e-news.cz - kurzy
Reklama

CBRE: Jak se mění trh komerčních realit?

30.09.2020, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
CBRE: Jak se mění trh komerčních realit?

Půl roku již uplynulo od doby, kdy v ČR propukla pandemie koronaviru. Covid-19 výrazně ovlivnil fungování společnosti a zasáhl prakticky celou ekonomiku – včetně trhu komerčních nemovitostí.  


CBRE, světový lídr v oblasti komerčních realitních služeb, pohledem svých expertů hodnotí aktuální situaci na trhu komerčních nemovitostí, trendy a vyhlídky do blízké budoucnosti.
„Již nemůže být pochyb o tom, že po dvanácti letech prosperity jsme nyní v globální recesi. Podle našeho názoru je však v nynější situaci důležité nepodléhat pesimismu – i s ohledem na to, že se svou podstatou výrazně liší od poslední finanční krize v roce 2008. V CBRE očekáváme, že k oživení ekonomiky dojde poměrně rychle: náhlý propad a následný růst bude připomínat všeobecně známé logo společnosti Nike. Stále jsou ovšem ve hře faktory, které by tento výhled mohly změnit – nejen další karanténa velké části obyvatel kvůli současné pandemii, ale také brexit či prezidentské volby v USA,“ konstatuje Clare Sheilsová, generální ředitelka CBRE pro Českou republiku. „Industriální sektor se ukazuje jako nejodolnější sektor komerčních nemovitostí, jak z hlediska úrovně nájemného, tak tím, že si udržuje nízkou míru neobsazenosti,“ pokračuje Clare Sheilsová.
Industriální sektor: očekáváme růst trhu
V době první vlny pandemie se industriální segment ukázal jako nejpružnější a nejodolnější z celého trhu komerčních nemovitostí. Díky pokračujícímu boomu e-commerce a s tím spojených spedičních/kurýrních služeb jej čeká i v budoucnu období prosperity. „S e-commerce roste poptávka po skladových a logistických areálech. Při snaze dopravit k zákazníkovi co nejrychleji objednané zboží, které je citlivé na teplotu (nejen potraviny, ale např. i zdravotnické produkty), jsou aktuálním trendem moderní sklady s chladícími jednotkami určenými pro přepravu tohoto zboží. Očekáváme, že obecně zájem o industriální nemovitosti poroste, protože mnoho firem zvažuje přesun svých výrobních kapacit z Číny do Evropy kvůli snížení závislosti. V průmyslových a logistických areálech v budoucnu očekáváme silný nárůst automatizace – díky tomu budou společnosti méně závislé na pracovní síle, a přitom budou stíhat uspokojovat stále se zvyšující poptávku,“ komentuje Lukáš Šaling, vedoucí transakcí a poradenství oddělení pro logistiku a průmyslové nemovitosti CBRE. „Novinkou u průmyslových nemovitostí, vyvolanou právě koronavirem, jsou krátkodobé pronájmy. Ty v první polovině roku ještě rozšířily celkovou poptávku po industriálních prostorech v ČR o dalších osmdesát šest tisíc metrů čtverečních, přičemž samotná čistá realizovaná poptávka činila ve stejném období tři sta tisíc metrů čtverečních. Některým společnostem, které měly v prvním čtvrtletí letošního roku pronajaté prostory pouze krátkodobě, se dařilo natolik, že se ve druhém čtvrtletí již rozhodly si prostory pronajmout dlouhodobě. Do industriálního segmentu se také nyní dostává trend, který se dosud projevoval u kanceláří: tím jsou podpronájmy, kdy velcí nájemci nabízejí část svých pronajímaných prostor dalším subjektům,“ dodává Jan Hřivnacký, vedoucí pronájmů industriálních nemovitostí CBRE.
Maloobchod: e-commerce, ale i zážitkové nakupování v kamenných obchodních centrech
Jak ukazuje současný stav, navzdory dlouhodobě sílícímu online nakupování zájem zákazníků o kamenná obchodní centra trvá. Ta se podle CBRE v budoucnu budou čím dále více posouvat k tzv. zážitkovému nakupování. Zážitkem pro zákazníky v tradičních obchodních centrech vždy bývá i gastronomie a volnočasové aktivity (např. multikino, fitness apod.) – přestože právě v těchto oblastech očekává CBRE kvůli koronaviru krátkodobou stagnaci, budou v budoucnu dále posilovat. „Plány na expanzi zavedených, dobře fungujících obchodních center stále zůstávají na stole. Dále také pokračuje trend redevelopmentu, tzn. přizpůsobení starších nákupních center současnému životnímu stylu a potřebám – byť v obou případech byla část plánů v důsledku koronaviru prozatím odložena. Aktuálně je velmi aktivní development nákupních parků – koncept, který se pro současnost ukazuje jako velmi životaschopný. Mimo jiné proto, že se realizuje v menších městech a poskytuje tak zákazníkům možnost nákupu zboží běžné denní potřeby v krátké dojezdové vzdálenosti,“ komentuje Milan Mašša, vedoucí transakcí a poradenství oddělení maloobchodu CBRE. „U nájmů v prémiových obchodních centrech očekáváme v reakci na Covid-19 mírný pokles – nicméně v tomto směru lze pro příští rok jen obtížně cokoli predikovat (i s ohledem na program Covid-Nájemné),“ říká Tomáš Míček, vedoucí správy obchodních center v CBRE. S ohledem na aktuální vývoj koronaviru v ČR lze podle CBRE očekávat další posilování e-commerce. Online platformu si v reakci na první vlnu pandemie letos na jaře vytvořili i ti maloobchodníci, kteří ji do té doby neměli. Aktuálně se řada z nich zaměřuje na efektivní propojení online nakupování s tím tradičním a na to, aby byly online nákupy pro zákazníka snadné a atraktivní.

Návrat do kanceláří? Ano! Ale v jiné podobě, než jsme byli léta zvyklí
„V roce 2019 pracovalo každý den z kanceláře šedesát tři procent lidí. Původní předpovědi z naší analýzy ´CBRE Outlook 2030´ počítaly s tím, že za deset let to bude již jen padesát dva procent.  Koronavirus však vše změnil: je možné, že v době postcovidové bude do kanceláře denně docházet pouze dvacet pět procent pracujících,“ uvádí Jana Prokopcová, vedoucí týmu průzkumu trhu v CBRE. Klasické kanceláře a způsob práce, jak jsme je znali doposud, se jednoduše přežily. Podle CBRE to však zdaleka neznamená, že přestanou existovat. „Naši standardní agendu v budoucnu většinou zvládneme udělat z domova. Ale kdybychom to dělali každý den, přišli bychom tím o interakci s kolegy i obchodními partnery, o skvělé nápady, které vymýšlíme jen při diskuzi s ostatními, stejně tak jako o možnost školit nové zaměstnance. To vše přitom tvoří souhrn věcí, které firma potřebuje k dalšímu růstu. Proto tu kanceláře byly, jsou a budou. Pouze se změní to, jak budou vypadat, fungovat a jak budou využívány. Budoucnost práce v kancelářích je zkrátka jednou z klíčových otázek současného realitního trhu“ komentuje Filip Muška, specialista na pracovní prostředí v CBRE.  Proměna na kancelářském trhu z hlediska transakcí a pronájmů je za uplynulý koronavirový půlrok již zcela patrná: obava firem z dopadu pandemie na jejich podnikání způsobila nynější pozastavení některých transakcí – především ve smyslu expanze a stěhování. „Nejistota firem a vysoké náklady na vybudování nových administrativních prostor vyústily ve významnější podíl renegociací stávajících nájemních smluv na úkor původně plánovaného stěhování. Trh se pomalu mění z trhu pronajímatelů na trh nájemců. V první polovině roku 2020 roku jsme zaznamenali zvýšenou neobsazenost kanceláří z cca 5,5 procenta na 6,1 procenta – a očekáváme, že tento trend bude pokračovat. Když si některé společnosti vyzkoušely, že jejich zaměstnanci mohou velmi dobře pracovat z domova, část svých pronajatých prostor nabízejí dalším subjektům do podpronájmů,“ uvádí Kateřina Havlová, vedoucí týmu zastupující pronajímatele kancelářských prostor v CBRE. „Očekáváme, že pronajímatelé budou lákat nájemce do nových prostor většími pobídkami (např. nájemní prázdniny, příspěvek na fit-outy). Velké korporace budou po pronajímatelích v budoucnu pravděpodobně vyžadovat větší flexibilitu nájemních podmínek, která by jim umožňovala pružně reagovat na případné další krize podobné té koronavirové,“ uzavírá Kateřina Havlová.

Foto: pixabay.com
Grafy + Zdroj: Crest Communications, a.s.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Ekonomická nálada domácností se prudce zlepšuje

25.03.2024, Autor: Z blogosféry

Indikátor tuzemské ekonomické důvěry v březnu narostl z únorových 90,6 na 94,2 bodu a dostal se tak nejvýše od května loňského roku. Důvěra v podnikatelském sektoru se zvýšila z 89,9 na 93,0 bodu, tedy nejvýše od prosince 2023. Ještě výrazněji pak poskočila důvěra spotřebitelů, která se z 94,0 dostala až na 99,9, což je nejlepší výsledek od října 2021.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Za jídlo a koledu na Velikonoce utratíme průměrně kolem tří tisíc, ceny hlídáme více než loni. Tradiční zvyky ustupují domácí pohodě

21.03.2024, Autor: Z blogosféry

Pomlázku si koupit v obchodě, s dětmi nabarvit vajíčka a pak si spíše než zvyky a tradice užívat jeden druhého a probouzející se přírody. Tak vypadá podle Čechů ideální slavení druhého nejoblíbenějšího tuzemského svátku. Za velikonoční pohoštění a koledu si sice letos připlatíme, ale skok nebude takový jako loni: průměrná částka se bude pohybovat lehce nad třemi tisícovkami.

Česká republika má rekordních 10,9 milionů obyvatel

20.03.2024, Autor: Z blogosféry

V roce 2023 se narodilo pouze 91 149 dětí, což bylo o 10 150 dětí méně než v roce 2022. Jelikož počet zemřelých převýšil počet narozených, tak došlo k přirozenému úbytku počtu obyvatel v naší zemi o 21 646 lidí.

O IT obory je velký zájem, v Česku však stále chybí až 30 tisíc ajťáků, nejvíce v oboru kyberbezpečnost

20.03.2024, Autor: Z blogosféry

V Česku chybí odborníci z oblasti IT. V České republice je zaměstnaných více než 316 000 IT specialistů, zapotřebí je jich ale až o 30 000 víc. Zájem o studium oboru na vysoké škole přitom roste – v roce 2022 studovalo informační a komunikační technologie (ICT) téměř 24 000 studentů. Počet studentů je vyšší než za posledních 5 let. Nedostatek pracovníků je především u oboru kybernetické bezpečnosti.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
Reklama

Maloobchod je zřejmě konečně na cestě vzhůru

13.03.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemské maloobchodní tržby vykázaly v lednu letošního roku oproti předchozímu měsíci reálný nárůst o 1,0 %, což odpovídá meziročnímu zvýšení o 2,4 %. To lze označit za příjemné překvapení, když trh větřil růst podstatně umírněnější (0,5 %). Jedná se již o čtvrtý měsíc v řadě, kdy se tržby meziměsíčně zvýšily, což lze interpretovat jako znamení, že se spotřeba domácností konečně odrazila ode dna.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Inflace rychle brzdí. Mnozí se začínají bát deflace

12.03.2024, Autor: Z blogosféry

Český statistický úřad zveřejnil data o únorové inflaci. Spotřebitelské ceny meziměsíčně vzrostly o 0,3 %. Tento vývoj byl ovlivněn zejména vyššími cenami v oddíle doprava a v oddíle rekreace a kultura. Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v únoru o 2,0 %, což bylo o 0,3procentního bodu méně než v lednu.

Reálné mzdy rostou, byť meziročně zůstávají v minusu

05.03.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemská průměrná hrubá měsíční mzda v posledním čtvrtletí roku 2023 meziročně narostla o 6,3 % a dosáhla tak hodnoty 46 013 Kč (medián činil 39 685 Kč). V reálném vyjádření, tedy po očištění o 7,6% inflaci, ovšem průměrná mzda naopak poklesla o 1,2 %. Tento výsledek byl nepatrně horší, než čekal trh (-1,1 %) a naopak nepatrně lepší, než předpokládala Česká národní banka (-1,3 %).

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama