně pečuje. Zejména v Asii se vzájemné vazby budují mnoho let, takže běžná změna zaměstnanců ve velkých firmách pak často vede ke komplikacím a novým začátkům spolupráce nebo i jejich ukončení. Také jsme samozřejmě mnohem flexibilnější v různých designech, změnách a požadavcích.
Jablonec nad Nisou je město známé bižuterií. Co je na tom městě pro bižuterii tak výjimečné?
Historie výroby bižuterie zde začala už na konci 17. století. To byly kameny, které se brousily ze skleněné kompozice z italských Benátek. V polovině 19. století mělo Jablonecko na výrobu broušených perlí prakticky světový monopol. Na začátku 20. století vlastnili místní obchodníci i svůj parník jménem Gablonz, který převážel zboží do Indie. Tradice Jablonce, jako města bižuterie, je opravdu významná a jsem vděčná, že se mi daří naše šperky propagovat ve světě.
Jak moc postihla vaší firmu současná covidová pandemie?
Co myslíte? Našimi zákazníky jsou především svatební salony, turisté, hosté plesů, to vše bylo dlouho zavřené, zakázané, zrušené….. Nyní se pomalu začínáme probouzet k novým výzvám, na které jsme se v těžké době snažili připravovat.
Je možné v bižuterii v rámci inovací aplikovat nové technologie? Jak to máte ve vaší firmě?
Je třeba se stále posouvat a vyvíjet, inovace a technologie jsou především pro větší firmy v tomto oboru. My se jimi zabýváme zatím jen okrajově.
V roce 2014 jste navázala spolupráci s modelkou Luo Wen a dalšími čínskými modelkami. Pokračuje spolupráce s čínskými modelkami i dnes? Jak těžké je prosadit se na čínském trhu?
Ano, za tuto spolupráci stále děkuji své odvaze vycestovat do exotických zemí a prosazovat se, a také vděčím agentuře CzechTrade, která byla velkou oporou na tamějším trhu. Spolupráce se po období nuly opět pomalu rozjíždí a aktuálně máme v těchto dnech veletrh v Ningpo v provincii Če-ťiang s touto obchodní partnerkou a CzechTradem.
V kterých zemích můžeme najít vaše výrobky? Jak moc je těžké být vývozcem bižuterie?  
To asi nedokážu už všechno vyjmenovat. Protože zejména na veletrzích ve světě se objevují všechny možné národnosti, takže naše korunka pro Miss byla putovní několik let v Reunionu díky výstavě v Paříži. Tam bylo spoustu mých zákazníků z Japonska, Francie, Německa, Velké Británie, Ruska, ale také z exotičtějších krajů jako Belize, Dominikánská republika, Brazílie, Alžírsko, Libye, Egypt, Nigérie…. Pak jsou to moje cesty do Asie, již zmíněná Barma/Myanmar, Indie, Malajsie, Filipíny a další. Nemohu také zapomenout zmínit Kanadu, USA, Mexiko, Ekvádor, Peru a Kolumbii.
Nad tím, jak je to těžké jsem nikdy nepřemýšlela, prostě je to jeden z českých pokladů, který má stále ve světě zvuk, a já to podporuji. Ovšem uvidíme, co s námi udělá tato doba. To asi nikdo nevíme, jak rychle se naše obchody obnoví.
Co považujete za svůj největší pracovní úspěch?
Že ještě můžeme nadále vyrábět, designovat a dělat tím lidem radost.
Jaké jsou vaše vize do budoucna? Co by vás nejvíce potěšilo?
Kdyby se nynější situace zlepšila a vytvořila zcela nové podmínky pro nás všechny, ve kterých budeme spokojení a zdraví.
Foto 1. s SU TIJ: Poskytnuto Olgou Kopalovou
Foto 2. s Gabrielou Laškovou Kratochvílovou: Poskytnuto Olgou Kopalovou
Zdroj: Pavel Veselý
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama