Prodeje obědů z okének a prostřednictvím rozvážkových služeb pomáhají restauracím v jejich těžkých časech k přežití.

V podzimním lockdownu jsou přitom obědové tržby o poznání výše než na jaře, vyplývá z aktuálních dat společnosti Edenred, spočítaných na základě plateb čtvrt milionu majitelů stravenkové karty Ticket Restaurant Card. Je to ale asi jediné pozitivum současné situace – restauracím totiž chybějí tržby za večeře, prodej čepovaných nápojů a nulová je poptávka turistů a návštěvníků ze zahraničí.

Zatímco při jarním uzavření celkové tržby restaurací za obědy spadly na dvacet procent v porovnání s příjmy v před-covidovém období, při současném lockdownu (od 14. října do konce minulého týdne) jsou v průměru na třiceti sedmi procentech běžných čísel.

Zajímavostí ale je, že zatímco na jaře obědové tržby v prvních dnech po lockdownu prudce propadly až na jednu desetinu běžného stavu (jedenáct procent) a pak mírně rostly, nyní byly prodeje jídel nejvyšší záhy po lockdownu.  V prvních dnech po uzavření provozů (14.-16. října) se obědové tržby restaurací snížily na čtyřicet tři procent dříve běžných příjmů, koncem října pak klesly na třicet čtyři procent, aby v minulém týdnu o dva procentní body vzrostly (na třicet šest procent předvcovidového období).

Nynější vyšší prodeje obědů z okének v porovnání s jarem mají několik důvodů. Restaurace si tuto formu nabídky jídel vyzkoušely již na jaře a nyní tedy pokračují v pro ně již známém, byť provizorním modelu. Zároveň se výrazně, zejména oproti prvním týdnům jarního lockdownu, posílil segment rozvážkových služeb a i samotné restaurace se více zaměřily na vlastí rozvozy jídel. Mírně vyšší je i poptávka ze strany lidí, kteří pracují z domova.

Celkově je situace restaurací ale výrazně horší, než jak ukazují obědové tržby. Restauracím prakticky odpadlo vaření večeří, na minimu je prodej nápojů a čepovaného piva, zejména v Praze, příhraničních oblastech a turistických destinacích pak chybí poptávka turistů a návštěvníků ze zahraničí. Přesto se ukazuje, že na druhý lockdown se již celý gastro sektor a návazné služby dokázaly připravit, byť je velmi bolestivý.

To, že na jaře v průběhu lockdownu tržby z prodejů restauracím postupně mírně rostly a nyní na podzim byly naopak nejvyšší záhy po uzavření, je podle Jakuba Ryby dáno zejména tím, že jarní lockdown byl pro celou společnost šokem. Lidé v prvních dnech byli doma a spoléhali se na vlastní vaření. Tak restauratéři nebyli na prodej z okének připravení jako nyní. Teď naopak věděli, že potřebují spotřebovat nakoupené suroviny, a proto byly prodeje zpočátku nejvyšší.

Edenred se snaží restauracím pomoci zajistit jim co nejvyšší poptávku a dostat tak k nim tolik potřebnou hotovost. Od začátku listopadu zahájil rozsáhlý podpůrný cash—back program. Za jídlo v restauraci, zaplacené stravenkovou kartou vrací Edenred zpět na karetní učet pět korun. Program je nyní zaměřen na podporu prodeje obědů ve výdejních okénkách. Plánován je ale jako dlouhodobý a pokračovat bude i poté, co se znovu otevřou vnitřní prostory restaurací. Edenred také snížil své provize restauracím na 4,5 procenta.

JAKUB RYBA, šéf inovací a marketingu společnosti Edenred.

Foto: pixabay.com

Zdroj: Svengali Communications