e-news.cz - kurzy
Reklama

Nikdy jsme si ani v tom nejhorším scénáři nepřipustili, že bychom aktuální situaci neustáli

02.11.2020, Autor: Pavel Veselý

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Nikdy jsme si ani v tom nejhorším scénáři nepřipustili, že bychom aktuální situaci neustáli

Je majitelem rodinné pražírny kávy z Moravy. Pražení je „jejich šálek kávy“. Káva je baví a svým zákazníkům naslouchají. Smíchali nadšení pro kávu a zájem o její příznivce. S nejvyššími nároky hledají pěstitele nejlepších kávových zrn. S citem, láskou a velkou pečlivostí kávu praží, balí a s radostí upraženou kávu dodávají.
Rozhovor s JIŘÍM PLŠKEM, majitelem rodinné firmy Coffeespotcz
Jak se stane, že se dva úspěšní lidé ve svých profesích a jistým příjmem najednou rozhodnou všechno hodit za hlavu a vydat se na úplně novou profesní dráhu?
Myslím si, že to tak má spousta lidí. Těch profesních příběhů lidí ve středním věku, kteří se ze dne na den rozhodnou změnit profesi, protože zkrátka potřebují změnu, je čím dál tím více. Jednoho dne prostě začnete cítit, že se v daném oboru, kterému dáváte maximum, už nedá jít dále a začnete se podvědomě dívat po něčem, kudy by se dalo z této cesty utéct. A při troše cílevědomosti a štěstí se to podaří. Chce to hodně odhodlání, chuť riskovat a počítat s měsíci a roky, které budou hodně náročné. S tím jsme ale problém nikdy neměli. Spoustu věcí jsme dělali a doposud děláme hodně punkově a do korporátního stylu řízení máme hodně daleko, naštěstí.
Založit pražírnu kávy je velmi specializovaný obor činnosti. Proč zrovna káva? Uvažovali jste s manželkou také o jiném oboru podnikání?
Popravdě uvažovali. Bylo jich několik. Žena v minulosti hodně přemýšlela nad obchody se saláty.  Potom jsme chviličku provozovali e-shop se sportovními oděvy a potřebami. Myslím, že to byla taková ta podnikatelská rozcvička. Káva vyšla úplně náhodou. V roce 2008 jsme si do domácnosti pořídili profesionální kávovar a začali do něj hledat kvalitní kávu. Zjistili jsme, že kromě zavedených zahraničních značek existují v Česku malé i větší pražírny a z jedné z nich jsme začali kávu pravidelně kupovat jako spotřebitelé. V roce 2011 nás pak napadlo založit si vlastní e-shop s čerstvě praženou kávou, kterou pro nás jedna pražírna dělala na objednávku. S postupem času jsme víc a víc začali řešit její kvalitu a zjistili jsme, že by e-shop a objednávky uživily naši vlastní pražírnu. A tak jsme začali vše chystat. Pronajali jsme prostory bývalé masny, koupili malý pražící stroj a v létě roku 2013 otevřeli prodejnu s pražírnou v obci Kudlovice. Působila dlouho jako zjevení.
Každý si dokáže představit, co se asi v pražírně kávy dělá ale stejně, můžete popsat, co tato práce vlastně obnáší?
Je to okruh prací jako v každé jiné výrobě s jediným rozdílem, že káva je krásný produkt. Jinak je potřeba řešit logistiku, nákup, skladování, technologie, jejich servis, výrobu, balení, dopravu grafiku, reklamu, marketing, personalistiku a další. Samozřejmě samotné pražení kávy je velká věda a umění, ale musí zapadat do celé mozaiky úkonů, bez kterých by to dohromady nedávalo smysl. Musím ale vyzdvihnout dvě věci, bez kterých bych si aktuálně nedovedl naše fungování představit. Je to loni koupený pražící stroj od Californské firmy Loring. Aktuálně jedna z nejlepších a zároveň nejekologičtějších pražících technologií na světě. A tým skvělých lidí včetně zaměstnanců, bez kterých bychom nemohli fungovat ani den.
Určitě to nebude jen o jednom stroji. Co je k tomu všechno zapotřebí?
Určitě je potřeba mít v sobě nějaký hnací motor a motivaci. Je to stejné jako u sportovců. Je těžké být nejlepší, když se vám nechce.
Zmiňujete, že jste si pořídili prakticky nejlepší pražící stroj na světě. Bylo to nutné? Nedá se káva pražit stejně dobře na levnějším stroji?
Pět let jsme pražili na tureckém stroji Toper. S vědomím, že je plně manuálně ovládaný a každičká chyba může znamenat velký problém. A protože chceme dělat vše maximálně profesionálně, byla to jediná cesta. I když v našich počátcích byl tento stroj spíš jako svatý grál a nedostižný sen. Hlavně kvůli ceně a celé logistice kolem. Dostat stroj přes oceán do ČR včetně všech právních náležitostí byl hodně velký oříšek. Od objednání po zprovoznění a první pražení vše trvalo šest měsíců.
Odkud kávu dovážíte?
Zjistil jsem si, že máte v nabídce přes dvacet různých káv z celého světa a dostat je do České republiky určitě nebude v dnešní době snadné.
Spolupracujeme s několika předními světovými dovozci kávy, s kterými máme dlouhodobé přátelské vztahy. Sami nám vybírají a hlídají kvalitu sklizní přímo v pěstitelských zemích, zajišťují dovoz do přístavů v Evropě. Na nás je to nejtěžší a nejjednodušší. Vybrat z postupně se rozšiřující nabídky čerstvých sklizní ty nejzajímavější. A pak kávu dopravit do našich skladů.
Jste rodinnou firmou, která je na trhu už deset let. Jak vidíte současné postavení rodinných firem u nás?
Jsme malá firma, kde se pracovní pozice hodně prolínají a všichni dělají všechno. Takže vidím, jak to mají rodinné a malé firmy těžké. Ve velkých firmách mají obrovskou strukturu. Oddělení nákupu, logistiky, výroby, vedení podniku. V rodinných firmách vše většinou musí zastat jeden nebo maximálně dva lidi. Nicméně koukám na to z mého pohledu, řekněme mikrofirmy. Je pochopitelné, že jsou rodinné firmy s 200 a více zaměstnanci, kde už tu strukturu mají také velmi silnou.
Velkým tématem v souvislosti s podnikáním je koronavirová pandemie. Dnes už můžeme říct, že poznamenala skutečně každého podnikatele. Jak se to odrazilo na tom vašem? Ustojíte to finančně?
Nikdy jsme si ani v tom nejhorším scénáři nepřipustili, že bychom aktuální situaci neustáli. Děláme maximum pro to, abychom se adaptovali. Jsme hodně zaměření na online segment a přímý prodej, takže aktuálně řešíme spíš opak. Nepřetržitý růst. Samozřejmě s ohledem na to, aby celý tým zůstal zdravý.
V posledních letech si firmy stěžovaly, že nebylo možné najít kvalifikovanou pracovní sílu. Jak jste na tom v Coffespotu? Jak získáváte nové lidi?
Poslední roky byly opravdu hodně kritické. Nové lidi ale hledáme postupně v různých intervalech už asi tři roky v kuse a musím přiznat, že poslední dobou se nám to hodně daří. Nejlépe dnes fungují vlastní kontakty a sociální sítě.
A mají jako benefit volné pití kávy?
Kávy je u nás nekonečně. Proto se snažíme hledat so nejzábavnější benefity co jdou. Různé dárkové poukazy a motivační systémy.
Mnoho věcí se dnes přesouvá do online prostoru. Jak se dá obor vaší činnosti, tedy pražírna kávy, přesunout do online prostoru?
My v online prostoru fungujeme výhradně na webu. Je pravda, že první seznámení s naší kávou a první objednávka je asi nejtěžší krok, který musí zákazní udělat. Musí ji vyzkoušet a zjistit, jaký máme styl pražení. Nepražíme totiž úplně tmavě. V kávě není cítit hořkost a není spálená. Online prostor k prodeji využíváme prakticky od roku 2011. Od té doby se sice v mnoha ohledech úplně změnil, ale denně sledujeme aktuální a nové trendy a snažíme se na to reagovat. Spolupracujeme také s několika odborníky na online prostředí, bez kterých bychom nebyli ani zdaleka tam, kde jsme teď. Zákazníci mají rádi komfort celého procesu prodeje. Kávu si vyberou podle podrobného popisku na webu a proces nákupu je pak pro ně velmi jednoduchý.
Změnily se dnes nějak potřeby a chutě zákazníků?
Zákazníci jsou díky internetu a vůbec velkému tlaku na rozvoj gastro oboru čím dál vzdělanější. Poznají chyby a nedají nikomu nic zadarmo. O to máme ale větší motivaci dělat vše nejlépe, jak dovedeme. Poslední roky ustupuje celá kávová scéna od silně pražených až přepálených káv k pražení střednímu. Tam vynikne opravdový potenciál kávy závislý na prostředí, ve kterém vyrůstala, počasí, odrůdě i způsobu zpracování. A to lidi moc baví!
Co by vám nejvíce pomohlo v současné době v oblasti podnikání?
Momentálně asi nic. Možná přehlednější informace od státu a jednodušší legislativa. A konkrétně přímo ve firmě konečně vytvořit lepší firemní strukturu, kterou jsme doteď trochu podceňovali. Jak už jsem říkal, je to u nás trochu punk a najít správný balanc mezi punkem a profesionální strukturou je prostě náročné.
Co pro vás znamená káva?
Aktuálně asi dříve netušené možnosti, díky které jsme od nuly vybudovali úspěšnou firmu. Pak super produkt, prostřednictvím kterého dokáže celý svět bez rozdílu zpomalit i v hektickém dni a chvilku relaxovat.

Dodáváte své výrobky jen v rámci ČR nebo i vyvážíte?
Aktuálně se zaměřujeme jen na český trh, pár zákazníků pak máme na Slovensku. A nově se nám rýsuje zajímavá spolupráce s francouzským výrobcem rukodělných mýdel.
A teď něco pro kafaře. Jak si doma správně připravit kvalitní kávu?
Všude na internetu jsou stovky zaručených návodů. Je potřeba je podle libosti zkoušet a dát si na přípravě záležet. Stejné je to všude na světě. Příprava kávy není žádná dogmatická věda, je to o kreativitě a ochotě zkoušet nové věci. Především Vám ale musí kafe chutnat. To je nejzákladnější známka toho, že jste si kávu připravili dobře.
Kolik kafé vy sám denně vypijete?
Záleží na konkrétním dni, jestli pražím a jak dlouho jsem v pražírně. V průměru je to 5-8 espress. O víkendu je to většinou litr filtrované kávy.
Tolik? Je to vůbec zdravé?
Určitě to není nezdravé. U kávy je ale celkem výhoda, že pokud to s ní přeženete, dobře to poznáte a vlastní hranici si pak dokážete pohlídat.
A váš tajný tip? Jaká je vaše nejoblíbenější káva? 
Jsou to hlavně Africké kávy zpracované metodou natural. (Etiopie, Keňa) a poslední dobou taky experimentální metody zpracování jako různé fermentace.
Ďekuji za rozhovor.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Nikdy jsme si ani v tom nejhorším scénáři nepřipustili, že bychom aktuální situaci neustáli

02.11.2020, Autor: Pavel Veselý

Je majitelem rodinné pražírny kávy z Moravy. Pražení je „jejich šálek kávy“. Káva je baví a svým zákazníkům naslouchají. Smíchali nadšení pro kávu a zájem o její příznivce. S nejvyššími nároky hledají pěstitele nejlepších kávových zrn. S citem, láskou a velkou pečlivostí kávu praží, balí a s radostí upraženou kávu dodávají.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama