Apogeo
Reklama

Prodeje obědů z okénka jsou v druhém lockdownu silnější než na jaře

18.11.2020, Autor: Laura Feketeová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Prodeje obědů z okénka jsou v druhém lockdownu silnější než na jaře

Prodeje obědů z okének a prostřednictvím rozvážkových služeb pomáhají restauracím v jejich těžkých časech k přežití.


V podzimním lockdownu jsou přitom obědové tržby o poznání výše než na jaře, vyplývá z aktuálních dat společnosti Edenred, spočítaných na základě plateb čtvrt milionu majitelů stravenkové karty Ticket Restaurant Card. Je to ale asi jediné pozitivum současné situace – restauracím totiž chybějí tržby za večeře, prodej čepovaných nápojů a nulová je poptávka turistů a návštěvníků ze zahraničí.
Zatímco při jarním uzavření celkové tržby restaurací za obědy spadly na dvacet procent v porovnání s příjmy v před-covidovém období, při současném lockdownu (od 14. října do konce minulého týdne) jsou v průměru na třiceti sedmi procentech běžných čísel.
Zajímavostí ale je, že zatímco na jaře obědové tržby v prvních dnech po lockdownu prudce propadly až na jednu desetinu běžného stavu (jedenáct procent) a pak mírně rostly, nyní byly prodeje jídel nejvyšší záhy po lockdownu.  V prvních dnech po uzavření provozů (14.-16. října) se obědové tržby restaurací snížily na čtyřicet tři procent dříve běžných příjmů, koncem října pak klesly na třicet čtyři procent, aby v minulém týdnu o dva procentní body vzrostly (na třicet šest procent předvcovidového období).
Nynější vyšší prodeje obědů z okének v porovnání s jarem mají několik důvodů. Restaurace si tuto formu nabídky jídel vyzkoušely již na jaře a nyní tedy pokračují v pro ně již známém, byť provizorním modelu. Zároveň se výrazně, zejména oproti prvním týdnům jarního lockdownu, posílil segment rozvážkových služeb a i samotné restaurace se více zaměřily na vlastí rozvozy jídel. Mírně vyšší je i poptávka ze strany lidí, kteří pracují z domova.
Celkově je situace restaurací ale výrazně horší, než jak ukazují obědové tržby. Restauracím prakticky odpadlo vaření večeří, na minimu je prodej nápojů a čepovaného piva, zejména v Praze, příhraničních oblastech a turistických destinacích pak chybí poptávka turistů a návštěvníků ze zahraničí. Přesto se ukazuje, že na druhý lockdown se již celý gastro sektor a návazné služby dokázaly připravit, byť je velmi bolestivý.
To, že na jaře v průběhu lockdownu tržby z prodejů restauracím postupně mírně rostly a nyní na podzim byly naopak nejvyšší záhy po uzavření, je podle Jakuba Ryby dáno zejména tím, že jarní lockdown byl pro celou společnost šokem. Lidé v prvních dnech byli doma a spoléhali se na vlastní vaření. Tak restauratéři nebyli na prodej z okének připravení jako nyní. Teď naopak věděli, že potřebují spotřebovat nakoupené suroviny, a proto byly prodeje zpočátku nejvyšší.
Edenred se snaží restauracím pomoci zajistit jim co nejvyšší poptávku a dostat tak k nim tolik potřebnou hotovost. Od začátku listopadu zahájil rozsáhlý podpůrný cash—back program. Za jídlo v restauraci, zaplacené stravenkovou kartou vrací Edenred zpět na karetní učet pět korun. Program je nyní zaměřen na podporu prodeje obědů ve výdejních okénkách. Plánován je ale jako dlouhodobý a pokračovat bude i poté, co se znovu otevřou vnitřní prostory restaurací. Edenred také snížil své provize restauracím na 4,5 procenta.
JAKUB RYBA, šéf inovací a marketingu společnosti Edenred.
Foto: pixabay.com
Zdroj: Svengali Communications


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Ekonomická nálada domácností se prudce zlepšuje

25.03.2024, Autor: Z blogosféry

Indikátor tuzemské ekonomické důvěry v březnu narostl z únorových 90,6 na 94,2 bodu a dostal se tak nejvýše od května loňského roku. Důvěra v podnikatelském sektoru se zvýšila z 89,9 na 93,0 bodu, tedy nejvýše od prosince 2023. Ještě výrazněji pak poskočila důvěra spotřebitelů, která se z 94,0 dostala až na 99,9, což je nejlepší výsledek od října 2021.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Za jídlo a koledu na Velikonoce utratíme průměrně kolem tří tisíc, ceny hlídáme více než loni. Tradiční zvyky ustupují domácí pohodě

21.03.2024, Autor: Z blogosféry

Pomlázku si koupit v obchodě, s dětmi nabarvit vajíčka a pak si spíše než zvyky a tradice užívat jeden druhého a probouzející se přírody. Tak vypadá podle Čechů ideální slavení druhého nejoblíbenějšího tuzemského svátku. Za velikonoční pohoštění a koledu si sice letos připlatíme, ale skok nebude takový jako loni: průměrná částka se bude pohybovat lehce nad třemi tisícovkami.

Česká republika má rekordních 10,9 milionů obyvatel

20.03.2024, Autor: Z blogosféry

V roce 2023 se narodilo pouze 91 149 dětí, což bylo o 10 150 dětí méně než v roce 2022. Jelikož počet zemřelých převýšil počet narozených, tak došlo k přirozenému úbytku počtu obyvatel v naší zemi o 21 646 lidí.

O IT obory je velký zájem, v Česku však stále chybí až 30 tisíc ajťáků, nejvíce v oboru kyberbezpečnost

20.03.2024, Autor: Z blogosféry

V Česku chybí odborníci z oblasti IT. V České republice je zaměstnaných více než 316 000 IT specialistů, zapotřebí je jich ale až o 30 000 víc. Zájem o studium oboru na vysoké škole přitom roste – v roce 2022 studovalo informační a komunikační technologie (ICT) téměř 24 000 studentů. Počet studentů je vyšší než za posledních 5 let. Nedostatek pracovníků je především u oboru kybernetické bezpečnosti.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Maloobchod je zřejmě konečně na cestě vzhůru

13.03.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemské maloobchodní tržby vykázaly v lednu letošního roku oproti předchozímu měsíci reálný nárůst o 1,0 %, což odpovídá meziročnímu zvýšení o 2,4 %. To lze označit za příjemné překvapení, když trh větřil růst podstatně umírněnější (0,5 %). Jedná se již o čtvrtý měsíc v řadě, kdy se tržby meziměsíčně zvýšily, což lze interpretovat jako znamení, že se spotřeba domácností konečně odrazila ode dna.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Inflace rychle brzdí. Mnozí se začínají bát deflace

12.03.2024, Autor: Z blogosféry

Český statistický úřad zveřejnil data o únorové inflaci. Spotřebitelské ceny meziměsíčně vzrostly o 0,3 %. Tento vývoj byl ovlivněn zejména vyššími cenami v oddíle doprava a v oddíle rekreace a kultura. Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v únoru o 2,0 %, což bylo o 0,3procentního bodu méně než v lednu.

Reálné mzdy rostou, byť meziročně zůstávají v minusu

05.03.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemská průměrná hrubá měsíční mzda v posledním čtvrtletí roku 2023 meziročně narostla o 6,3 % a dosáhla tak hodnoty 46 013 Kč (medián činil 39 685 Kč). V reálném vyjádření, tedy po očištění o 7,6% inflaci, ovšem průměrná mzda naopak poklesla o 1,2 %. Tento výsledek byl nepatrně horší, než čekal trh (-1,1 %) a naopak nepatrně lepší, než předpokládala Česká národní banka (-1,3 %).

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama