Apogeo
Reklama

Češi si v pandemii zvykli na e-shopy, čtyři z deseti lidí budou nakupovat převážně online i po návratu k normálu

03.04.2021, Autor: Laura Feketeová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Češi si v pandemii zvykli na e-shopy, čtyři z deseti lidí budou nakupovat převážně online i po návratu k normálu

Pandemie a s ní související opatření včetně uzavření kamenných obchodů výrazně posílily online nákupy. Podle průzkumu společnosti Shoptet si na ně ale Češi natolik zvykli, že u čtyř z deseti z nich (budou nákupy v e-shopech převažovat i po jejich odeznění.


Naproti tomu kamenné obchody plánuje jednoznačně více využívat jen čtvrtina Čechů. Většině lidí také v nabídce internetových obchodů nic nechybí, a pokud ano, nejčastěji jde o možnost si zboží – především oblečení – osobně vyzkoušet. Nejraději už vždy jen online zase Češi chtějí nakupovat zejména elektroniku, ale například také vybavení do domácnosti.
Během uplynulého roku od vypuknutí koronavirové pandemie významně posílila oblast e-commerce, a to i z důvodu uzavření značné části kamenných maloobchodních prodejen i dalších provozů. Češi tak mnohdy museli častěji volit online nákupy. Z výsledků průzkumu největší české e-shopové platformy Shoptet ale vyplývá, že si na tento způsob nakupování snadno zvykli. Nákupy v e-shopech v současné době převažují u více než padesáti procent dotázaných. Téměř polovina z nich navíc deklaruje, že online nakupují vše, co je možné. Záměr nakupovat po odeznění pandemie v maximální možné míře právě v e-shopech hlásí téměř čtyři z deseti dotázaných. A to z toho důvodu, že si na tento způsob nakupování zvykli a je pro ně pohodlný.Průzkum byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na vzorku 525 respondentů.
Rovnoměrně mezi e-shopy a kamenné prodejny své nákupy v současnosti dělí zhruba pětina všech dotázaných, další čtvrtina lidí zase podle výsledků průzkumu nakupuje v e-shopech jen v nejnutnějších případech. A jen 2,1 procenta dotázaných uvádí, že v internetových obchodech nenakupuje nikdy. Pokud jde o plány po skončení pandemie a všech vládních opatření a omezení, dělit své nákupy rovnoměrně mezi online a kamenné obchody chce třicet šest procent lidí. Jednoznačně více využívat kamenné prodejny zase plánuje necelá čtvrtina Čechů (dvacet čtyři procent).
V e-shopech většině lidí nic nechybí
Většina dotázaných (81,3 procenta) v průzkumu také uvedla, že jí v e-shopech nechybí možnost nákupu určitého zboží nebo služby. Ti, kterým naopak konkrétní možnosti chybí (18,7 procenta), zmiňovali zejména možnost zboží „na vlastní oči“ vidět nebo si jej vyzkoušet. Jedná se především o oblečení a obuv. Zazněla také chybějící možnost přičichnout si k vůním v parfumeriích, anebo si vlastnoručně v přiměřeném množství nakoupit drobné hobby potřeby jako třeba vruty ze železářství. Na dotaz, jaké zboží by lidé nejraději nakupovali už vždy jen online, uváděli jednoznačně elektroniku. Výhradně v e-shopech také Češi plánují do budoucna nakupovat vybavení do domácnosti, kde si pochvalují hlavně dopravu větších věcí až domů, ale například také drogerii. Populární je rovněž oblečení, potraviny nebo knihy.
Jen v loňském roce podle údajů společnosti Shoptet vzniklo na českém trhu více než pět a půl tisíce nových internetových obchodů. Jejich celkový počet podle portálu ceska-ecommerce.cz aktuálně dosahuje zhruba čtyřicet jedna tisíc. Češi v roce 2020 podle Shoptetu utratili v e-shopech rekordních 217 miliard korun, což je meziročně o přibližně šedesát dva miliard korun více. Mezi nejprodávanější kategorie v e-shopech dlouhodobě patří právě elektronika a domácí potřeby, stoupá ale také podíl potravin. S rostoucí oblibou online nákupů se rovněž vyvíjejí i trendy v platebních metodách. Češi stále častěji platí online kartou, tento způsob využívá už třicet šest procent lidí. Naproti tomu klesá dříve oblíbená dobírka, její podíl aktuálně činí zhruba dvacet osm procent.
MIROSLAV UĎAN, CEO společnosti Shoptet
Foto: Pixabay
Zdroj: Dark Side


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Nálada spotřebitelů se prudce zlepšuje

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Podle dubnového konjunkturálního průzkumu z dílny Českého statistického úřadu vzrostl souhrnný indikátor tuzemské ekonomické důvěry z březnových 94,2 na aktuálních 97,0 bodu.

E-šmejdi způsobili za první čtvrtletí škody za 357 milionů korun

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Za první tři měsíce letošního roku se počet kybernetických útoků na klienty bank zvýšil o 21 procent. Celkově bylo napadeno 20 723 klientů. I přes vyšší počet útoků se snížila celková škoda, a to na 357 milionů korun. Klesla i průměrná škoda na jednoho klienta, která je mírně přes 17 tisíc korun. 

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Příspěvky na DIP zatím firmy nabízí spíše výjimečně. Zaměstnanci se k novému produktu staví rovněž opatrně

23.04.2024, Autor: Z blogosféry

Dlouhodobý investiční produkt mohou Češi využívat už od začátku letošního roku. Většina z nich ale nadále setrvává u penzijního spoření. Důvodem je především neznalost, ale také váhavost zaměstnavatelů. Ti vyčkávají a zatím pouze malá část z nich svým zaměstnancům na DIP přispívá. Hlavním argumentem je malá informovanost a případná administrativní zátěž.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

ČNB: Věnujte pozornost penězům, abyste poznali padělky 

18.04.2024, Autor: Z blogosféry

3 539 českých bankovek a mincí v celkové hodnotě 5,648 milionů Kč označila loni za padělek Česká národní banka (ČNB). Nejvíc jich, stejně jako v minulosti, bylo v Praze, a to 1 019. Následovaly Klatovy s 298 padělky a Karlovy Vary s 273 falešnými penězi. Víc než mince se padělaly bankovky, zvýšil se i počet nepravých dvacetikorun. Meziročně ČNB zadržela o 2 419 padělků víc.

Výrobní ceny v průmyslu zůstávají na uzdě

17.04.2024, Autor: Z blogosféry

Ceny tuzemských průmyslových výrobců v průběhu března oproti předchozímu měsíci klesly o 0,1 %, což odpovídá meziroční stagnaci. Výsledek tak pro trh představuje poměrně výrazné překvapení směrem dolů, když vyhlížel meziroční růst o 0,3 %. 

Komentář Radomíra Jáče k údajům o inflaci v ČR za březen

10.04.2024, Autor: Z blogosféry

Meziroční inflace zůstala v březnu beze změny přesně na úrovni dvouprocentního inflačního cíle: v souladu s očekáváním finančního trhu. Na úrovni 2,0 % je meziroční inflace pod předpokladem ČNB, neboť centrální banka ve své prognóze zveřejněné počátkem února čekala březnovou inflaci na úrovni 2,9 %.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

CETA: Snížení sazeb ECB v nedohlednu ochlazuje ekonomiku eurozóny

08.04.2024, Autor: red

Finanční trhy dlouho čekají na rozhodnutí Evropské centrální banky (ECB) snížit úrokové sazby. Pomalé zpomalování inflace a pečlivé prověřování ekonomického vývoje eurozóny to bance zatím nedovoluje. Hlavní depozitní sazba zůstává od posledního hlasování, které proběhlo 7.3.2024, nezměněna na úrovni 4 %, což je stav od srpna 2023. 

Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama