České e-shopy zaznamenaly za loňský rok až o třetinu vyšší obraty než v roce 2019. Zákazníci v nich totiž utratili meziročně o šedesát dva miliard korun více, celkem tak Češi loni v internetových obchodech nakoupili za 217 miliard korun.

Mezi nejprodávanější kategorie zboží patřila elektronika, domácí potřeby i oblečení. Meziročně o čtyřicet dva procent vzrostl také zájem o nákup potravin online. Údaje vyplývají z analýzy společnosti Shoptet, jehož platformu využívá více než polovina českých e-shopů.

Rostoucí trend online nakupování v loňském roce vlivem protiepidemických opatření ještě více zrychlil. Češi tak v internetových obchodech loni utratili celkem zhruba 217 miliard korun, tedy o třetinu více než v roce 2019. Zároveň stoupl i celkový počet e-shopů. Česká e-commerce v loňském roce dosáhla dalšího rekordu. Výrazně jí k tomu dopomohla právě výjimečná situace spojená s pandemií a omezený provoz kamenných obchodů a dalších provozoven. Vedle nárůstu ročních obratů vzrostl i celkový počet e-shopů, a to zhruba o osm tisíc.

Nejvíce se utrácelo opět za elektroniku

Na prvním místě žebříčku prodejů za loňský rok se opět umístila elektronika, a to včetně bílého zboží, s podílem třicet šest procent na celkovém ročním obratu české e-commerce. Její nejčastěji prodávanou podkategorii tvořily mobilní telefony. Druhou příčku obsadila s dvacet procentním podílem kategorie potřeb pro domácnost a zahradu. Trojici nejprodávanějších kategorií zboží potom uzavírá oblečení s podílem třináct procent na celkovém obratu e-shopů.

Téměř o polovinu větší zájem o nákup jídla online

Mezi Čechy se v uplynulém roce výrazně zvýšil zájem o nákup potravin online. Podle údajů Shoptetu se totiž právě kategorie jídla a nápojů dočkala čtyřicet dva procentního meziročního nárůstu prodejů v internetových obchodech. Vzrostly ale také i prodeje zboží z kategorii hobby (o třicet sedm procent), pravděpodobně díky většímu množství času, které loni lidé trávili doma. Zajímavostí může být i to, že online prodeje erotických pomůcek se meziročně zvýšily o třicet tři procent.

V prodejích „na kusy“ vítězí roušky a respirátory

Ačkoliv elektronika běžně zaujímá přední místa co do objemu prodejů v korunách, zájem o ni meziročně vzrostl jen mírně. Elektronika sice loni měla největší podíl na penězích utracených v e-shopech, nicméně oproti roku 2019 se tohoto zboží prodalo jen o dvanáct procent více. Jedním z důvodů může být to, že český trh je do velké míry tímto zbožím již nasycen. Pokud bychom se podívali na nejprodávanější zboží z hlediska kusů, zvítězily roušky a respirátory. Rovněž i kategorie kosmetiky a zdraví, kam spadají také dezinfekční přípravky, zaznamenala vůbec největší meziroční nárůst prodejů (šedesát pět procent).

Češi nejvíce platili online kartou

Zákazníci českých e-shopů v loňském roce také nejvíce preferovali online platby kartou, a to v třiceti šesti procentech případů. Čtvrtina plateb potom proběhla prostřednictvím bankovního převodu. Pokles oproti loňskému roku zaznamenala pouze platba na dobírku, kterou využilo dvacet osm procent zákazníků. Výdejny zboží zaznamenaly platby osobně při převzetí v jedenácti procentech případů.

MIROSLAV UĎAN, CEO společnosti Shoptet.

Foto: pixabay.com

Zdroj: Dark Side