Každý z nás, kdo má zkušenost s prodejem nebo nákupem nemovitosti může potvrdit, že administrativa kolem vyřízení všech dokumentů, výpisů a podání není žádná legrace.

Situace navíc může být ještě komplikovanější, pokud jste se jedná o dům, byt či pozemek, který není v místě vašeho současného trvalého pobytu, takže musíte dokumenty vyřizovat na úřadech vzdálených desítky a někdy i stovky kilometrů daleko. Pokud byste rádi ušetřili alespoň část svého času, abyste se vyhnuli pobíháním mezi úřady, začněte využívat služby eGovernmentu – je to snadné, rychlé a za některé výpisy a podání můžete dokonce i ušetřit.

Jak začít? Základem je datová schránka

Chcete aktivně využívat služby eGovernmentu? Skvělé rozhodnutí! Jedinou věc, kterou nyní potřebujete, je zřízení vlastní datové schránky. Datová schránka není určena jenom pro podnikatelei nepodnikající fyzické osoby, tedy všichni občané. Založení a používání datové schránky je včetně komunikace s úřady zdarma. Zřídit si ji může opravdu každý, a to na kontaktních místech veřejné správy Czech POINTu, tedy na poště a místním úřadu i mimo místo svého trvalého pobytu. Stačí vyplnit a podepsat žádost, vyčkat na potvrzovací e-mail s přihlašovacími údaji a datovou schránku můžete ihned používat. V momentě, kdy budete mít přístupové údaje, můžete se rovnou přihlásit i do Portálu občana (služby eGovernmentu), kde máte okamžitě k dispozici všechny dostupné formuláře, žádosti a podání, které jsou určené pro online komunikaci s úřady. Pokud již vlastníte aktivovaný elektronický občanský průkaz nebo jiný způsob k prokázání elektronické identity, můžete si datovou schránku snadno a kdykoliv založit i v Portálu občana a nemusíte chodit osobně na Czech POINT.

Katastrální úřad je součástí služeb eGovernmentu

Díky aktivní spolupráci katastrálních úřadů v rámci eGovernmentu, nyní můžete podávat písemné žádosti prostřednictvím datové schránky v různých případech, jako je například výpis z katastru nemovitostí, zápis vzniku, změna, zánik, promlčení, a další situace související s vlastnickými právy nemovitostí. Pokud nákup nového domu či bytu potřebujete spojit i se stěhováním, potom vám cestu na úřady ušetří také další dostupné služby. Patří mezi ně komunikace s místním úřadem kvůli nahlášení komunálního odpadu nebo žádost o příspěvek na bydlení na Úřadu práce, vlastníte-li elektronický podpis nebo datovou schránku. Služby eGovernmentu mají u veřejnosti stále větší oblibu, a proto rychlým tempem roste rozšiřování nabídky jejich využití a další rozvoj online komunikace s různými úřady. „Sledujeme růst počtu uživatelů služeb eGovernmentu na Portálu občana, proto se snažíme průběžně rozšiřovat nabídku, abychom lidem v komunikaci s úřady mohli nabízet maximální pohodlí. Momentálně pracujeme na dalším důležitém kroku, a to je propojení eGovernmentu a bankovních služeb. Bude se jednat o zásadní krok vpřed,“ říká Roman Vrba.

Služby eGovernmentu najdete na Portálu občana

Portál občana mohou lidé využít ke kontaktu s úřady. Ministerstvo vnitra ho spustilo v polovině roku 2018. Mimo jiné umožňuje přístup k podání daňového přiznání, generování výpisů z rejstříku trestů, živnostenského rejstříku nebo bodového hodnocení řidiče. Při spuštění portál nabízel třicet pět služeb, nyní jich má sto čtyřicet. Propojení s bankami by mělo být dalším zásadním pilířem. Vrba tvrdí, že chtějí dohody, které vedou, dotáhnout do konce tak, aby první bankovní identita fungovala od 1. ledna. Velké banky k projektu přistupují vstřícně. Očekávájí fakticky v prvním kvartálu roku 2021 masivní nástup a počítají, že se ostatní banky přidají, protože jednají s bankovní asociací a jednání se účastní všechny banky.

ROMAN VRBA, ředitel odboru eGovernmentu ministerstva vnitra

Foto + Zdroj: PEPR Consulting