Apogeo
Reklama

E-shopy zapomínají na optimalizaci vyhledávání, přichází tak o dvacet až čtyřicet procent potenciálních výdělků

27.11.2020, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
E-shopy zapomínají na optimalizaci vyhledávání, přichází tak o dvacet až čtyřicet procent potenciálních výdělků

České internetové obchody se připravují na předvánoční nákupy a slevový den Black Friday. Vedle marketingových kampaní a plných skladových zásob však často zapomínají na optimalizaci vyhledávání zboží.
Podle Gejzy Nagye, CEO startupu Luigi’s Box, se tak připravují o dvacet až čtyřicet procent potenciálních zisků. Zákazníci nakupující skrze vyhledávání totiž mají až pětkrát vyšší konverzi než ti, kteří produkt na e-shopu najdou jinými způsoby. Během černého pátku přitom lidé používající vyhledávání nakupují až o čtrnáct procent více než v jiné dny. Vyplývá to ze zkušeností služby, kterou využívá přes 1 000 e-shopů v ČR a SK.
„Závěr roku představuje pro e-commerce významné období. A to zejména letos, kdy se kvůli protipandemickým opatřením přesouvají nákupy z kamenných prodejen na internet,“ říká Gejza Nagy, CEO slovenského startupu Luigi’s Box, který poskytuje e-shopům inteligentní vyhledávání a doporučení produktů. Jen v roce 2019 dosáhly podle Asociace pro elektronickou komunikaci (APEK) obraty českých internetových obchodů více než 155 miliard korun. Zhruba pětinu přitom tvořily nákupy v předvánočním období. Spadá sem i Black Friday, který letos připadá na 27. listopadu. E-shopy přitom často opomíjí jeden z hlavních zdrojů zisků, a totiž správně nastavené vyhledávání.
Funkce, která prodává pětkrát více
Návštěvníci e-shopů, kteří na Black Friday při nákupu použijí funkci vyhledávání, nakupují o čtrnáct procent více než v jiné dny. Současně nakoupí o dvanáct procent více položek, které jsou umístěné výše v seznamech či výsledcích vyhledávání. Vyplývá to z dat startupu Luigi’s Box, která nasbíral od více než 500 e-shopů. V průměru v e-shopech využívá funkci vyhledávání patnáct procent zákazníků, což se může zdát málo. Podle statistik startupu však v mnoha případech právě těchto patnáct procent tvoří víc než polovinu obratu e-shopu. Na rozdíl od nakupujících, kteří se k produktu dostanou například přes menu, totiž nakoupí pětkrát častěji.
Vyhledávání produktů tak představuje pro e-shopy stěžejní součást nákupního procesu. Důležité je se přitom zaměřit na jeho optimalizaci, aby zákazníci vůbec hledaný produkt našli. Zákazníci nakupující o černém pátku přesně vědí, co chtějí. Jejich cesta k produktu vede přirozeně přes vyhledávání. Pokud ale vyhledávání nefunguje správně, může se jednoduše stát, že nenakoupí u vás, ale u konkurence. Při správném nastavení skončí pouhých dva až pět procent vyhledávání bez výsledků. Naopak u většiny webů, které optimalizaci neřeší, je to v průměru dvacet až čtyřicet procent.
Jak se (ne)připravit o zisky
Příčin bránících zákazníkům v dokončení nákupu skrze vyhledávání je přitom několik. V prvé řadě jde o nenalezení hledaného produktu například kvůli překlepu, použití cizojazyčného slova či zadání synonyma, které k němu e-shop nemá přiřazeno. Zákazníci totiž ne vždy hledají produkt přesně tak, jak ho má obchod uvedený na stránkách. Třeba místo slova „reproduktor“ zadají pojem „reprák“ nebo „bedna“, případně název produktu hledají v množném čísle. Databáze by proto měla počítat i s takovými alternativami.
Roli však hraje i rychlost vyhledávání či to, když se zboží nezobrazí hned na první stránce výsledků. Tři čtvrtiny zákazníků totiž obvykle stránku opouští, pokud produkt nenaleznou na první stránce výsledků hledání. E-shop by proto měl nejčastěji vyhledávané a nakupované produkty umisťovat na přední příčky vyhledávače. Efektivní našeptávač by měl výsledky zobrazit do dvou vteřin, usnadnit hledání díky našeptávači a umět si poradit i s překlepy. Důležité je poučit se také z předchozího nákupního chování zákazníků a výsledky hledání neustále optimalizovat. Jeho nástroje dokážou díky strojovému učení a umělé inteligenci tyto problémy vyřešit a jsou dostupné pro všechny e-shopy běžící na libovolné platformě, a pro platformu Shoptet dokonce na jediné kliknutí.
GEJZA NAGY, CEO slovenského startupu Luigi’s Box
Foto: pixabay.com
Zdroj: Hustá Komunikejšn s.r.o.
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

O IT obory je velký zájem, v Česku však stále chybí až 30 tisíc ajťáků, nejvíce v oboru kyberbezpečnost

20.03.2024, Autor: Z blogosféry

V Česku chybí odborníci z oblasti IT. V České republice je zaměstnaných více než 316 000 IT specialistů, zapotřebí je jich ale až o 30 000 víc. Zájem o studium oboru na vysoké škole přitom roste – v roce 2022 studovalo informační a komunikační technologie (ICT) téměř 24 000 studentů. Počet studentů je vyšší než za posledních 5 let. Nedostatek pracovníků je především u oboru kybernetické bezpečnosti.

80 % center IT a podnikových služeb chce více šlápnout do automatizace. I přesto většina zaměstnavatelů z oboru plánuje nábor nových lidí

07.03.2024, Autor: Z blogosféry

Rok 2024 bude rokem pokročilé automatizace a robotizace. V oboru IT a podnikových služeb již dnes roboti zastávají práci, která je ekvivalentem bezmála 20 tisíc pracovních míst, v nadcházejícím roce chce ale 80 % firem z toho oboru projekty automatizace rozšířit i na další zpracovávané procesy a služby.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Migrace českých firem do cloudu pokračuje. Čeho se obávají a co je pravda?

29.02.2024, Autor: Z blogosféry

Během pár let musí více než tisícovka tuzemských firem přejít do cloudu. Důvodem je transformace populárního podnikového softwaru SAP a ukončení podpory stávajícího necloudového řešení na konci roku 2025. Většina firem se tohoto dlouho odkládaného kroku ale stále obává. Jaké mají důvody a jaká je dnes realita?

Drtivá většina firem není na novou úroveň kyberbezpečnosti připravena

27.02.2024, Autor: Z blogosféry

Pouze 2 % českých firem dosahuje úrovně kybernetické bezpečnosti definované aktualizovanou směrnicí o síťové a informační bezpečnosti (NIS2). Vyplývá to z průzkumu společnosti EY ČR, která jej provedla mezi desítkami tuzemských společností z 22 různých odvětví.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama