Rozvoj „chytrých měst“ je podmíněn dobrou komunikací mezi zástupci municipalit a těmi, co chytrá řešení nabízejí. Na příchod nových technologií je třeba včas reagovat rovněž příslušnými legislativními úpravami. Nejen na tom se shodli účastníci diskusního setkání Institutu pro veřejnou diskusi (IVD) v pražském hotelu Marriott.
Zejména na elektromobilitu a její navázání na koncept Smart City se zaměřil Martin Kuba ze společnosti OIG Power. Připomněl obrovský rozvoj elektromobility v Norsku, kde již dnes jezdí po silnicích 135 tisíc elektromobilů a hybridů. „Je otázkou, jestli je dobrá cesta rozvíjet elektromobilitu formou dotací na drahé elektromobily pro bohaté lidi. Podle mě ne. K věci je potřeba nepřistupovat jako k ideologii, do které se nasypou obrovské peníze,“ komentoval Martin Kuba. Cílem elektromobility má být v první řadě zlepšení ovzduší ve městech, tudíž vynakládat miliard eur na výstavbu rychlonabíječek na dálnicích pro velké a drahé elektromobily je nesmyslnou strategií. Pro to, aby se elektromobilita mohla rozvíjet, je třeba vyřešit základní problémy, jimiž jsou pořizovací cena, doba čekání na nabití a vytvoření husté sítě dobíjecích stanic ve městech. Pro malé elektromobily musí být dobíječky doslova všude, u zaměstnání, kina, kavárny, fitness centra, aby se vozidlo nabíjelo v době, kdy se lidé věnují něčemu jinému. To je podle Martina Kuby koncept, který má budoucnost.
V následující panelové diskusi vystoupila ředitelka Národního centra energetických úspor Marie Zezůlková, která upozornila na praktické problémy ve městech. Se zaváděním konceptu Smart City především nepočítá územní plánování. „V zahraničí je Smart City součástí územně-plánovacího procesu. Neřeší se izolovaně chytrá zastávka nebo chytrá lavička,“ doplnila Zezůlková. Jako ukázku špatné praxe uvedla to, že v územním plánu dnes energetika nehraje téměř žádnou roli. Přitom je podle ní energetický plán města potřeba vnímat jako integrální součást plánování.
V závěru vystoupil Alois Míka, Senior Energy Expert ČSOB Advisory, podle něhož mají technologie ve městě sloužit především jeho obyvatelům. „Chytré město by mělo umožnit občanům, aby mohli žít komfortně s chytrými technologiemi,“ okomentoval probíhající diskusi Alois Míka. V otázce elektromobility považuje za rozhodující čas potřebný pro dobíjení. Jako velmi pravděpodobný vývoj v této oblasti shledává nárůst počtu malých elektromobilů na operativní leasing pro běžný provoz ve městech v kombinaci s půjčováním klasického auta na dovolené a dlouhé cesty.
Diskusní cyklus Energetická bezpečnost ČR pořádá Institut pro veřejnou diskusi (IVD) ve spolupráci s týdeníkem Ekonom a Hospodářskými novinami. Partnerem diskusního setkání je Skupina ÚJV a Skupina ČEZ. Odborným partnerem je České vysoké učení technické v Praze. Diskusní setkání se koná pod odbornou záštitou výkonného ředitele Svazu měst a obcí ČR