e-news.cz - kurzy
Reklama

Radek Veselý: Baťa předběhl svou dobu a jeho osobnost je po této stránce v našich končinách nedoceněna

29.05.2021, Autor: Renáta Lucková

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Radek Veselý: Baťa předběhl svou dobu a jeho osobnost je po této stránce v našich končinách nedoceněna

Jeho společnost patří mezi přední dodavatele reklamního textilu v České republice i v Evropě. Se svými značkami, které doplňují pracovní oděvy, dodávají produkty do dvaceti pěti zemí Evropy, přičemž dopravu do okolních státu realizují do dvaceti čtyř hodin.
Navíc kladou velký důraz na ekologii a udržitelný rozvoj. Říká, že „jsem smutný. Vidím kolem sebe skvělé lidi, skvělé firmy, obrovský potenciál. Netroufám si odhadnout z kolika procent je využitý. Spoustu energie, času i peněz vyplýtváme na státní byrokracii a ideologii.“
Rozhovor s RADKEM VESELÝM, jednatelem společnosti Malfíni a.s.
Každá firma má svůj originální příběh. Jaký byl začátek vaší firmy?
Dva bývalí spolužáci založili reklamní agenturu a následně zjistili, že v tu dobu v Česku byl velký problém s dodávkami reklamního textilu. Aby si zajistili dodávky těchto produktů, rozhodli se, že si je budou nakupovat přímo v Asii sami. To se jim podařilo tak dobře, že záhy ukončili činnost reklamní agentury a zaměřili se na dodávání těchto produktů reklamním agenturám v Česku a následně do dalších státu v EU.
Co všechno vaše firma může svým zákazníkům nabídnout?
Dodání produktů reklamního textilu a pracovních oděvů, tak zní strohé pojmenování předmětu naší činnosti. To ale přesně nevystihuje vše to, co děláme, co nabízíme. Naším posláním je usnadňovat našim zákazníkům jejich podnikání. To v sobě zahrnuje daleko komplexnější paletu služeb a vlastností, které pro naše zákazníky neustále vylepšujeme. Základní naší hodnotou je spolehlivost. Zákazník u nás ví, co dostane – (kvalita produktu), kdy zboží obdrží (veškeré zboží máme skladem s možností osobního odběru v řádu minut, či dopravu přímo k zákazníkovi do druhého dne od objednání). Dále nabízíme pro zákazníky zhodnocení produktu potiskem, výšivkou, či jinými aplikacemi. Zákazníky je také velmi oceňovaná obchodní a marketingová podpora. Rychlý a jednoduchý e-shop, zákaznická podpora na telefonu, obchodníci v terénu, informační bulletiny, roadshow, vzorky produktů, produktová školení, marketingové materiály, produktové fotografie, je toho celá řada.
Změnila se během pandemie sktruktura vašich zákazníků?
Vzhledem k formě našeho podnikání B2B a velmi široké zákaznické paletě, nemůžeme hovořit přímo o změně struktury. Přesto ale vidíme, že pandemie velmi zasáhla podnikání řady našich zákazníků.
S pandemií covid-19 bojujete ve vaší společnosti zodpovědně už od jejího počátku, kdy jste postupně přijímali řadu opatření k ochraně zdraví zaměstnanců a zabezpečení zdárného chodu firmy. Jak moc to bylo pro firmu náročné?
Když řeknu, že nebylo, tak to bude znít překvapivě a může vyvolat nedorozumění. Vidím zde dvě roviny, organizačně-procesní a lidskou. Otázku chápu jako směřovanou na tu první rovinu. Zde jsme zúročili naši dlouhodobou práci na budování naší společnosti. ICT infrastruktura, systém řízení, procesní týmy a řada dalších nástrojů, nám umožnili aplikovat změny velmi flexibilně a okamžitě. Úplně jiná situace ale byla v té rovině lidské, ale to vnímám, že nebylo předmětem otázky.
Ekonomické výsledky ale ukazují, že přijatá protiepidemická strategie a důsledné dodržování stanovených postupů jsou tou nejlepší cestou ke spokojenosti vašich zákazníků i obchodních partnerů. Přesto to jistě nebylo snadné. V čem je kouzlo vašeho úspěchu?
Snažíme se tu být vždy pro zákazníka. Poskytovat naše služby a udržet je na vysoké úrovni i v této „covidové“ době.  Snadné to vůbec nebylo, ale jak jsem již zmiňoval, systematická dlouhodobá práce nás na tuto chvíli připravila. Přesto je stále co zlepšovat. Snažíme se z této doby poučit a nabyté zkušenosti přetavit do ještě vyšší připravenosti a vyšší úrovni poskytované kvality.
Jste manažerem roku 2019 v kategorii Chytrá energie. Jak to jde dohromady, výroba textilu a chytrá energie?
Společnost Malfini (dříve ADLER) obdržela tuto cenu za úspěšně realizovaný projekt výstavby hybridního fotovoltaického systému s akumulací vyrobené energie do baterií. Unikátní v rámci tohoto řešení je chytrý řídící systém, který přebírá kontrolu nad tokem elektrické energie celého areálu. Zapojuje do systému veškeré energetické zdroje jak z energetické sítě, z fotovoltaiky, z kogeneračních jednotek, z bateriového uložiště, baterií vysokozdvižných vozíků a řídí jejich využití, nabíjení a vybíjení dle nejoptimálnějšího algoritmu. Samozřejmostí je při výpadku jednoho zdroje jeho okamžité nahrazení zdrojem druhým, což pomáhá udržet provoz i při dlouhodobějších výpadcích elektrické energie.  Celý náš skladový areál vyrobí téměř tolik energie, kolik sám spotřebuje.
Na medailonku při vašem ocenění, máte za sebou fotografii Tomáše Bati. Co pro vás znamenáosobnost tohoto podnikatele?
Po celou dobu své dlouholeté kariéry jsem velmi často při studiu „západních“ a moderních metod managementu narážel na myšlenky a postupy, které Baťa a jeho závody aplikovali již dávno. Možná se tyto postupy zahalují do nových metodologií a „cool“ názvů, ale v podstatě je to aplikace již léty prověřených postupů. Domnívám se, že Baťa předběhl svou dobu a jeho osobnost je po této stránce v našich končinách nedoceněna.
V současné době se hodně mluví o inovacích. Jak ve vašem oboru je možné inovovat?
Možná se o inovacích mluví více, ale ony jsou stále nedílnou součástí života. Inspiraci můžeme hledat v přírodě, ta je v této oblasti fascinující. Ale zpět k otázce. Inovovat můžete postupy, procesy, nástroje, materiály, myšlení. Vše se vyvíjí. Možná se o tom dnes mluví více, protože jsou změny daleko rychlejší a jsou více vědět. Přestože se již mnohé událo, například v procesech výroby a barvení textilu, upravování materiálů, či využívání úplně nových materiálů, jsem přesvědčen, že klíčové změny se v oblasti materiálů a výroby oděvů teprve stanou a věřím, že to bude brzy.
Dalším trendem je také nástup digitalizace a umělé inteligence. Co z toho využíváte ve své firmě?
Naše společnost je již od svého počátku a je tomu již více jak dvacet let postavena na „on-line“ prostředí. Své zboží nabízíme a prodáváme prostřednictvím e-shopu. Řízení firmy a procesů je prováděno s využitím výpočetní techniky. Již před třemi lety jsme ve spolupráci s ústeckou universitou pracovali na možnosti využití umělé inteligence v prediktivních modelech plánování. Dosud však nebyly splněny některé předpoklady pro využití těchto nástrojů v praxi. Očekávám, že v horizontu dalších tří let by tyto předpoklady již měly být splněny a umělou inteligenci v rámci prediktivních modelů či řízení logistiky využijeme.
Současná krize se velmi podepsala na podnikatelském prostředí u nás. Jak vnímáte současné podnikatelské prostředí u nás?
Z toho jsem smutný. Vidím kolem sebe skvělé lidi, skvělé firmy, obrovský potenciál. Netroufám si odhadnout z kolika procent je využitý. Vysoké číslo to nebude. Spoustu energie, času i peněz vyplýtváme na státní byrokracii a ideologii. Nemluvím ale jenom o České republice, podobné je to v celé EU. K tomuto tématu se již hodně řeklo, hodně napsalo. Bohužel, je to systémový problém, tak v tomhle jsem pesimista.
Jednou z tezí udržitelného rozvoje je i sdílená ekonomika. Jak se na tuto možnost díváte vy?   
Ačkoliv je tato myšlenka velmi lákavá svou pragmatičností a efektivitou, tak jsem trochu skeptický k jejímu rychlému a širokému uplatnění. Asi k tomu musí společnost dospět, zatím to naráží na přístup a chování k „cizímu“ majetku některých jedinců či skupin lidí. Ale zde jsem optimista a těmto aktivitám fandím.
V čem se z hlediska vašeho oblečení cítíte nejlépe? V obleku nebo v tričku?
Samozřejmě v tričku, a to nejenom proto, že je to jeden z našich nejvýznamnějších produktů. Tričko v sobě geniálně snoubí jednoduchost a funkčnost, což jsou atributy, které jsou nadčasové. A navíc, je pohodlné.
Děkuji za rozhovor.
Foto: Poskytnuto Radkem Veselým
Zdroj: Renáta Lucková


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama