e-news.cz - kurzy
Reklama

Děti by se s rodinnou firmou měly seznámit už v dětství (I)

26.11.2018, Autor: Pavel Veselý

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Děti by se s rodinnou firmou měly seznámit už v dětství (I)

Rozhovor s MILANEM ŠKODOU, majitelem Centrum FotoŠkoda.
Od samého začátku bylo jeho záměrem nabídnout novou a použitou fotografickou techniku s řadou dalších fotografických služeb a utvořit tak jednu komplexní a profesionální prodejnu. To se povedlo. Říká, že myšlenkou spojit prodej nové a použité techniky se zabýval ještě před rokem 1989 a snažil se ji prosadit u vedení státního podniku Drobné zboží. Povedlo se to až po Sametové revoluci.
Zabýval jste se fotografováním již od dětství? Kdy jste začal fotografovat? Jaký byl váš první fotoaparát?
Fotografováním se zabývám již od dětství, dostal jsem od otce v 10 letech fotoaparát na kinofilm české výroby Etareta. V té době jsem se začínal učit základy fotografování.
Co vás vedlo k podnikání a proč zrovna provozovat prodejnu s fotografickou a video technikou? Jak jste našel prostory v centru Prahy?
K obchodu jsem byl veden již v rodině, když jsem vyrůstal, můj otec mi často vyprávěl, jak se obchodovalo za první republiky. Tak jsem v roce 1970 nastoupil jako učedník do specializovaného obchodu Foto – Kino, který byl součástí státního podniku Drogerie.
Později jsem řídil prodejnu Foto – Kino s šesti spolupracovníky v centru Prahy a hned po revoluci, jak to bylo možné, jsem odkoupil zásoby a začal podnikat v pronájmu. Měl jsem již za sebou 20 let zkušeností v oboru, znal jsem veškerou dostupnou techniku. Od roku 1994 jsem pak 15 let fungoval jako soudní znalec v oboru Foto.
Z malého fotobazaru jste postupem času vybudoval středně velkou rodinnou firmu s velkou renomovanou prodejnou s více jak 100 zaměstnanci. Sortiment a služby, které nabízíte, si vyžadují stálé a kvalifikované zaměstnance. Jak si udržujete svůj personál? Je těžké najít a udržet si nové zaměstnance?
Řekl bych, že se všechno vyvíjelo postupně, ze začátku jsem měl představu o prosperujícím obchodu s fotografickou technikou. Později jsem na základě svých zkušeností začal mít představu velkého specializovaného obchodu – Vše kolem fotografování pod jednou střechou“, „Místo setkávání fotografů“.
Najít stálé kvalifikované zaměstnance je asi největší problém. Asi nejlepší je spolupracovat se školami, které mají blízko k tomuto oboru a fungujeme tak trochu jako učňovské středisko, prostě studenti si u nás získají praxi a některým se u nás může i zalíbit a zůstanou u nás pracovat.
Jak vidíte podnikání dnes a v době svých začátků? Bylo to jednodušší či těžší než dnes?
Na začátku to byl tak trochu „Klondajk“, nebyla směnná koruna, nebylo DPH. Trh byl hladový, byla mnohem větší korupce i kriminalita. Začít s bazarem byl v té době asi nejlepší ekonomický začátek. Netroufnu si říci, zda to bylo tenkrát jednodušší nebo těžší než dnes. Asi nejtěžší bylo všechny ty léta a změny, které postupně přicházely, projít a přežít a přizpůsobit se novým podmínkám. Například přechod od analogu k digitálu.
Centrum FotoŠkoda se sídlem a centrem v Praze je svým způsobem v ČR ojedinělé. Nabízíte v něm nejen rozsáhlý sortiment fotoaparátů a videokamer včetně příslušenství, ale i servis a kurzy. V čem jste jedineční?
Asi v tom, že nikde jinde nenajdete tolik odborníků v oboru jako u nás. Také proto, že jsme v paláci Langhans, tedy v domě, kde fotografie nepřetržitě sídlí téměř 150 let, a tak pokračujeme v tradici.
Je nějaké další podobné centrum jako FotoŠkoda v ČR, v Evropě či ve světě? Spolupracujete a radíte se také s nimi?
V tomto rozsahu žádný takový obchod u nás není. Nejbližší podobný je v Mnichově Foto Sauter, který počtem zaměstnanců a nabídky je podobný a má stoletou tradici. Jsme s nimi v kontaktu a vyměňujeme si zkušenosti. Pravidelně se setkáváme s majiteli velkých fotografických obchodů v Evropě a jsme členy této skupiny. Většinou se jedná o rodinné firmy.
Ve vaší rodinné firmě pracují i oba vaši synové. Jak se vám podařilo sladit rodinný a podnikatelský život? Je těžké v dnešní době vlastnit rodinnou firmu?
Martin se mnou postupně již spolupracuje od střední školy, tedy více než 10 let. Štěpán více než 4 roky. Dle mne je důležité, aby se děti začaly sbližovat s firmou co nejdříve, nejlépe od dětství. Myslím že, rodinná firma je přirozený vývoj a práce v ní je jednodušší a příjemnější.
Radíte také vašim synům v podnikání? Přijímají je?
Určitě často diskutujeme a dokážeme se dohodnout.
Co je podle vás více, fotografie, která je sice trochu neostrá, ale má v sobě emoci nebo fotografie perfektní technicky?
Spíš bych byl pro tu fotografii, kde je emoce.
S jakými zajímavým osobnostmi Milan Škoda spolupracoval, se dočtete zítra 27.11.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama