Apogeo
Reklama

Obecně jsme se snažili brát krizi jako příležitost dostat lidi na kola

27.05.2021, Autor: Pavel Veselý

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Obecně jsme se snažili brát krizi jako příležitost dostat lidi na kola

Na začátku repasovali stará darovaná kola, odtud také vznikl název firmy – Rekola. Na víkendových workshopech je společně servisovali, barvili na růžovo, každé pojmenovali a postupně umísťovali do ulic. Tuto zimu již vyzkoušeli třeba půjčování bobovacích lopat, kdy si mohli obyvatelé měst půjčit růžové lopaty skrz jejich aplikaci a jít si zabobovat. Letos podpořili také Noc kostelů, stačí zadat kód NocKostelu2021 do aplikace.
Rozhovor s JANEM STŘECHOU, marketingovým ředitelem Rekola Bikesharing s.r.o..
Vaše firma vznikla v roce 2013 myšlenkou, že každé město si zaslouží vlastní systém sdílených kol. Co pro vás znamená myšlenka sdílení kol?
Každý se nějak musí pohybovat po městě a náš život je příliš krátký na to, abychom čekali v zácpách. Když Vítek (zakladatel Rekol) s myšlenkou v roce 2013 přišel, neexistoval v Praze žádný jiný bikesharing. Pokud jste se chtěli po městě dopravovat na kole, museli jste mít své vlastní, a s tím přichází starost – musíte ho mít kam zaparkovat, nemůžete ho vzít na jednosměrné cesty, musíte ho servisovat. Vítek věřil, že díky tomu budou mít sdílená kola v Praze a dalších městech své využití, a čas ukázal, že měl pravdu.
Měl bych obavu o zcizení kola? Jak jste ošetřili tuto záležitost?
Základním prvkem ochrany našich kol jsou zámky. Dříve bývaly číselné – půjčil jste si kolo dle jeho čísla v naší aplikaci a ukázal se vám kód zámku, který jste musel manuálně odemknout. Nyní již máme zámky digitální, které se odemykají skrze internet, nemusíte na ně tedy ani sáhnout. Dokonce se nám podařilo celý proces od prvního spuštění aplikaci přes registraci až do vypůjčení kola zrychlit tak, že trvá přibližně třicet až šedesát vteřin. Dalším neodmyslitelnou ochranou je typicky růžová barva kol, byla zvolena již na začátku projektu proto, že růžová kola se nejméně kradou.
Zakladatel firmy Vítek Ježek se seznámil s kluky z projektu Kola narůžovo z pražského Suchdola a chtěl jim pomoci s mobilní aplikací, přes kterou by se kola dala půjčovat. Co ho vedlo k vytvoření takové aplikace?
V Suchdole dříve uživatel služby dostal papírek s kódy od jednotlivých kol, což bylo zdlouhavé a neviděl pozice kol v aplikaci. Její naprogramování pomohlo využitelnosti sdílených kol – uživatel viděl nejbližší kolo na mapě, daly se kola přidávat a nemusely se aktualizovat papírky, celý onboarding uživatelů se tak stal nesrovnatelně snazší a rychlejší.
Kluci ho v nápadu s appkou podpořili, ale od provozování bikesharingu upustili. Vítek se své vize nevzdal a spustil sdílení kol. A to bez stovek milionů na účtě či desítek let politických jednání. Přesto podnikání je těžké bez investora. Jak těžké bylo nalézt investora?
První roky byla Rekola zapsaným spolkem, fungovala díky dobrovolníkům, malým částkám z různých podnikatelských soutěží, a také díky platbám uživatelů. Najít správného investora nebylo jednoduché, avšak nakonec se nám podařilo skvěle souznít s Reflex Capital Ondřeje Fryce.
Co bylo zlomovým bodem ve vývoji firmy?
Nejspíše přechod z repasovaných kol na kola vlastní s unifikovanými díly v roce 2017, což dovolilo škálovatelnost projektu a velmi to usnadnilo celý provoz. Dříve jezdila ve městech kola repasovaná, což znamenalo, že každé kolo bylo jinak velké a mělo jiné díly, tím pádem bylo kola složité opravovat v ulicích. Musel jste mít vždy správnou velikost klíčů, šroubů, matek, duší… To se s příchodem unifikovaných kol změnilo.
Letos jste se zapojili do akce Noc kostelů 28.5.2021, která je letos zaměřena na ekologii. Co v rámci Noci kostelů nabídnete?
V rámci Noci Kostelů nabídneme ve všech městech, kde působíme, dvě jízdy do třicet minut zdarma pro stávající i nové uživatele. Stačí tedy v Praze, Brně, Olomouci nebo Českých Budějovicích zadat kód NocKostelu2021 do naší aplikace. Věřím, že kolo bude na této akci skvělým doplňkem k MHD a návštěvníci si kromě atmosféry otevřených kostelů budou moci užít i projížďky na kole večerním městem.
Může se letos návštěvník Noci kostelů na vašich kolech dostat například ke katedrále sv.Víta, Václava a Vojtěcha ke Klášteru Bosých Karmelitánů na Hradčanech třeba až do nově zrenovovaného Sázavského kláštera?
Naše kola lze parkovat pouze v tzv. růžové zóně, kterou uživatel vidí ve své aplikaci, není tedy možné je parkovat třeba přímo na nádvoří Pražského hradu nebo mimo město obecně. Není ale problém mimo zónu vyjet, takže se uživatel ke katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha vypravit může, jen u ní nelze vrátit kolo. To lze vrátit nejblíže u Královské zahrady nebo na Malostranském náměstí. Mapu růžové zóny mohou uživatelé vidět i na našem webu.
Kam všude se návštěvník Noci kostelů na rekokolech dostane?
Vlastně kamkoliv po centru Prahy, Brna, Českých Budějovic a Olomouce. Výběr trasy je na něm, dokud zaparkuje zpátky do růžové zóny.
Proč jste se zapojili do akce Noci kostelů?
Rádi podporujeme zajímavé kulturní akce. Koncept Noci kostelů se nám velmi líbí, jsme rádi, že se kostely otevírají lidem a ti tak mohou poznat město, ve kterém žijí, z úplně jiného pohledu.
Současná krize je také velkou příležitostí pro inovace. Jakou inovaci jste pro letošní rok připravili?
Hlavní novinkou jsou naše již zmiňované digitální zámky. Obecně jsme se snažili brát krizi jako příležitost dostat lidi na kola. Většina lidí totiž mění své dopravní návyky až v tu chvíli, kdy v jejich životě nastane nějaká změna. Pro nás není jednoduché dostávat na kola nové uživatele, pokud jsou naučení na svůj klasický způsob dopravy. A najednou se objevila situace, během které se lidé začali bát jezdit svým klasickým způsobem dopravy a byli otevřeni alternativám. Tak jsme díky partnerům nabízeli jízdy zdarma a stále uživatelé mohou získat čtyři jízdy zdarma, které mohou využít na vyzkoušení tohoto způsobu dopravy.
Jak do svého podnikání můžete aplikovat umělou inteligenci a digitalizaci?
AIe zatím do svého podnikání neintegrujeme, i když bedlivě sledujeme, jak celý segment rychle roste. Po každé výpůjčce musí uživatel vyfotit zaparkované kolo, my tak zjišťujeme, zda-li nepřekáží. Kdyby se tohle dalo automatizovat, byli bychom nadšení, ale zatím je to hudba budoucnosti. A digitalizujeme hlavně díky novým zámkům, které umí posílat svoji polohu, upozorňovat na pohyb mimo vypůjčení a podobně. Celé vypůjčení již také neprobíhá skrz opsání jedinečného čísla kola, které nalezne uživatel na rámu, ale stačí naskenovat QR kód, který je ve vnitřní části košíku.
Vaše flotila kol je poměrně stabilní, nicméně plánujete také rozšíření jiné typy kol? Třeba elektrokola?
Elektrokola jsou zatím posunuta na druhou kolej, snažíme se co nejvíce vylepšovat kola stávající. Jinak jsme ale již vyzkoušeli třeba půjčování bobovacích lopat tuto zimu, kdy si mohli obyvatelé měst půjčit růžové lopaty skrz naši aplikaci a jít si zabobovat. Akce měla skvělý ohlas, navíc po konci každé výpůjčky mohli lidé přispět na Nocleženku Armády Spásy.
Používáte kolo i v soukromém životě nebo je vám bližší jiný dopravní prostředek?
Používám asi všechny druhy dopravních prostředků, velmi záleží na tom, jakou cestu hodlám vykonat. Pro nejkratší cesty po městě volím chůzi, pro delší volím mezi MHD a kolem. To mám nejraději na cesty do dvou km, protože na ně je chůze moc zdlouhavá, ale zase se nevyplatí čekat na MHD. Krom těchto dopravních prostředků využívám i sdílených skútrů, k tomu mám jeden vlastní. Na další cesty mimo město pak volím vlak či auto, záleží, co se mi více vyplatí.
Děkuji za rozhovor.
Foto: Poskytnuto Janem Střechou
Zdroj: Pavel Veselý


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama