Apogeo
Reklama

Přelety a průjezdy cizích armád budou v Ústavě novelizovány

08.09.2019, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Přelety a průjezdy cizích armád budou v Ústavě novelizovány

Recenze novely Ústavy.

Hodnocení Ekonomického magazínu: 100 procent.
Autor: poslanci Černochová, Babiš, Hamáček, Fiala a další s výjimkou KSČM a SPD
Datum předložení: 29. 7. 2019
Stanovisko vlády: souhlas.
O vojácích se říká, že se vždy připravují na minulou válku. Což o to, vojáci milují plánování a z minulých válek pro ně plyne hodně poučení. Vždyť vojenská taktika nutně musí vycházet z velkých bitev minulosti včetně takových, jaké svedl Alexander Makedonský nebo Římané s Hannibalem u Cann. Že se přitom občas spletou, něco neodhadnou nebo popletou, je nutnou daní za neznalost budoucnosti a budoucích technických vymožeností. Vojenské plánování narušují ovšem i někteří politici, kteří po nich chtějí, aby spíše než válku plánovali boj s globálním oteplováním nebo genderovou nerovností.
Nemalou komplikaci střednědobého vojenského plánování představuje rovněž platná úprava vysílání našich vojáků do zahraničí, stejně jako pobyt cizích armád na našem území. Veškeré otázky s tím související jsou upraveny v čl. 43 Ústavy, která je velmi striktní. A byli to právě politici, kteří v době, kdy se Ústava psala, měli v živé paměti události z let 1938 a 1968, a trvali proto na tom, aby o vojenských či obranných záležitostech rozhodoval hlavně Parlament a vláda měla jen omezené pravomoci, které si navíc musí nechávat potvrdit oběma komorami zákonodárného sboru.
Parlament tak dnes podle Ústavy rozhoduje o vyhlášení válečného stavu, o účasti v obranných systémech mezinárodní organizace, jíž jsme členem, vyslovuje souhlas s vysláním našich vojáků do zahraničí nebo s pobytem cizích armád na našem území. Samotná vláda může rovněž rozhodnout o vyslání našich vojáků či pobytu cizích, maximálně však na 60 dnů, a to pod podmínkou, že se jedná o plnění závazků z mezinárodních smluv o společné obraně, účast na mírových operacích se souhlasem přijímajícího státu, nebo o účast na záchranných pracích při živelních pohromách nebo velkých haváriích.
Šedesátidenní vládní souhlas ale může kdykoli ukončit kterákoli z obou komor Parlamentu, které musí vláda neprodleně informovat. To samé platí i o vysílání našich vojáků na cvičení do zahraničí a rozhodování o účasti ozbrojených sil jiných států na vojenských cvičeních na území ČR. Ve stejném režimu je i rozhodování o průjezdech a přeletech ozbrojených sil jiných států přes naše území. I k nim má dávat souhlas vláda a neprodleně informovat obě komory parlamentu. Problém je, že v těchto případech to není ani technicky proveditelné. Tedy alespoň tak, jak Ústava předpokládá.
Pro představu: Jen za druhé pololetí roku 2018 bylo uskutečněno 3 618 leteckých přeprav, 262 přistání z toho 8 přistání ve prospěch AČR. V rámci pozemních přeprav bylo uskutečněno 336 samostatných přesunů, 30 silničních proudů, a projely přes nás 4 vojenské vlaky. Pokud tedy má někdo za to, že tudy čas od času projede konvoj americké armády, aby zaparkoval na D1, je na omylu. Kdyby vláda každý takový průlet nebo průjezd měla předem schválit a neprodleně informovat parlamentní komory, jak diktuje ústava, nedělala by nic jiného. Proto se už řadu let postupuje jinak a popravdě řečeno neústavně.
Vláda schvaluje obecný souhlas s přelety a průjezdy ozbrojených sil na rok dopředu, přičemž v tomto souhlasu je výčet ozbrojených sil, kterým ho Ministerstvo obrany a zahraničních věcí mohou udělit. Parlamentu jsou pak dvakrát do roka předávány zprávy s přehledem uskutečněných přeletů a průjezdů. Možnost parlamentu rozhodnutí respektive souhlas vlády zrušit, je nulová, protože dostává informace o přepravách uskutečněných a nikoli plánovaných. Jinak to ani není možné, protože požadavky na uskutečnění nějaké přepravy přicházejí obvykle jen s velmi krátkým předstihem a je nutné je operativně řešit.
Jiná praxe je u vojenských cvičení a vysílání našich vojáků do misí. Plán cvičení bere Parlament na vědomí rok předem a s účastí našich vojáků s vyčíslením počtu v jednotlivých zahraničních operacích vyslovuje souhlas dokonce dva roky dopředu. Dosavadní úpravu má ambici změnit poslanecký návrh novely Ústavy, který by postavení vlády posílil. Navrhuje se zrušit ústavní omezení pro vyslání našich vojáků. Vládě by to umožnilo operativně vyslat (nebo přijmout cizí) vojáky, aniž by musela dumat, zda jsou splněny výkladově sporné podmínky. Omezení na 60 dní zůstává, stejně jako možnost parlamentu zasáhnout.
V případě průjezdů a přeletů ozbrojených sil jiných států se navrhuje upravit znění Ústavy tak, aby vládě byla dána možnost zvolit i způsob povolování jednotlivých průjezdů a přeletů. Navrhované znění fakticky směřuje k legalizaci stávající praxe. Poslední navrhovanou změnou je nahradit povinnost vlády informovat Parlament „neprodleně“ formulací „bez zbytečného odkladu“, která lépe vyjadřuje skutečnost, že k informování Parlamentu ČR dojde způsobem a v termínu obvyklým při komunikaci mezi vládou a Parlamentem. Jinými slovy vláda rozhodne, ale nemusí hned osedlat koně s rychlým poslem na Malou Stranu.
V současném bezpečnostním prostředí se větší flexibilita vlády při vysílání vojáků může hodit třeba při osvobozování rukojmí v nějaké zhroucené zemi, kde těžko získáte svolení neexistující vlády. K tomu patří i možnost pozdržet informování poslanců a senátorů, kteří beztak všechno vyslepičí. Obdobný návrh už sněmovna projednávala v minulém volebním období, kdy se pro něj nepodařilo získat podporu sociálních demokratů. Tentokrát podpisy připojili předseda strany Hamáček i poslaneckého klubu Chvojka. Že pro něj nebudou hlasovat komunisté a SPD je předem jisté, ale to kvalitu zákona nijak nesnižuje. Spíše naopak.
– red, swp –


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Recenze zákona o lobbování

18.03.2024, Autor: red

O českém právním řádu se všeobecně soudí, že se stoupající kvantitou trvale klesá jeho kvalita. Pokud platí zákon přechodu kvantity v kvalitu, pak je legislativa výjimkou. Pravděpodobně to souvisí i s tím, že vedle dalších právnických profesí je legislativec málo placen, a když to nefunguje, slouží jako fackovací panák.

Recenze novely trestního zákoníku

05.02.2024, Autor: red

Ministr spravedlnosti Pavel Blažek má u neziskovek spoustu škraloupů. Od posezení s nežádoucími osobami přes bombardování žalobců nevhodnými dotazy. Přitom se nedá říct, že by se jim nesnažil nadbíhat. Nové vymezení trestného činu znásilnění je úpravou, po níž různé spolky volají už dlouho a musel přijít ministr Blažek, založením spíše konzervativec, aby je někdo konečně vyslyšel.

Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Recenze novely zákona o ochraně zemědělského půdního fondu

27.12.2023, Autor: red

O mizerném nakládání se zemědělským půdním fondem už se toho napsalo mnoho, takže jen stručná rekapitulace. Každý rok je v průměru vyjímáno a zabíráno 700 hektarů zemědělské půdy, z toho zhruba 40 % té nejkvalitnější v první a druhé kategorii. Pokud bychom to sečetli za deset či dvacet let, jsou to obrovská čísla.

Recenze novely zákona o soudech a soudcích

11.12.2023, Autor: swp, red

Bylo vám třicet, jste svéprávný a bezúhonný? Pokud ano, jděte dělat přísedícího k soudu. Zvolen bude každý, pokud jeho zkušenosti a morální vlastnosti dávají záruku, že svou funkci bude řádně zastávat. Ve skutečnosti postačí ta svéprávnost a možná formální bezúhonnost. O místa soudních přísedících dlouhodobě není zájem a na soudech jich je nedostatek.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Recenze novely zákona o volbách do Parlamentu ČR

06.03.2021, Autor: swp, red

V ANO „rezonuje“ myšlenka prosazovat celou Českou republiku jako jeden obvod. „Pokud by byl jeden obvod, tak lídr je kandidát na premiéra“, říká k tomu premiér a nepochybně tím myslí sám sebe.

Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Recenze novely zákona o volbách do Parlamentu ČR

09.02.2021, Autor: swp, red

V prosinci 2017 podala skupina senátorů návrh na zrušení části volebního zákona o volbách do Parlamentu ČR, v němž mimo jiné požadovala zrušení rozdělení České republiky do volebních obvodů spolu s uplatněním D´Hondtovy metody pro výpočet mandátů v takto vymezených volebních obvodech, a dále na zrušení načítacího kvora deset procent a více pro předvolební koalice.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama