e-news.cz - kurzy
Reklama

Téměř devadesát procent Čechů chce vlastnit auto. Nejde o prestiž, ale hlavně o pohodlí

20.03.2021, Autor: Karolína Hurychová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Téměř devadesát procent Čechů chce vlastnit auto. Nejde o prestiž, ale hlavně o pohodlí

Mít v osobním či rodinném vlastnictví automobil je důležité pro osmdesát šest procent Čechů. Půjčování či sdílení vozu naproti tomu preferují jen pouhá tři procenta lidí.


Vlastní auto je pro Čechy důležité především kvůli pohodlí, pro pětinu z nich představuje také větší bezpečí. Naopak pouze pro pět procent lidí je vlastnictví auta otázkou prestiže či společenského postavení. Vyplývá to z průzkumu společnosti Cofidis mezi 550 respondenty.
Jezdit ve vlastním
O tzv. Carsharingu se coby trendu posledních let hojně diskutuje. Zejména v Praze a dalších větších městech již existuje celá řada firem, které službu sdílení aut nabízí. Přesto se zdá, že Češi stále dávají převážně přednost vlastnictví automobilu. Situaci nahrává i současná koronavirová krize, která více či méně vybízí k izolaci.
Půjčovat si nebo sdílet auto považují za ideální pouze tři procenta dotazovaných. Naopak pro šest z deseti Čechů je osobní či rodinné vlastnictví auta důležité, pro další čtvrtinu lidí spíše důležité. Jedenáct procent Čechů považuje vlastnictví auta za nedůležité, z toho více než polovina dotazovaných uvádí, že auto nepotřebují vůbec.
V obcích takřka nezbytnost
Bez vlastního auta si svůj život neumí představit zejména lidé v nejmenších obcích do 1000 obyvatel, vlastnictví je důležité pro devadesát pět procent z nich, o sdílení či půjčování auta zde neuvažuje prakticky nikdo.
Vzhledem k tomu, že tito lidé dojíždějí za prací, vzděláváním či službami do větších obcí a měst, nejde o velké překvapení. Stejně tak je pochopitelné, že se dle průzkumu dokážou obejít bez vlastnictví aut nejčastěji obyvatelé měst s více než 100 tisíci lidmi, kde lze předpokládat širší možnosti přepravy hromadnou dopravou. Bez auta se v nich obejde dokonce třetina respondentů.
Pro ženy pohodlí, pro muže nutnost
Nejčastějším důvodem vlastnictví auta je údajně pohodlí, zmiňuje jej čtyřicet pět procent Čechů. Pro čtyřicet čtyři procent lidí je pak vlastní auto nezbytností a pro čtyřicet dva procent je důležitá flexibilita, kterou jim auto poskytuje. Rozdíl je však ve vnímání důvodů mezi muži a ženami. Zatímco ženy zmiňují pohodlí nejčastěji, je jich dokonce více než polovina, muži vidí ve vlastnictví auta zejména nezbytnost. Pro čtvrtinu dotazovaných je pak vlastnictví auta levnější záležitostí než pronájem či využívání MHD.
Dostupnost, koupě a provoz automobilu je v současné době pro mnohé nejekonomičtější variantou. Autobazary nabízí výběr aut mnoha značek a typů a kromě tradičního způsobu financování lze využít například speciálních spotřebitelských úvěrů pro financování vozů, přičemž volbou optimální varianty zásadně ušetřit.
Společenské postavení Češi autem neřeší
Na opačném konci žebříčku důvodů vlastnictví auta se objevila otázka prestiže a společenského postavení. Za důležité je považuje pouze pět procent lidí. Pro necelou pětinu lidí potom představuje vlastnictví auta větší bezpečí, na čemž se mohou promítat události posledního roku spojeného s koronavirovou pandemií.
 

Důvody k vlastnictví auta (osobnímu či rodinnému) v %
Je to pohodlnější. 45
Je to nezbytné. 44
Je to flexibilnější. 42
Je to levnější (než si pronajímat či jezdit hromadnou dopravou) 24
Je to bezpečnější. 18
Je to můj koníček. 7
Je to otázka prestiže a společenského postavení. 5

Zdroj: Průzkum Cofidis
MARTIN KAPICZ, Ředitel pro Auto Business ve společnosti Cofidis
Foto: Pixabay
Zdroj: INTENSITY
 
 
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Poradna: Jak dodavatelé energií stanovují zálohy

04.04.2024, Autor: Z blogosféry

Zálohy na elektřinu a plyn jsou důležitou součástí procesu dodávky energií. V zájmů odběratelů je, aby je měli nastaveny optimálně, a tak se vyhnuli nepříjemným situacím. Co zálohy jsou, z čeho se skládají, kdo je může měnit a jaký je jejich význam pro každého z nás?

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Havárie na vodovodní síti loni PVK řešily rychleji

26.02.2024, Autor: red

Pražským vodovodům a kanalizacím se daří rychleji odstraňovat havárie na vodovodní síti. Průměrná doba přerušení dodávky pitné vody na jednu závadu v loňském roce poklesla na 8 hodin a 29 minut. V roce 2022 to bylo 10 hodin a 27 minut, což je meziroční pokles o téměř dvacet procent.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Dálkový odečet spotřeby vody využívá stále více zákazníků PVK

21.02.2024, Autor: red

Stále více odběratelů využívá dálkové odečty spotřeby vody, jednoduchou a bezpečnou formu kontroly nad svým vodoměrem. Na konci loňského roku Pražské vodovody a kanalizace měly tímto způsobem osazeno 17 138 vodoměrů, což je meziročně nárůst o 15 procent. Přitom v roce 2012 jich bylo pouhých 157 kusů.

Tři čtvrtiny zaměstnanců zvažují změnu oboru nebo rekvalifikaci

13.02.2024, Autor: Laura Feketeová

Český trh práce prochází transformací s rostoucím důrazem na digitální dovednosti a umělou inteligenci. Výsledky průzkumu personální agentury Randstad ukazují, že téměř tři čtvrtiny zaměstnanců možnost rekvalifikace či úplnou změnu oboru připouštějí.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Pražská stoková síť je pod kontrolou odborníků z PVK 

12.02.2024, Autor: red

144 kilometrů prohlédnuté stokové sítě, 1 837 zrevidovaných vstupních šachet a objektů, 28 nalezených havárií a 67 vypracovaných návrhů na odstranění závad zařazených do plánu oprav a investic.To je výsledek činnosti pracovníků útvaru průzkumu stokové sítě Pražských vodovodů a kanalizací za loňský rok.

Odtah vozidla při havárii na vodovodní či kanalizační síti hradí PVK 

08.02.2024, Autor: Z blogosféry

Pražské vodovody a kanalizace musí havárii na vodovodní či kanalizační síti neprodleně odstranit. V této souvislosti mají podle zákona o vodovodech a kanalizacích možnost rozhodnout o odtahu vozidla, které brání opravě. Vůz vždy zamíří na odstavné parkoviště, kde je bezplatně vydán majiteli. Úhradu za odtah hradí Pražské vodovody a kanalizace.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama