e-news.cz - kurzy
Reklama

Osm největších změn, které covid přinesl zaměstnancům a zaměstnavatelům

20.02.2021, Autor: Laura Feketeová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Osm největších změn, které covid přinesl zaměstnancům a zaměstnavatelům

Covid-19 a s ním spojená vládní opatření ovlivnily řadu oblastí života v Česku. Jaké největší změny přinesla epidemie konkrétně na pracovní trh? S čím se musejí vypořádávat zaměstnanci a s čím zaměstnavatelé?


Své zkušenosti z praxe týkající se tohoto tématu shrnují na následujících řádcích produktová manažerka náborové platfomy Lusk Iveta Hutníková a HR manažerka z IT společnosti Meta IT Veronika Geryková.
1. Větší tlak na počítačovou gramotnost
I lidé, kteří dříve v životě nepoužili žádnou videokonferenční aplikaci, se s nimi museli v rámci home office rychle naučit zacházet. Podobně i při náboru nových zaměstnanců se stal v řadě oborů nezbytností online pohovor či videodotazník. Kdo má s počítačovou gramotností potíže, na trhu práce ho to znevýhodňuje ještě více než předtím, a to nově i u některých méně kvalifikovaných pozic. V praxi se přitom ukázalo, že tyto dovednosti zase tolik nesouvisí s věkem. Řada starších zaměstnanců se v online nástrojích pohybuje suverénně, zatímco někteří mladší bojují i s jejich základními funkcemi.
2. Mnohem náročnější nástup do nové práce
Nové zaměstnance dříve první den po nástupu často čekal v mnoha firmách uvítací balíček, seznamovací kolečko, káva se šéfem a oběd s novými kolegy či speciální adaptační program. Dnes tyto záležitosti probíhají online, nebo vůbec, což je pro řadu nových zaměstnanců velmi nepříjemné.
Řada firem funguje od března téměř non-stop v režimu povinného home office. Není tak výjimkou, že zaměstnanec, který ve firmě pracuje již skoro rok, své kolegy naživo viděl třeba jenom dvakrát a jinak je zná jen z monitoru. Velmi špatně se pak začleňuje a adaptuje na firemní kulturu, nedostávají se k němu neformální informace. Pro zaměstnavatele k tomu navíc přistupují problémy z hlediska pracovního práva, které musí řešit.
3. Soudržnost týmu a mezilidské vztahy
V řadě firem či organizací se před covidem hodně dbalo na dobré vztahy a celkovou pozitivní atmosféru. Každému se přálo k narozeninám, nechyběly společné snídaně či teambuildingy. To vše je nyní mnohem těžší, odpadly i neformální rozhovory v kuchyňkách či na obědech, a řada firem tak i přes častý online kontakt pozoruje úpadek soudržnosti týmu. Některé se to snaží řešit například setkáním u skleničky před monitorem, přičemž láhev vína předtím každému rozveze kurýr. Jinde se pokoušejí organizovat různé online teambuildingy, skupinové hry, hodiny jógy či kvízy.
4. Splývá pracovní a osobní čas
Kdo pracoval v kanceláři, měl v řadě případů příchodem do práce a odchodem z ní jasně oddělený pracovní a osobní čas. Nyní v době home office se tyto hranice rozvolňují, a někteří zaměstnanci jsou tak nuceni účastnit se online schůzek nebo zvedat telefony i večer, kdy by jinak již obvykle trávili čas se svou rodinou či volnočasovými aktivitami.
K tomu přistupují problémy zaměstnanců-rodičů, kteří jen obtížně balancují hlídání děti, dohlížení na jejich online výuku a své pracovní povinnosti. Od rána do večera tak musejí přepínat mezi prací a rodinným či osobním životem, což může být velmi vyčerpávající. Navíc pak večer musejí o to více nastavovat čas u počítače.
5. Dopady home office na psychickou pohodu
Nejen lidé, kteří žijí sami, dříve svou potřebu mezilidského kontaktu realizovali v práci nebo pak večer v kavárně nebo restauraci. S výrazným omezením těchto možností teď mnozí pociťují výraznou izolaci. Často se to pak projevuje například při pracovních videohovorech nebo telefonátech, kdy se tito lidé konečně mohou vymluvit. To ovšem prodlužuje délku takových online porad a zvyšuje neefektivitu pro zaměstnavatele i jejich účastníky.
Často jsou na home office zároveň oba manželé či partneři, mnohokrát navíc i s dětmi, a musejí sladit online konference, telefonní hovory a další povinnosti, aby se navzájem nerušili. To vyžaduje velkou toleranci a rozhodně to nepřispívá k psychické pohodě. Není divu, že se zaměstnavatelé začínají o tuto problematiku čím dál víc zajímat a poskytují svým zaměstnancům jako benefit konzultace s psychologem nebo zavádějí řízený koučink.
6. Nejasnosti v legislativě a bezpečnosti práce
Masové rozšířené home office v době covidové přineslo i řadu nejasností v legislativě a oblasti bezpečnosti práce. Během první vlny na jaře byli všichni novou situací tak zaskočení, že tyto otázky nikdo moc neřešil. Nyní je už ale začínají hlavně velcí zaměstnavatelé intenzivně diskutovat. Měly by se zaměstnanci proplácet například náklady na elektřinu či internet? A jak je to s bezpečností práce? Co když zaměstnanec zaměstnavatele zažaluje, že si doma sezením u notebooku na nevhodné židli u příliš nízkého stolu zničil krční páteř? A jak je to se smluvním zakotvením adresy výkonu práce zaměstnance? To vše musejí zaměstnavatelé rychle vyřešit.
7. Digitalizace postupuje mílovými kroky
Podobně jako bylo české školství nuceno se téměř proti své vůli během jednoho roku digitalizovat, tak i řada firem a organizací, kterým se do toho dříve nechtělo, se nyní vydala touto cestou. Začaly se mnohem více používat různé online systémy. Posílen byl v mnoha firmách intranet či různé aplikace na týmovou spolupráci, aby se usnadnilo sdílení informací. Digitalizace mnohem více pronikla i do náboru lidí například prostřednictvím videodotazníků filtrujících uchazeče v prvním kole. Firmy také řeší systémy na ověřování elektronických podpisů, aby se smlouvy daly podepisovat i vzdáleně.
8. Na jednotlivé pozice se hlásí více uchazečů
Propouštění v některých nejvíce postižených oborech (gastronomie, kultura, eventy apod.) se začíná projevovat v tom, že na některé pozice se hlásí mnohem více uchazečů než předtím. A často jsou to uchazeči na danou pozici nekvalifikovaní, kteří se snaží utéct ze svého nyní neperspektivního oboru. Některým sektorům se naopak problémy vyhnuly a rostou. Například jde o e-commerce, technologické nebo IT firmy. Zde tak v kontrastu ke zbytku pracovního trhu rostou požadavky zaměstnanců, například vývojářů, na výši mzdy i rozsah benefitů.
Foto: pixabay.com
Zdroj: Jan Šimral


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Ekonomická nálada domácností se prudce zlepšuje

25.03.2024, Autor: Z blogosféry

Indikátor tuzemské ekonomické důvěry v březnu narostl z únorových 90,6 na 94,2 bodu a dostal se tak nejvýše od května loňského roku. Důvěra v podnikatelském sektoru se zvýšila z 89,9 na 93,0 bodu, tedy nejvýše od prosince 2023. Ještě výrazněji pak poskočila důvěra spotřebitelů, která se z 94,0 dostala až na 99,9, což je nejlepší výsledek od října 2021.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Za jídlo a koledu na Velikonoce utratíme průměrně kolem tří tisíc, ceny hlídáme více než loni. Tradiční zvyky ustupují domácí pohodě

21.03.2024, Autor: Z blogosféry

Pomlázku si koupit v obchodě, s dětmi nabarvit vajíčka a pak si spíše než zvyky a tradice užívat jeden druhého a probouzející se přírody. Tak vypadá podle Čechů ideální slavení druhého nejoblíbenějšího tuzemského svátku. Za velikonoční pohoštění a koledu si sice letos připlatíme, ale skok nebude takový jako loni: průměrná částka se bude pohybovat lehce nad třemi tisícovkami.

Česká republika má rekordních 10,9 milionů obyvatel

20.03.2024, Autor: Z blogosféry

V roce 2023 se narodilo pouze 91 149 dětí, což bylo o 10 150 dětí méně než v roce 2022. Jelikož počet zemřelých převýšil počet narozených, tak došlo k přirozenému úbytku počtu obyvatel v naší zemi o 21 646 lidí.

O IT obory je velký zájem, v Česku však stále chybí až 30 tisíc ajťáků, nejvíce v oboru kyberbezpečnost

20.03.2024, Autor: Z blogosféry

V Česku chybí odborníci z oblasti IT. V České republice je zaměstnaných více než 316 000 IT specialistů, zapotřebí je jich ale až o 30 000 víc. Zájem o studium oboru na vysoké škole přitom roste – v roce 2022 studovalo informační a komunikační technologie (ICT) téměř 24 000 studentů. Počet studentů je vyšší než za posledních 5 let. Nedostatek pracovníků je především u oboru kybernetické bezpečnosti.

Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Maloobchod je zřejmě konečně na cestě vzhůru

13.03.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemské maloobchodní tržby vykázaly v lednu letošního roku oproti předchozímu měsíci reálný nárůst o 1,0 %, což odpovídá meziročnímu zvýšení o 2,4 %. To lze označit za příjemné překvapení, když trh větřil růst podstatně umírněnější (0,5 %). Jedná se již o čtvrtý měsíc v řadě, kdy se tržby meziměsíčně zvýšily, což lze interpretovat jako znamení, že se spotřeba domácností konečně odrazila ode dna.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Inflace rychle brzdí. Mnozí se začínají bát deflace

12.03.2024, Autor: Z blogosféry

Český statistický úřad zveřejnil data o únorové inflaci. Spotřebitelské ceny meziměsíčně vzrostly o 0,3 %. Tento vývoj byl ovlivněn zejména vyššími cenami v oddíle doprava a v oddíle rekreace a kultura. Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v únoru o 2,0 %, což bylo o 0,3procentního bodu méně než v lednu.

Reálné mzdy rostou, byť meziročně zůstávají v minusu

05.03.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemská průměrná hrubá měsíční mzda v posledním čtvrtletí roku 2023 meziročně narostla o 6,3 % a dosáhla tak hodnoty 46 013 Kč (medián činil 39 685 Kč). V reálném vyjádření, tedy po očištění o 7,6% inflaci, ovšem průměrná mzda naopak poklesla o 1,2 %. Tento výsledek byl nepatrně horší, než čekal trh (-1,1 %) a naopak nepatrně lepší, než předpokládala Česká národní banka (-1,3 %).

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama