e-news.cz - kurzy
Reklama

Česká e-commerce stojí před největší příležitostí za dvacet let

01.04.2020, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Česká e-commerce stojí před největší příležitostí za dvacet let

Do roku 2003 většina e-commerce odborníků věřila, že čínský e-commerce trh bude brzy patřit hráčům s americkým kapitálem.

Platforma eBay zde podporovala EachNet, zkušenosti lokálních firem s B2C e-commerce byly mizivé. Jenže pak se „něco stalo“.
A pár měsíců poté se dominantním hráčem čínské e-commerce trhu stala Alibaba, původně B2B obchodní společnost, následovaná do té doby málo známou společností JD.com, která ještě nedávno prodávala cédéčka a vypalovačky. To něco byla epidemická krize způsobená první vlnou SARS. Onemocnělo jí pět tisíc lidí a po sobě zanechala 350 mrtvých.
Samozřejmě těžko soudit, nakolik jsou povídačky ohledně cesty Alibaby za úspěchem pravdivé a nakolik jsou to jen nafouknuté kuriozity. Cesta běžného velkoobchodníka na internet tehdy vedla přes obrovskou aktivizaci zaměstnanců a rodin, kteří museli vystřídat skladiště za domácí karanténu. Alibaba urychlila spuštění platformy Taobao pro koncové zákazníky. Ze členů rodin svých zaměstnanců si udělala členy improvizovaného call centra, hovory byly přepojovány na domácí pevné linky, nový e-shop se spolu se zákazníky učil za běhu. Zafungovalo to.
Od té doby Čína zažila další dvě epidemie, pravda, menšího rozsahu. Vždy byl ale dopad na e-commerce podobný. Zatímco první přinesla masovou schopnost Číňanů nakupovat online a nastavila standardy doručení, další už posouvaly věci jako bezkontaktní placení, jednodušší onboarding nebo automatizaci procesů. Ruku v ruce s rozvojem e-commerce šla totiž také digitalizace bank nebo rozvoj digitální komunikace. Dá se z toho tedy usoudit jediné – e-commerce po skončení koronavirové krize opět nebude stejná.
Česká e-commerce před nejsilnějším impulsem své generace
A platit to bude pravděpodobně také pro Česko, kde posledním opravdu plošným impulsem pro e-commerce bylo zavádění rychlého internetu do obcí na začátku tisíciletí. Nyní je šance, že si i běžná populace uvědomí, kolik toho je vlastně možné dělat online. V krátkodobém horizontu je tedy současnost možné posuzovat jako příležitost, která přichází jednou za dvacet let. A už nyní je vidět, jak se v adaptaci na nové podmínky rozevírají nůžky mezi jednotlivými obchodníky.
Pro příklad – naše odložená platba MALL Pay je pro fungování delivery v současné době zásadní. Ne každý zákazník totiž dokáže nebo chce platit za službu dopředu, hotovost nebo kartu přes terminál velká část obchodníků z hygienických důvodů odmítá. Navíc online nakupují nové cílové skupiny, pro které je nejoblíbenějším způsobem platby stále ještě převod z účtu. V tomto jsme na trhu jedni z mála, kteří umí nastavit win-win model. Zachraňujeme nejen transakce, ale i cash-flow. Zavedli jsme proto expresní onboarding, každého, kdo potřebuje, dokážeme zapojit už do dvou dnů.
Na jedné straně tu máme služby, které tuto možnost využily – především z oblasti gastra. Přes noc zavedly nové standardy, rozšířily své rozvozové možnosti, nepřežívají, žijí – třeba platforma Storyous, nově vzniklá gastronomická služba Hotovky Košík.cz nebo rozvoz jídel Padim.cz. A na druhé straně tu máme obchodníky, kteří zaujali zdrženlivý přístup. Krize přišla a zase odejde, nějak to do konce karantény překlepou. Jenže co bude pak? Dá se očekávat zpomalení ekonomiky, pokles spotřeby. Tentokrát už s přímým dopadem na všechny. Jak to tak bývá, situace bude nahrávat především připraveným. Profitovat tedy budou všichni, kteří se stihli stát v těchto nelehkých časech hybateli změny, dokázali přepnout svůj mindset na inovaci. Ti ostatní budou nejspíš vyhlížet návrat starých pořádků, který ale s největší pravděpodobností nepřijde.
Definitivní konec dřevních dob e-commerce a nástup marketplace
Myslím si, že krásným symbolem může být dobírka – platební metoda, která pochází z dřevní doby zásilkového obchodu, jakýsi most, zajišťující kontinuitu mezi katalogy zásilkových společností a nabídkou e-shopů. Jsem přesvědčen o tom, že koronavirová krize jí definitivně zlomí vaz – už jen kvůli tomu, že cílovou skupinu, která se na ni doposud spoléhala, naučí, že platit se dá i jinak – pohodlněji. Tak, jako se teď učí, že online je možné nakoupit třeba oblečení nebo potraviny a že knedlo vepřo zelo s pivem může přijet až k nim domů. A hlavně – obchodníci nemají moc důvodů, proč ji vracet zpět do nabídky.
Jenže budoucnost není jen o lokální transformaci a přeskupování. Koronavirus totiž může urychlit to, čeho se v podstatě všichni obávají – tedy vstup globálních hráčů. Na oslabeném domácím trhu by se české e-shopy mohly stát jednoduchým soustem. Jenže i tady se ukazuje, že česká e-commerce má patřičné zkušenosti a sebevědomí. Například schopnost MALL.cz onboardovat partnera do své marketplace platformy do 24 hodin je služba světových parametrů.
Současné dění je tedy víc než co jiného důležitý benchmark, který jasně ukáže, jakým směrem se bude česká e-commerce vyvíjet. A z toho, co zatím vidím, naštěstí můžu konstatovat, že se je rozhodně na co těšit.
ADAM KOLESA, CEO MALL Pay
 
 
 
 
 
Adam Kolesa je výkonný ředitel fintechu MALL Pay. Po dokončení univerzity ve Velké Británii nastoupil jako konzultant do poradenské společnosti McKinsey, kde působil na pozici byznysového konzultanta pro celou řadu globálních projektů a zároveň dokončil studium MBA na Inseadu v Singapuru. Po pěti letech se vrátil do Česka, kde se stal součástí týmu investiční skupiny Rockaway. Vedl strategické projekty pro skupinu MALL Group a stál u zrodu Rockaway Academy. Poslední rok a půl se věnuje z pozice ředitele platební službě MALL Pay, která má ambici stát se důležitým partnerem pro e-commerce projekty zaměřující se na zákaznický zážitek mainsteamového českého zákazníka.  Za dobu svého působení mimo jiné dokončil transformaci MALL Pay z někdejší služby Lymet a přivedl jí strategického investora v podobě ČSOB.
Foto 1: Pixabay
Foto 2: archiv autora
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Nálada spotřebitelů se prudce zlepšuje

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Podle dubnového konjunkturálního průzkumu z dílny Českého statistického úřadu vzrostl souhrnný indikátor tuzemské ekonomické důvěry z březnových 94,2 na aktuálních 97,0 bodu.

E-šmejdi způsobili za první čtvrtletí škody za 357 milionů korun

24.04.2024, Autor: Z blogosféry

Za první tři měsíce letošního roku se počet kybernetických útoků na klienty bank zvýšil o 21 procent. Celkově bylo napadeno 20 723 klientů. I přes vyšší počet útoků se snížila celková škoda, a to na 357 milionů korun. Klesla i průměrná škoda na jednoho klienta, která je mírně přes 17 tisíc korun. 

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Příspěvky na DIP zatím firmy nabízí spíše výjimečně. Zaměstnanci se k novému produktu staví rovněž opatrně

23.04.2024, Autor: Z blogosféry

Dlouhodobý investiční produkt mohou Češi využívat už od začátku letošního roku. Většina z nich ale nadále setrvává u penzijního spoření. Důvodem je především neznalost, ale také váhavost zaměstnavatelů. Ti vyčkávají a zatím pouze malá část z nich svým zaměstnancům na DIP přispívá. Hlavním argumentem je malá informovanost a případná administrativní zátěž.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama

ČNB: Věnujte pozornost penězům, abyste poznali padělky 

18.04.2024, Autor: Z blogosféry

3 539 českých bankovek a mincí v celkové hodnotě 5,648 milionů Kč označila loni za padělek Česká národní banka (ČNB). Nejvíc jich, stejně jako v minulosti, bylo v Praze, a to 1 019. Následovaly Klatovy s 298 padělky a Karlovy Vary s 273 falešnými penězi. Víc než mince se padělaly bankovky, zvýšil se i počet nepravých dvacetikorun. Meziročně ČNB zadržela o 2 419 padělků víc.

Výrobní ceny v průmyslu zůstávají na uzdě

17.04.2024, Autor: Z blogosféry

Ceny tuzemských průmyslových výrobců v průběhu března oproti předchozímu měsíci klesly o 0,1 %, což odpovídá meziroční stagnaci. Výsledek tak pro trh představuje poměrně výrazné překvapení směrem dolů, když vyhlížel meziroční růst o 0,3 %. 

Komentář Radomíra Jáče k údajům o inflaci v ČR za březen

10.04.2024, Autor: Z blogosféry

Meziroční inflace zůstala v březnu beze změny přesně na úrovni dvouprocentního inflačního cíle: v souladu s očekáváním finančního trhu. Na úrovni 2,0 % je meziroční inflace pod předpokladem ČNB, neboť centrální banka ve své prognóze zveřejněné počátkem února čekala březnovou inflaci na úrovni 2,9 %.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

CETA: Snížení sazeb ECB v nedohlednu ochlazuje ekonomiku eurozóny

08.04.2024, Autor: red

Finanční trhy dlouho čekají na rozhodnutí Evropské centrální banky (ECB) snížit úrokové sazby. Pomalé zpomalování inflace a pečlivé prověřování ekonomického vývoje eurozóny to bance zatím nedovoluje. Hlavní depozitní sazba zůstává od posledního hlasování, které proběhlo 7.3.2024, nezměněna na úrovni 4 %, což je stav od srpna 2023. 

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama